av maxell

I detta inlägg visar vi alster som skapats utifrån förra månadens teknikinlägg - Tona ner och lyfta färg, del 1 av 2. Det handlar främst om vatten som medie och suddgummi som verktyg.

Färg är bara för underbart. Alla varianter och då menar jag ALLA går att använda till skapande i valfritt format. För en månad sedan presenterade vi ett långt inlägg med flera tutorials för att tona ner och lyfta bort pålagd färg. Främst handlade det som vattenbaserade färg, det vill säga färger där vatten används som medie, respektive färger som går att mekaniskt sudda bort med ett suddgummi. I detta inlägg visar vi färdiga alster som skapats utifrån detta inlägg.

Vattenfärg och akvareller
Vi börjar med vattenfärgerna och akvareller. I grunden samma sak. Det som skiljer är bland annat kvaliteten och då främst i fråga om hur pigmentrik färgen är. Akvarellerna kommer vanligen som pennor samt som koppar eller kakor.

I teknikinlägget visades några olika varianter för att tona ner och lyfta akvareller med vatten. Vi fräschar upp minnet med ett av flera exempel. Bi började på en sida i sin Art Journal genom att först lägga på vattenfärger och sedan lyfta dem med vatten.


Början av en sida i min Art Journal där jag lagt på vattenfärger och sedan lyft desamma för att skapa mönster.
Påbörjad sida i Art Journal av Bi

En bra bakgrund att fortsätta vidare på. Slutresultatet ser ut som följer.


Den färdiga sidan i min Art Journal.
Här har jag som visades i teknikinlägget förra månaden arbetat med att lyfta vattenfärg med vatten. Olika tekniker användes.

Sida i Art Journal av Bi

En härlig ram och arbetade matchade detaljer. Effektfullt!

Även Skberg74 lade på vattenfärger som hon sedan lyfte bort med ett utmärkt redskap - fingrarna. :) Här är det ett kort för Skrotbokens Mini Art Journal 2011.


När jag skulle skapa till detta tema så hade jag precis läst att vecka 42s ord i SMAJ 2011 var "Värme" så jag fick idén att måla med vattenfärger i gul och orange och mellan lagren sudda bort färg med fingrarna och toapapper på så sätt fick jag en flammig bakgrund i olika gula nyanser. Sen dekorerade jag det med lite mullberrypapper och en tändsticka.
Mini Art Journal av Skberg74

Återigen är det gult. Här i form av en passande flammig bakgrund. Det är skoj att kunna använda tekniker med att tona ner och lyfta färg och få den effekt man önskar.

Missan78 valde att måla på sin layout med akvarellfärg som hon sedan lyfte bort med vatten och papper. Det är en vanlig och effektiv metod som används av akvarellkonstnärer.


Jag valde att göra på lite olika sätt för att sudda färg. Ramen gjorde jag med akvarellfärg och tog bort färg med vatten och papper. Löven gjorde jag med distress ink. Kul att testa lite olika tekniker.
Layout av Missan78



Färgtonade närbilder
Layout av Missan78

Återigen är det en mönstrad ram där den fria handen har fått vandra omkring. Missan78 använde även distresser för att tona sina löv. Det för oss in på nästa del...

Distresser
Distresser är som de flesta nog känner till vattenlösliga. Det finns flera tekniker där distresser blandas med vatten för att skapa mönster och effekter. En effektfull teknik är att måla eller färga in en yta med distresser och sedan skvätta vatten på densamma. Det gjorde jag (maxell) för ett uppslag i min Art Journal.


En påbörjad bakgrund i min Art Journal där jag lyft distresser och använt stämplar.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Med denna mönstrade och detaljerade bakgrund fortsatte jag och erhöll ett färdigt uppslag i min Art Journal.


Med en bas av lyfta distresser fortsatte jag med ytterligare ett gäng lager av olika sorters färg. Temat med tid eller tid som aldrig räcker och fungerar var given. ;)
Uppslag i Art Journal av maxell

Ett tips här är att vara varsam när fler lager läggs på. Distresserna är som sagt vattenlösliga och om ytan väts flyter färg och mönstret försvinner. Ett alternativ är att fixera ytan innan fler lager läggs på.

Min (maxells) yta är grundad med Gesso. Det använde även Pyssellina för att skapa bakgrunden till sitt kort. Ja, det är distresser som lyfts och tonats genom att använda såväl pensel som skvätt.


Här har jag lyft upp färg med en vattenpensel. Syns lite dåligt men har gjort det som en ram runt ugglan, där jag sedan gjorde hål i. Har även tagit bort färg i ögonen och vingarna. Skvätte lite vatten på och tog bort färg så det ser ut som vattenstänk.
Kort av Pyssellina

Pyssellina gjorde ytterligare ett kort med distresser och vatten. Här är det pensel som gått varm för att skapa effektfulla detaljer.


Jag använde mig av en vattenspensl för att göra lite olika mönster som jag sedan lyfte bort för att få ljusa partier. gjorde även så i några av löven. Hoppas det syns.
Kort av Pyssellina

Ja, detaljerna syns. :)

Vattenlösliga vaxkritor
Vattenlösliga vaxkritor måste vara en av de bästa sakerna jag råkat på. Så härliga att jobba med. Min son är också förtjust i dem. :) Hur som haver. I teknikinlägget visade jag hur jag lyft bort färgen genom att lägga till mer vatten. Eller lyft? Snarare rann den bort. Så här såg det ut.


Ett uppslag i min Art Journal där jag lyft vattenlösliga vaxkritor. Det är den övre kanten som färgen är lyft.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Denna sida var rätt arbetad som den var varför jag i stort sett bara lagt på detaljer och inga fler lager med färger. Slutresultatet ser ut så här.


Här var bakgrunden rätt komplett med flera lager och detaljer. Ändå tillkom ytterligare några lager innan denna sida om och med lek och glädjen med densamma blev klar.

Som variation valde jag att använda blommor för att dekorera mitt uppslag. :)

Uppslag i Art Journal av maxell

Färgglatt och lekfullt. :)

Suddgummi som verktyg - torrpasteller
I teknikinlägget visade vi även mekanisk borttagning av färg. Det handlade bland annat om att använda suddgummi för att helt enkelt sudda bort pålagd färg.

Jag (maxell) lade på torrpasteller i cirklar i min ena Art Journal - den som är en vanlig bok med text på var sida. Det såg ut så här.


Exempel på hur jag lagt på torrpasteller och sedan suddat bort för att ta fram ord.
Påbörjade detaljer på ett uppslag i Art Journal av maxell

Med flera cirklar där jag markerat relevanta ord genom att sudda bort torrpastellen fortsatte jag att lägga på färg i flera olika lager. Dessutom stämplade jag och lade dit ytterligare detaljer. Slutresultatet blev så här.


Här har jag lekt vidare med olika färger och stämplar i lager på lager för att göra klart sidan med de suddade torrpastellerna.
Uppslag i Art Journal av maxell

Jag vart själv något förvånad över slutresultatet från dessa lila suddade cirklar. Dock gillar jag det. Massor. ;)

Nu hoppas vi att alla är inspirerade att skapa genom att lägga på färg och sedan tona ner eller lyfta bort den. Nedan följer länk till teknikinlägget. Om du inte redan sett det - klicka på länken. Skapa och lek och ha skoj. Glöm inte att visa upp ditt alster för att dela med dig av hur just du skapar. Alla inspirerar genom att skapa och vi är nyfikna på vad just du skapat. Kommentera.

Imorgon kommer, om allt går som det ska, ytterligare tekniker för att lyfta och tona ner färg. Titta in igen då.

Skrotbokens länkar
Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 1 av 2 av Bi och maxell - Innehåller tutorial och tips för alla ovanstående tekniker samt länkar till fler relevanta tekniker och tutorials
Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 2 av 2 av Bi och maxell <--- Kommande publicering

0 kommentarer: