Skiss #12 - 15 sept 2009

on 15 september 2009

av maxell

Den 15e och återigen är det skissdags. maxell står för skissen.


Skiss av maxell

Först ut är min (maxells) egen tolkning där jag i stort sett följde skissen så som den är ritad. :)


Jag valde att anpassa skissen för ett liggande format och skapade om ett besök på en träff för veteranbilar. För denna layout har jag använt en hel rad olika tekniker.

Den lilla rutan tolkade jag som en diabildram. Jag klädde in den i folie och färgade in den med matchande färger. För att se hur det går till följer du länken längst ner i det här inlägget. Fotomattan har fått piff genom att jag stämplade och embossade på den. Cirkelmönstret är gjort av distresser med hjälp av cirkelmasker som jag har gjort.

Jag följde i stort sett skissen. En liten skillnad är att jag flyttade på "fliken" och gjorde två sådana för att binda ihop hela rubriken.

Layout av maxell



"Speciella" närbilder
Foto av maxell

Linda visar på att det går att tolka om detaljerna i skissen för att hitta dekorationer och mönster som matchar fotot eller fotona. Speciellt intressanta effekter uppkommer när mönster klipps (eller skärs) ut från mönstrat papper.


Layouten handlar om när jag och min syster var i Sala hos vår mormor och lät kameran gå varm när vi gick en runda kring dammarna.

Detta blev även en av mina första layout där jag har klippt ut mönster ifrån mönstrat papper.

Layout av ||Linda|



Blomstrande närbilder
Foto av ||Linda|

Vi avslutar med ett kort av mig (maxell). Det är en friare tolkning där "fotomattan" sitter i själva bilden, cirkeln har utgått, titeln har bytt plats och dekorationerna är såväl något omflyttade som fritt tolkade.


Hösten är här. Skicka ett kärleksfullt kort till någon som behöver muntras upp i höstmörkret.

Jag har färglagt motiven och även texten innan jag färgade över hela ytorna. De små detaljdekorationerna och pippifågeln sitter på 3D-kuddar. För bättre färgmatchning har jag målat över kortbasen med akrylfärg.

Kort av maxell



Höstvarma närbilder
Foton av maxell

Alla inbjuds till fri tolkning av denna skiss.
Bidrag lämnas in senast den 26e september klockan 23.59
genom att lämna en kommentar till detta inlägg med en fungerande direktlänk till tolkningen. Den 30e september kan du se om ditt bidrag kommer med.

Skrotbokens länkar
Vi skissar och skapar - information av maxell
Silver Machine - Skapa ett eget aluminiumpapper av maxell - Tutorial för att färga in aluminiumfolie

0 kommentarer: