Snöiga småkort

on 12 december 2011

av Mahlin78

När vi nu har passerat tredje advent och det obönhörligen lackar mot jul och nyår är det många av oss som har gett bort eller snart ska ge bort blomstergrupper, chokladaskar eller andra trevliga julinspirerade presenter.

Att då kunna sätta fast ett fint handgjort kort av mindre modell är uppskattat och gör presenten/blomman mer personlig. Vi har gjort våra småkort med julkaraktär, vilket inkluderade minst 1 snöstjärna på varje kort. Även måttet på korten var förutbestämt, nämligen 2,5" x 3,5" tum, vilket motsvarar ungefär 6,5*9,5 cm.

Skberg har verkligen satt sitt kort på en klassisk plats, nämligen blombuketten.


Ett enkelt blomkort där snöflingorna är knappar.
Kort av Skberg

Chruss har förberett sitt kort för att kunna hängas på ett lämpligt paket eller en bukett.


Ett snabbt kort, mönstrat papper med vit insida (lätt att skriva istället för att leta penna som har täckande skrift och inget utstansat i närheten), rundade hörn, en snökristallsticker och en diecut.
Kort av Chruss

Pyssellina har fyndat scrapmaterial hos en blomsterhandel.


Gjorde ett enkelt kort som passar nu i juletider, oavsett när och vad man ska ge bort. Metalltråden jag har virat runt köpte jag ganska billigt på en blomsteraffär (ett tips).
Kort av Pyssellina

Ibland finns inte tiden att göra annat än kort av det enklare slaget, vilket Lillylva visar inte alls behöver göra kortet mindre fint och personligt.


Ett lagom snabbt och lätt kort att slänga ihop när man är på språng mot den där glöggfesten, eller adventsmyset hos familjen.
Kort av Lillylva



Önskan...
Kort av Lillylva

Att som Cissi göra flera småkort, i olika utföranden när man ändå håller på är tidssparande.


Jag skapade två små snöiga kort för olika tillfällen. Båda har fått en längre baksida med stansad och vitchalkad kant. De guldiga detaljerna är stansade motiv som sedan är målade med perfect pearl för att få en effekt av metall, nitarna är halvpärlor. Till det andra kortet använde jag mig av en digitalstämpel utskriven på lite kraftigare papper och färglagd med promarker-pennor. En liten snöflingecharm hänger i bandet.
Kort av Cissi

Mängder med vintriga snöstjärnor har Totoro på sitt kort.


Det startade med en bakgrund, glittrig och kladdig. Så enkelt men med sådan underbar lyster! Små kort är verkligen enkla och roliga att skapa. Det går inte att fara iväg med för mycket dekorationer!
Kort av Totoro



Glittrande detaljer
Kort av totoro

maxell har lekt med möjligheten att skapa en scen på kortet som syns både när kortet är stängt och när det är öppet.


Jag valde att vika två små snöiga kort omlott så att jag fick en snödriva att jobba med. Denna snödriva fick sin snö på olika sätt på de tu korten. Även "motivet" skiljer där ett är stämplat direkt på kortet och det andra är en vintrig juldekoration. Annars är bakgrunden gjord på samma sätt.
Kort av maxell


Här syns en dekorerad insida för det ena kortet. Genom att vika kortet på det sätt jag valde har jag möjlighet att återanvända den för att skapa ytterligare snöscener när kortet är öppnat.
Kort av maxell

Vidare har maxell skapat ett kort med känsla av att julkulorna svävar.


För det här kortet gjorde jag en "klassisk" infärgning med distresser till bakgrunden. På den stämplade jag julkulor, färglade lite och satte dit hälsning samt en snöflinga som dekoration. Alla papper skimrar av guld vilket matchar dels den skimrande färgläggningen och dels stjärnpaljetten som blänker i rosa...
Kort av maxell



Jul kul(or)
Kort av maxell

Bi har kommit en ny teknik på spåren för att slippa få glitter överallt.


Visst är det trevligt när ett kort glittrar och glimmar? Problemet är bara allt glitter som sedan befinner sig precis överallt. Vid ett av nattens vakna tillfällen slog det mig plötsligt att det kunde vara kul att testa att blanda glittret med lim för att få det i bunden form.
Sagt och gjort - ett snabbt litet kort där jag har använt min nyss påtänkta glitter- och limblandning för att stämpla snöstjärnor på ett distressat papper.
Eftersom limmet häftar vid lite när man lyfter stämpeln får man dessutom lite struktur på ytan. Det blev en riktigt bra teknik faktiskt.
Bäst av allt - inget glitterspill överhuvudtaget och inget drysslande från kortet!
Glöm bara inte att göra rent stämplarna noga efteråt. =)

Kort av Bi

Mahlin78 har gjort tre snarlika kort men med olika papper och placeringar av dekorationerna.


Jag slog till på att göra 3 st småkort när jag ändå var i farten. Alla har samma upplägg med embossad silvrig snöstjärna, fernkvistar och minirosor. Inuti är alla stämplade med "God Jul & Gott Nytt År önskar", även det i silver.
Kort av Mahlin78


Kanske du har en idé på hur kortet ska användas? Dela gärna med dig, antingen kommenterar du nedan eller skickar ett mail till skrotboken(snabel-a)gmail.com märkt "Småkort".

Skrotbokens länkar
Julklappsstugan 21/12-08 - Julklappsetiketter av maxell
Julklappsstugan 27/11-08 - Gör egna småkort i presentpåse av Tiggy
Något att ta med sig - en presentkorg att ge bort av Anki

0 kommentarer: