av Birgitta/Bi

Det kan knappast ha kunnat undgå någon att både kläd- och inredningsmodet kastar starka återblickar mot 50-60-talet. Idag tar vi fasta på det och skapar trendriktigt grafiska julkort.

Hösten och vintern 2011 - 2012 kopplas modet och framför allt klädmodet ihop med konsten genom olika uttryck. Ett stort område rör mönster och då främst grafiska och blockade mönster. Med grafiska mönster avses här till exempel OP (= grafiskt op-mönster i svart och vitt som bland annat återfinns i modet som kom under 1960-talet), hundtands- och djurmönster. Blockmönster handlar om block eller rutor i olika färger på ett eller flera plagg. Djurmönster har också varit populära ett tag och hänger kvar även denna vintersäsong.

Det är fantastiskt roligt för en "gamling" som mig att få återuppleva 60-talets mode om än i en moderniserad version. Det finns förvisso vissa avarter som man innerligt hoppas att få slippa se, men på det stora hela känns det roligt och inspirerande.

Vi har funnit inspiration i modet och visar idag julkort med grafiska mönster.

Blockmönster i färg
Vi inleder med lite färgrika alster och då passar trenden med blockmönster bra.


Det här var en rolig och klurig utmaning! Jag googlade på grafiska mönster för att få bättre pejl på vad det är. Det mesta jag hittade var svart-vitt, men jag kände för att göra ett mönster i klassiska julfärger. Tejpade med maskeringstejp och kladdade med akrylfärg i omgångar. Tidsödande men trevligt... Ibland torkade jag färgen med embossingfönen och ibland gjorde jag annat medan färgen torkade! Enkelt men effektfullt!
Julkort av snorsk

Efter denna klart grafiska tolkning av blockmönster får maxell visa sin tolkning där blocken ligger mer som byggklossar vid sidan av varandra, om än lite omlott.


Jag fastnade för att göra ett blockmönster på något sätt. Efter lite klurande stämplade jag olika färger med ett nytt suddgummi på en tag. När det torkat förde jag varsamt på perfect pearl för en simrande effekt. Tagen dekorerades och sattes på ett julkort. Enkelt och effektfullt.
Julkort av maxell



Skimrande detaljer
Julkort av maxell

Djurskinnsmönster
Djurmönster eller rättare djurskinnsmönster fortsätter hålla sig kvar bland modetrenderna. Det känns lite ovant att presentera julkort i den tappningen men varför inte? Det är trots allt inte bara Jesusbarnet och Tomten som står i centrum på julafton. Tomten har ju sina trogna följeslagare renarna också. Du minns väl Rudolf, han med den röda mulen.


Ett julkort till den sanne djurvännen eller storviltsjägaren, kanske? Ett kul och annorlunda sätt att få använda de härliga papper med djurskinnsmönster som jag har haft i min ägo ett tag.
Julkort av Bi

Även maxell har tagit upp djurmönstret i sitt julkort. Här i en kombination av två trender.


Jag bestämde mig för att kombinera djurmönster med blockmönster och göra ett julkort. Det blev bruna (giraff) och svarta (zebra) färger med vissa inslag av grå och röda toner. Mönsterpappret som löper längst ner på kortet påminner i alla fall mig om ormmönster - ett supertrendigt mönster just nu.
Julkort av maxell



Djuriska närbilder
Julkort av maxell

OP-mönster
Den trend som flest inspiratörer fastnade för är den så kallade OP-trenden. Vem kan klandra dem? Inte jag i alla fall. Jag är själv väldigt svag för denna trend. Mycket barndom som dyker upp i tankarna. =)

Här ligger färgval på svart och vitt.


Jag bara !älskar! grafiska mönster. Kanske är jag yrkesskadad, men det tar vi inget extra för. =) Jag skissade lite snabbt upp hur jag ville ha det med en blyertspenna och gick sen loss med akrylfärgen. Lite sparsamt med bling och delar av en textstämpel (Man anar att det står något mer där..).
Julkort av lillylva



Bling i närbild
Julkort av lillylva

Visst är det lätt att älska grafiska mönster! De följande två korten av Pyssellina respektive Kosepute är uppbyggda efter samma grundprincip, upprepandet i mönster.


Jag fastnade för det upprepade mönstret som jag såg när jag letade på detta temat. Snöstjärnorna passade bra då det skulle vara ett julkort. Passade på att även upprepa texten som är upphöjd med 3d-kuddar vilket ses på närbilden.
Julkort av Pyssellina



Upphöjt budskap. ;)
Julkort av Pyssellina



Jag har stämplat stjärnor direkt på kortstommen. En av dem har jag embossat med ett svart glittrigt pulver för ett lite mer intressant kort.
Julkort av Kosepute



Star quality
Julkort av Kosepute

Efter dessa upprepade mönster får Skberg74 visa vägen till ett något mer vilt och oregelbundet mönster. Vi håller oss dock kvar i det svart/vita.


Jag valde att stansa ut massa vita cirklar som jag sedan gjorde mönster av på svart bakgrund, ritade med vit chalkpenna runt cirklarna. Det blev ett annorlunda julkort.
Julkort av Skberg74

Ett annorlunda och effektfullt julkort. =)

Nu är det åter en kombination av trender på gång ...


Jag har sett så många fina barnkläder med blockmönster på i höst, så det inspirerades jag av till detta tema. Konturerna till rutorna (och de svarta ifyllda) har jag gjort genom att tejpa dubbelsidig tejp, hällt på svart embosspulver och sedan embossat.
Julkort av ElinÅ

Sista kortet för idag är egentligen ett gratulationskort men med tanke på alla som fyller år under julhelgen passar det hur bra som helst. Det är AnnaÖ som gästade oss i oktober som bidrar med den inspirationen. Tack för det Anna.


Det är många som fyller år under julhelgen och det är klart att det behöver uppmärksammas lite extra.
Ett flaskkort passar alltid.

Gratulationskort av AnnaÖ

Hoppas att dagens inlägg kunde bjuda på inspiration - än finns det tid att göra egna kort innan det är dags att skicka dem så de hinner fram till jul.

Känner du någon modeälskare, nostalgiker eller djurälskare? Varför inte göra ett eget kort på detta tema?

Skapa och lämna sedan gärna en kommentar till detta inlägg.
Lycka till!

Skrotbokens länkar
Afrika är hett i vår av maxell - Innehåller alster där djurmönster används på ett eller annat sätt
Direktlänk till alla trendrelaterade inlägg

0 kommentarer: