av maxell

Idag använder vi oss av gummiband på valfritt sätt i vårt skapande.

Dagens datum, den 17e mars, år 1845 tog den brittiske uppfinnaren Stephen Perry patent på gummibandet. Gummiband eller, som de ibland kallas, gummisnoddar är kort sagt elastiska - vanligen - runda band av gummi. Några gummiband är klädda av såväl praktiska som estetiska skäl. Hårsnoddar och resårer i såväl mjukisbyxor som strumpor är två exempel.

Vanligen används gummiband för att hålla ihop, samman eller fast något. Det kan vara allt från alla hålla byxor och strumpor uppe som att hålla ihop buntar eller rullar av papper. Gummiband används i många olika sammanhang och de kan användas till än mer. Titta igenom detta inlägg så blir du övertygad. :)

Gummiband som dekoration
Gummiband är som alla vet elastiska och formbara. De kan användas till att forma olika figurer. Forma ett bestämt mönster eller lek med ett gummiband i handen tills en figur bildas. Här följer ett par exempel på vad du kan forma av gummiband.

Eva/Annett har format hjärtan av gummiband och använt som dekoration på ett kort.


Ett kort med gummibands hjärtan.... Annett har tagit vanliga gummiband och färgat in dom med svart distressdyna =) Sedan snurrat dom och gjort hjärtformar och dekorerat kortet med dom =)
Kort av Eva/Annett

Pysseltjejen satte sig för att leka med gummiband och formade fjärilar för sitt kort.


Satt och lekte lite med gummibanden och visste inte riktigt vad jag skulle hitta på tills jag såg att det bildades en liten fjäril och sen gick det undan. :)

Räven hade jag precis fått hem i brevlådan, från en vunnen auktion, och tyckte den passade väldigt bra till.

Kort av Pysseltjejen

Gummiband kan också användas för att dekorera annat. Pippin har gjort en blomma för sitt kort.


När jag såg temat gummiband, kom jag att tänka på en del dekorationer jag sett där man använt metalltråd runt olika pappbitar med "kuggar" på. Jag tänkte att man måste ju kunna använda gummiband på en sån pappbit. Så det gjorde jag. Jag hittade gummiband i olika färger och gjorde ett färgglatt kort, bokstäverna är i mossgummi.
Kort av Pippin

Använd alltså gummiband som alternativ till såväl metalltråd som floss eller garn för att dekorera olika figurer.

På senare tid har det kommit formade gummiband. De kallas sillybandz och används som armband, men det går också utmärkt att använda i skapandet. Skberg74 visar ett exempel med sillybandz på en layout.


Min första tanke när jag läste att temat var gummiband var att jag skulle ta en bild av dottern när hon har alla sina sillybandz på sig och sen scrappa den bilden sen fick modellen vattkoppor och vägrade vara med på bild så istället så fick jag ta ett av hennes sillybandz i form av en fe och använda den på min änglalayout.
Layout av Skberg74

Ett gummiband kan användas som dekoration och samtidigt förstärka känslan och budskapet med det du vill förmedla. Mahlin78 har gjort just det på sin layout.


En dag när jag satt och scrapade såg jag att jag hade ett gummiband runt handleden, ungefär samtidigt såg jag bilden på mig och maken ligga på skrivbordet - där och då kom titeln också! Jag har trätt mitt gummiband runt en bit målad wellpapp.
Layout av Mahlin78



Layout av Mahlin78

Enkelt och effektfullt!

Gummiband med funktion
Cissi använder ibland gummiband på sina alster för att till exempel fästa fast saker. Här är det en layout där dekorationer som är fästa i ett gummiband - ett gummiband som egentligen är en hårsnodd.


Vi har en riktig teaterapa här hemma. Simon älskar att klä ut sig och spela olika roller.. cool snubbe eller hemlig agent eller vad som faller honom in för stunden. På den här layouten har jag bland annat använt hårsnoddar som jag länkade i varandra och fäste med stora metallbrads. På snodden har jag trätt på några transparenta plastpärlor, knutit på ett par band och hängt en nyckel.
Layout av Cissi



Layout av Cissi

Denna funktion påminner om vissa stängningsmekanismer för böcker eller anteckningsblock. En funktion som i vidare bemärkelse kan användas för att stänga i stort sett vad som helst.

Sist i inlägget finns länk till en annan layout av Cissi där gummiband används med funktion. Där handlar det om att fästa ihop och hålla fast en fotogömma. Samma funktion kan användas för såväl dold journaling som att förvara memorabilia.

Vi har nämnt gummibandets funktion för att hålla ihop saker. Detta kan användas för att skapa dekorationer. Här visar missan78 en layout med en fluga som hålls ihop av ett gummiband.


På G visst kan man använda gummiband till mycket i min layout har jag blandat saker som börjar på G. Som grönsaker, grönt och gummiband som jag satt i hop flugan i vänster hörn med. Gummi är bra att ha till mycket...
Layout av missan78

Vad kan du själv hitta på för dekoration där gummiband har en funktion?

Du noterade väl också den tolkningen som missan78 gjort i ett större sammanhang? Den som tagit första bokstaven i gummiband som inspiration för hela layouten. En kul idé.

Gummiband för att färga in, stämpla och göra mönster
Visst känner de flesta till batikmönster och hur de skapas? Men hur många har tänkt på att färga in tyg och använda i sitt skapande med papper? Dolores visar hur det kan se ut med ett kort.


Jag har gjort någon sorts batik på en liten tygstuv som jag hade liggande. Jag nöp ihop tyget på några ställen och lindade en gummisnodd runt till små, små "toppar". Sen sprayade jag tyget med Perfect Pearl och Glimmer Mist och lät det torka en stund, vecklade upp och gjorde nya "toppar" där jag tyckte att det behövdes. När tyget torkat helt monterade jag upp det på en tunn kartongbit och sedan var det färdigt att användas på ett alster, i det här fallet på ett kort till en blivande 50-åring.
Kort av Dolores

Sedan kan gummibanden i sig användas för att färga in och göra mönster. Här har snorsk använt gummiband som penslar för att göra mönster på sin layout.


Att skapa med gummiband var en utmaning som satte myror i huvudet på mig, visste att jag ville göra något hit, men inte vad!

Eftersom jag är inne i en period när jag gillar att kladda med färger bestämde jag mig för att använda gummiband som penslar. Jag hällde upp mist i två olika färger och doppade snoddarna däri och rullade dem sen över mitt cardstock. Effekten blev väl inte riktigt som jag sett den i mitt huvud, men jag är ändå nöjd! Gillar när jag hittar fler användningsområden för mina mister. :)

Layouten handlar om min sons kärlek till "lilla röda traktorn", eller Brrrrmmm som han heter i hans värld. Fotot är taget med Hipstamatic-appen i min iphone.

Layout av snorsk



Layout av snorsk

Utöver att använda gummibanden som verktyg för att färga tyg i batikmönster eller som verktyg i sig, det vill säga som penslar eller och stämplar, för att göra mönster på papper kan de användas tillsammans med något verktyg. Vanligast är att använda en roller. Det har Chruss gjort på ett kort och maxell gjort på en tavla.


Många är vi kanske som har en roller av något slag i skapandet? En s k brayer, plastkavel eller annat kul? Plocka fram lite gummiband och trä dem över rollern - många eller få, breda eller smala, det är bara att testa!

Jag har trätt mina och eftersom de är aningen större än brayern har jag tagit dem dubbelt och det ger bla krysseffekten om ni kan se precis under båten. Jag har använt en stor regnbågsdyna i blågröna nyanser och rullat över den och sedan på en bit glossy (blankt ) papper - vips har du ett bakgrundspapper med ett hav!

Har man läbbig fantasi så kanske man kan braya mot svart dyna och rita lite sicksackstreck - ormar, kul för ungarna ... Eller gör raka mönster till rutor, brunbeige till strand...däckspår efter bilar eller traktorer, cyklar, skidor...regn....gräs... Låt fantasin bestämma!

Kort av Chruss



Jag gillar att prova på och leka med olika tekniker, men det är inte alltid jag tar mig tiden att göra det. För tillfället är jag inne på att leka med det mesta jag kommer på och över. Här gäller det gummiband på roller som använts för att skapa grunden till en tavla.

Jag rollade ut ett mönster i två färger med hjälp av gummiband på roller och färgade sedan in pappret med matchande färger. Min tavelbas var därmed klar. Jag dekorerade med stämplar som stämplats dels direkt på basen och dels på annat papper innan de endera monterats direkt på basen eller med 3D-kuddar. Avslutningsvis är det en stor rund brad och några tags som hänger i en brads med ett snöre (floss).

Tavla av maxell



Tavla av maxell

Kombinationen med gummiband och roller ger stora möjligheter. Några av dem visas i ett inlägg som länkas här nedan.

Använder du själv gummiband i ditt skapande? Om svaret är ja får du gärna dela med dig av hur. :)

Blir du inspirerad av detta inlägg vill vi - i vanlig ordning - att du visar upp det du skapat genom att lämna en kommentar med direktlänk till ditt alster eller alternativt e-postar ditt alster (adressen hittar du längst i högerspalten).

Skrotbokens länkar
Tutorial - Rolla mönster med gummiband av maxell - Tutorial med olika varianter av mönster skapande med hjälp av gummiband och en roller
Tandborsten kan användas till... - Innehåller en layout av Cissi där gummiband används tillsammans med öljetter och brads för en fotogömma

0 kommentarer: