av Lina/Pyssellina

Under julen ges det bort många presenter, gåvor och klappar. Ett sätt att "slå in" dessa är att lägga det i en påse.

Påsar att ge bort i juletid
Det finns självklart många andra tillfällen att ge bort presenter på nu; glöggaftnar, avslutningar på förskola/skola/fritids mm.

Det jag mest tänker på är att lägga godis i dessa påsar, i alla fall i de mindre. Ett tips är då att ta godis med papper runt för att undvika fula fläckar på påsen.

Julpåsar efter tutorial
Följande påsar är gjorda från en tutorial som tidigare presenterats i bloggen, du finner den här. Se även länkar nederst i detta inlägg.

Jag följde denna tutorial när jag skulle göra min presentpåse ...



Här kommer min inte så superjuliga julpåse. Men lite julig är den ändå. Tycker att wellpapp passar på julen och känns lite gammaldags.
Presentpåse av Pyssellina



Jag valde att vika ner kanten så att påsen kunde stängas helt.
Påsen sedd från baksidan

Presentpåse av Pyssellina

Missan78 har gjort en riktigt juligt röd påse.



Tidigare i höst stöpte vi ljus på mitt jobb, jag gjorde då fyra ljus till min svägerska. Hon ska få dem i julklapp och detta var ju ett fantastiskt sätt att packa in dem i. Hittade en vacker röd färg och ett sött litet kort blev det också som dekoration. Påsen är vikt efter en av mallarna i bloggen.
Presentpåse av Missan78



Skönsjungande möss
Presentpåse av Missan78

En presentpåse i juletid behöver dock inte gå i de traditionellt juliga färgerna för att passa. Vad sägs om en riktigt gammaldags jul? Totoro skapar i vintage stil.



En julpåse i vintage stil att lägga hemmabakad kola och knäck i. En perfekt gåva att ge till någon i advent.
Presentpåse av Totoro



Dekoration i vintagestil
Presentpåse av Totoro

Apropå gammaldags jul, nog platsar de fina "nygamla" bokmärkena när man skapar i juletid. Det har Spacegirl tagit fasta på.



Här kommer min julpåse, gjord utifrån tutorial i Halloweengodis inlägget.

Jag vek den, sen dekorerade jag den med juliga bokmärken och glittriga bokstäver och ett vitprickigt rött band.

Man kan smyga ner några goda praliner eller så i påsen till julklapp.

Presentpåse av Spacegirl

Både Spacegirl och Chruss har ett gemensamt tema på sina påsar. Ser du vilket? Just det, båda har använt sig av röda band med vita prickar.



En liten egengjord presentpåse slår nog det mesta. Perfekt att stoppa presentkort, lotter eller andra julklappar i.
Jag valde ett mönstrat papper, en cutout, band och stämplade en julhälsning.

Presentpåse av Chruss

Hitintills har påsarna i princip följt tutorialen. Både Kosepute och Pippin har däremot fått samma idé och vidareutvecklade grundmodellen. Detta har gett en påse med stabil ovankant och dessutom ett lock till påsen.



Jag vek påsen i vanligt omslagspapper, stämplade och embossade små snöflingor på för att få den lite julig. Toppen på påsen har jag gjort av cardstock för lite mer stadga, och något att fästa ihop påsen med. Perfekt för de små julklapparna som kanske inte blir så snygga om man bara slår in dem rakt upp och ned!
Presentpåse av Kosepute




Jag har vikt min julpåse av ett A4-papper, sedan stämplat med olika julstämplar. Jag vek sedan en bit julpapper som jag stansade i kanten. Jag har dekorerat med en egengjord blomma.
Presentpåse av Pippin

Tänk så olika presentpåsar man kan få av samma modell med eller utan justeringar!

Julpåsar i egen design
Några av våra inspiratörer har valt att finna andra lösningar. Antingen genom att de att utgå från andra tutorials vi har presenterat tidigare eller helt och hållet med hjälp av sin fantasi.

maxell har utgått från två olika modeller som hon sedan har omarbetat ytterligare ...



Jag kombinerade de tu tutorials som finns i Skrotbokens blogg (överst i länklistan nedan) och gjorde en julpåse med handtag. Den övre kanten är förstärkt för att hålla. Till det använde jag en bit kartong, stora knutar på handtagen och en jultejp.

Julpåsen är dekorerade med glänsande papper - ett färdigt mönsterpapper och ett som jag färgat in själv (det röda till remsan och hjärttagen). Sedan är det, som det brukar vara med mig, handritade detaljer här och där.

I påsen har jag stoppat pepparkakor. Det går med hemlagat av valfri sort och det går även med mindre flaskor och burkar med gottigt innehåll eller en storleksmässigt mindre present överlag.

Presentpåse av maxell



Närbilder med julkänsla
Presentpåse av maxell

Från en liten påse med handtag till den riktigt lilla varianten.



Här vek jag mer eller mindre på fri hand en påse eller påsficka med plats för ett receptkort och en av de nödvändiga julkryddorna - saffran.

Påsen går i natur, svart, gult och lite vitt. Jag gillar verkligen effekten som blir av att placera gult intill svart. Här passar det extra bra med tanke på den - för receptet - ingående kryddan. Vi får dock hoppas att det hela inte bränns vid (blir svart) vid tillagningen...

Presentpåse av maxell



Stjärnspäckade närbilder
Presentpåse av maxell

Kicken har gjort lite olika påsar, både lite större och riktigt små.



Jag har inte gjort så avancerade julpåsar utan lät fokus ligga på de små etiketterna, som är hittade på internet och utskrivna, där det står lite roliga fraser.
Presentpåse av Kicken


Julig presentpåse
Cissi har gjort en finurlig omarbetning av en vanlig matkasse, tutorial över hur hon gick till väga kommer att publiceras söndag den 11 december.



Jag valde att återanvända en matkasse från Willy´s och klippte en lagom stor bit från övre delen. Då fick jag också färdiga handtag på köpet. De bägge hjärtana är utklippta av papper från kassen, det bruna har avigsidan utåt. Jag knycklade ihop pappret för att få en shabbykänsla, och chalkade sedan kanterna med vitt, turkos, creambrunt och rost. Det blev en liten smidig men stadig kasse, perfect att fylla med hemlagade godsaker.
Presentpåse av Cissi



Hjärtlig närbild
Presentpåse av Cissi

Hoppas att alla dessa juliga påsar har väckt skaparlustan hos dig. De flesta av dessa påsar är väldigt enkla att framställa och om man håller igen på dekorerandet går de snabbt att framställa också. Utmärkt till eventuella sista minuten presenter. =)

Om du blivit inspirerad och gör din egen påse utifrån någon av nedanstående tutorials eller kanske efter en egen modell vore det extra kul om du också delar med dig och inspirerar vidare. Lämna en kommentar till detta inlägg. Alternativt e-postar du till skrotboken(snabel-a)gmail.com märkt "Påsar till jul".

Skrotbokens länkar
Länkar till de tutorials som hänvisas till i ovanstående inlägg
- Tutorial - Julpåse av matkasse av Cissi
- Tutorial - Halloweengodis och påse av Bi - Tutorial för att göra egna godispåsar
- Tutorial - Packat och klart - Påsar av Bi och Cissi - Tutorial för att göra egna påsar
Länkar till andra tidigare publicerade tutorials
- Tutorial - Jag syr godispåsar till Halloween av Sam - Tutorial för att sy egna godispåsar
- Tutorial - Hur man gör ett påsalbum av Alien Bling - Tutorial för att göra ett album av papperspåsar
Länkar till relevanta övriga inlägg
- Ädelt höstmys av maxell - Innehåller en tillverkad och dekorerad påse av Anna Ö och en tillverkad och dekorerad påse av Pyssellina.
- Vår Fru Dag = Våffeldag! av Bi - Innehåller en dekorerad påse av Jajisses
- Ahoy, alla landkrabbor och sjögurkor av Bi - Innehåller tillverkade och dekorerade godispåsar av maxell
- Godis i påsk? - Påskägg och annat att ha påskpresenter i av Skberg74 - Innehåller ett godiskort av Bi där påse används

0 kommentarer: