av Pia/Pippin

Idag den 6 december firas sedan 6 december 1917 Finlands självständighetsdag.

Det var denna dag som den nybildade finska lantdagen beslutade anta självständighetsförklaringen. I mars samma år hade storfursten Nikolaj II abdikerat efter en omröstning. Innan dess hade Finland varit ett storfurstedöme tillhörigt Ryssland.
Finland tillhörde också Sverige under lång tid.
Med anledning av detta har vi valt att göra julkort i blått och vitt, som Finlands vackra flagga. Flaggans vita fält ska symbolisera det "vita Finland" och även snön. Det blå korset symboliserar "de tusen sjöarnas land" och alla vattendrag som finns i Finland.

Firas runt om i världen.
Jag (Pippin) är själv född och uppvuxen i Sverige men med finska föräldrar. Jag kommer ihåg att när jag var liten tittade vi alltid på TV när de sände firandet den 6 december. Mamma och pappa var ibland bjudna till Finlands ambassad också för firande. Och så är det bland många finskättlingar runt om i världen.
I Finland är det vanligt att man tänder blåvita levande ljus och har i fönstret mellan kl 18 och 20 och att man sätter ett ljus på soldatgravarna eller hjältegravarna som de kallas i Finland.
Man ordnar också många parader den här dagen, både med soldater och studenter.
Denna helgdagen är ingen uppsluppen festdag utan har ett mer allvarligt syfte, eftersom Finland ju varit i andra länders styre under så många år.

Här kommer några blå/vita julkort från oss som har nån anknytning till Finland.
Först ut är Mahlin78, som är gift med en finne.


Ett julkort gjort i makens hemlandsfärger Tror bestämt detta komma landa i svärföräldrarnas brevlåda lagom till jul! Superkul och skapa i för mig icke traditionella julfärger!
Julkort av Mahlin78

Nästa kort har jag gjort, mina föräldrar var ju båda från Finland även om jag själv är född i Sverige.


Jag har gjort ett julkort med vit kortstomme och blått mönstrat papper där jag duttat på Versamark i kanterna och embossat med vitt pulver, likadant med snöflingorna i kanterna. Jag har embossat stämpelmotivet med blått pulver och stansat ut pappret i form av ett hjärta. Texten är embossad med samma blå pulver. Blomman har jag gjort själv. Jag har alltid gillat blå julkort, det ger en lite kylig känsla.
Julkort av Pippin

De flesta tänker ju på snö och kyla när det gäller vitt och blått, precis som tjejerna här nedanför med sina julkort. Som ni kan se är snöstjärnor väldigt populärt.


Blev så nöjd när jag hittade ett blått & vitt papper i min mapp, jag använde en snöflinga i vitt med en knapp i mitten och en stickers i form av en snöflinga. vita bokstäver och en söt liten ängel.
Jag inkade in kanterna på papperet efter att jag använt min edge scraper.

Julkort av Spacegirl

Kolla den underbart vackra bilden med snötyngda trädgrenar som Maxell har på sitt kort.


Blått och vitt är en härlig kombination för såväl vinter som jul. Då jag hör till dem som "drömmer om en vit jul" var temat för mitt blåvita kort given. Ett julkort som innehåller flera icke-scrappiga saker.
Julkort av Maxell



Detaljbilder av Maxell

Även Chruss har en snöstjärna på sitt julkort.


Här har jag embossat texten med silversprakande vitt embossingpulver.
En grungeboardsnöstjärna embossades med samma pulver och det är klart.

Julkort av Chruss

Sen har vi ju en annan detalj som är väldigt populär, snötyngda granar som Bi och ElinÅ har på sina kort.


Ett dubbelvikt kort i det mindre formatet. Det blåa pappret med vita prickar ger mig en känsla av snöfall. Jag placerade ut några snötyngda granar mitt i "snön". En rosett med bjällra får symbolisera julen.
Julkort av Bi



Ett julkort i blått och vitt fick mig att tänka på en kall snöig vinterdag. Så jag stämplade mina motiv med versa mark och embossade med vitt för att få en känsla av snö.
Julkort av ElinÅ

Sist men inte minst har vi här några blå/vita julkort utan de vanliga detaljerna. Lite annorlunda men inte mindre vackra för det.
Titta bara på skberg74:s läckra julkort med snäckor. Kanske inte vad man förväntar sig av ett julkort.


Jag har lekt med snäckskal som fått bli en snögubbe på mitt annars väldigt enkla julkort i blått och vitt.
Julkort av skberg74

Kosepute har gjort ett väldigt stilrent julkort med en vit fjäder som fin dekoration.


Årets julkort här hemma går mestadels i vitt och blått, en jättefin kombination som passar bra till jul. Här har jag "lyxat till det" lite med en vit fjäder bakom blomman.
Julkort av Kosepute

Det sista bidraget står Totoro för, ett väldigt vackert blå/vitt julkort fast inte med de typiska juliga detaljerna.


Jag älskar detta bakgrundpapper så här ville jag inte täcka över hela utan den lilla flickan fick balansera på den nedre delen.
Julkort av Totoro


Detaljbild av Totoro

Så här har vi valt att hedra vårt blå-vita grannland. Hur gör du?
I Finland kallas denna dagen alltid "självständighetsdagen" men det är också Finlands nationaldag och presidenten har en mottagning för finska kändisar och folk som har gjort något bra för Finland och detta sänds alltid på TV. Denna dagen är en helgdag i Finland.

Skrotbokens länkar
Julens färger del 3 - Vit och (ljus)blå av maxell - Innehåller fler julalster i blått och vitt

0 kommentarer: