Passion för choklad!

on 9 november 2011

av Pia/Pippin

I det här inlägget slår vi ihop två goda temadagar, nämligen Kladdkakans dag den 7 november och Chokladens dag den 11 november.

Många av oss har en verklig passion för choklad. Det finns nog ingen sötsak som är så populär som choklad. Men egentligen är det inte så konstigt, för man blir lycklig av choklad. Den innehåller flera ämnen som är stimulerande för kroppen: teobromin och koffein som är centralstimulerande ämnen och släkt med bland annat morfin och kokain, men utan dess negativa effekter. Teobromin är dock mycket giftig för de flesta av våra husdjur: hundar, hästar och katter kan dö av bara en liten mängd choklad.

Choklad innehåller också serotonin som har samma goda inverkan på humöret som solljus och choklad frigör även en anandamid som är en kroppsegen cannabinoid. Choklad innehåller också antioxidanter som vi vet är bra mot hjärt- och kärlsjukdomar. Så ät mera choklad och ha inte dåligt samvete för det, det är nyttigt och bra för kroppen.

Kladdigt värre
Våra alster här nedanför har inte bara chokladtema, vi har även kladdat med färg på dem. Detta för att minnas Kladdkakans dag. Kladdkakan har funnits i Sverige sen 1980-talet och är en halvgräddad chokladkaka som är lite kladdig i mitten. Mäktigt och otroligt gott. Jag kommer ihåg när jag fick mitt första kladdkakerecept av en arbetskamrat i början av 1980-talet. Den kallades då för Fransk chokladkaka och var ganska komplicerad att göra. Sedan dess har det kommit hundratals nya recept på denna fortfarande så populära kaka. Nu kan man röra ihop en kladdkaka hemma rent spontant av sånt man alltid har på hyllan.

Ja, nu blev jag så sugen på choklad bara av att skriva detta, så jag måste nog ta mig en bit!

På vårt första alster har Chruss gjort några fina presentförpackningar och förstås med choklad i.


Choklad - mörk, ljus, vit, fylld....alla sorter smakar bra, det är min passion - en riktigt god chokladbit!!!

Här har jag paketerat lite choklad i snygga emballage och sedan ner i en påse. Lite glasyr kom på påsarna men det är skimrande glasyr som piffar upp och kanske man börjar ana hur det rinner till i munnen....

Godisförpackningar av Chruss

Visst blir man sugen på choklad! Och inte blir man mindre sugen av Mahlin78:s layout! En sån härligt sprudlande fontän av choklad.


En lördag i oktober hade den lokala te- och kaffehandeln en chokladfontän utanför sin butik, där man kunde köpa marshmallows för att rulla i chokladen som fontänen skickade ut. Jag tror jag kom till himmelriket den dagen! Detta var något helt i min smak, chokladälskare som jag är. Bara att stå och snurra marshmallowsen i chokladen var en ny upplevelse, att sedan få äta detta ljumna och goda var en bra belöning. Att äta choklad flera gånger i veckan är något jag unnar mig, gärna lite lyxigare praliner - färre med godare är min nya devis sedan 2 år.
Layout av Mahlin78


Detaljbilder av layout av Mahlin78

Även Veronica har gjort en fin choklad-layout. I hennes familj älskar man choklad.


Jag har kladdat cirklar med gesso och även stämplat lite med en textstämpel i bakgrunden.

Layouten handlar om hur choklad har en väldigt upphöjd plats i vårt hem, vi älskar verkligen choklad vilket syns på bilden som föreställer en massa tomma chokladförpackningar.

Layout av Veronica

Samaras familj har också en passion för choklad som du kan se på hennes Layout här nedan. Det finns ju så mycket man kan göra med choklad.


Varje nyår har vi samma meny som vi haft sen 70 talet, och chokladmoussen är höjdpunkten på en perfekt middag.

Jag valde ett papper med en ängel, som fick symbolisera början på ett nytt år, den ser rar och oskyldig ut,så som man hoppas att det nya året ska bli.
Brun färg målade jag en ram med, en chokladram så att säga.
De röda stjärnorna symboliserar den konfetti min mamma brukar strö ut på bordet, och stjärnan på pinne har verkligen suttit i en chokladmousse en gång.
Papperen med jultema var perfekt som journalingrutor.

Layout av Samara

Och på tal om att det finns massor att göra av choklad, så har Cissi tänkt just på det! Hon har börjat på en receptsamling med chokladrecept. Det låter ju otroligt mysigt! Här visar hon förstasidan till sin samling.


Den här är tänkt att bli förstasidan till min lilla receptsamling "Passionerade recept av choklad". Till cupcake´n använde jag wellpapp till formen och två mönstrade papper, några duttar med pearlmaker till strössel. Bakgrunden är av flera lager papper... som jag avslutade med vit färg runt kanterna. Det var riktigt kul att gå loss med färgpenseln och jag tycker resultatet blev lite känsla av en akvarellmålning.
Receptsamling av Cissi

Sist men inte minst så visar ElinÅ en sida i sin Art Journal och som förstås handlar om choklad.


Jag har gjort en sida i min art journal om min passion för choklad. Akrylfärg, vattenfärg och kritor i olika bruna nyanser fick stå för det chokladiga. Fyrkanterna (chokladrutor) har jag gjort med hjälp av locket till en stämpeldyna. Blandade akrylfärg och modeling paste som jag doppade locket i och sedan stämplade. Använde båda sidorna av locket för att få olika rutor. Choklad är bland det bästa som finns och det går ner obegränsade mängder i min mage:)
Uppslag i Art Journal av ElinÅ

Hur gick det att läsa inlägget? Blev ni sugna och kilade iväg för att hämta en bit?
Här nedan har ni länkar till några fler trevliga inlägg om choklad.

Skrotbokens länkar
- Kladdkakans dag - Fira med fika av Alien Bling
- Det goda livet av Bi där snorsk gjort en LO som handlar om choklad
- Lager på lager som en tårta av maxell där Cajaba altrat en chokladask
- Vi spökar med ett öga på klockan av Bi där Martha altrat en chokladkaka
- Olofsmässa och bakverk av Bi där Sophie altrat en chokladkaka
- Vi använder förpackningar som finns i köket av maxell där flera inspiratörer gjort alster med chokladförpackningar och liknande
- Kärt barn har många namn av Bi där det finns flera recept på chokladbollar
- Tänt var det här av Bi där Sam gjort små askar med choklad i
- Julens färger del 1 av maxell där Bi gjort ett flaskkort med plats för choklad
- Julklappsstugan 15/12 godisfabriken av maxell där det finns flera chokladrecept
- Mall till chokladflaskkort av Bi

4 kommentarer:

Mahlin78 sa...

Nu blev jag sugen på choklad :-) Tur att jag har lite i skafferiet, får nog gå och ta mig en bit!

E sa...

Samma här, gick ju inte att låta bli en bit choklad efter denna läsning:)

Anette sa...

Choklad är ju så gott och det är nyttingt också...... tur va.....

Pippin sa...

Ja, det här är verkligen ett livsfarlig inlägg. Alla som läser kommer väl att äta sig medvetslösa på choklad. (Fast det är ju nyttigt också.) hihi