av Sam

Nu är det dags igen! Jag har hållit i en swap och idag är det dags att presentera våra alster. Eftersom vi är mitt i julkortssäsongen blir det julkort även idag. =)

Jag har presenterat reglerna för min swap tidigare men jag tar det i repris igen. Orkar du inte läsa får du hoppa över. =)

Regler för Sams swap

1. Eftersom jag om jag får chansen ändå öppnar alla paket på en gång så är det inte mycket idé med att packa in den i små paket - dessutom är det mindre miljövänligt! Alltså inga paket!

I stället fick de som skulle vara med skicka en sak, precis vad som helst men helst något man gjort själv eller något sådant du inte hittar i scrapbutiken.
Det gör att det här dessutom är en bra swapmodell för dem som inte har så mycket pengar eller färdigköpt material hemma. Dessutom kan man vara hur få eller nästan hur många som helst som är med och swappar.
Du måste bara ha så många saker av samma slag som antal deltagare. Ähh, ni fattar när ni ser vad vi hade med i vår swap.

2. Alla skickar ett brev med sin utvalda sak, i så många exemplar som man är deltagare i swapen (glöm inte räkna med dig själv) till den som är samordnare; här var det jag, tillsammans med returbrev och porto.

3. Samordnaren (jag) sorterar så att alla får var sitt brev tillbaka med alla de fina sakerna i. Nu skall alla ha helt likadana kit att skapa med!

4. Dags för själva skapandet!

5. Den som samordnar kan nu även hitta på fler regler om hon vill. Det är klart att vi la till lite extra, se nedan. ;)
Jultema
Med julen som kommer allt närmre är det självklart att även Swapen fick jultema.
De extra reglerna för swapen fick i år bli ...
- Allt material som ingår i swappen ska användas för att göra julkort. Du väljer själv hur många, men gärna så få kort som möjligt.
- Utöver swapmaterialet får du använda cardstock/motsvarande, färg/er, verktyg och fästprodukter.
Vid behov - komplettera med max - ett valfritt band OCH/ELLER en egentillverkad mindre dekoration (per alster) där något icke-scrapmaterial ingår.
Detta ingick ...


Egentillverkat mönsterpapper, julhälsning, mus i ficka, quillad stjärna, trä ängel, "nålad" julgran i filt, blomma, pepparkaksgubbe i papper, mini klädnypa, filtstjärna, ram och vintagebild.
Foto av Bi

Räknar ni antal deltagare ser ni raskt att någon "fuskade" och bidrog med ett litet kit av saker. Hon är ursäktad. =D

Då är det väl hög tid att låta julstämningen infinna sig och titta lite på alla kul julkort istället. Vi lyckades hålla oss till två - tre kort var. Det var inte helt lätt men det gick.

Som yngst och mest otålig börjar jag med mig själv. =)


Jag ville få med så mycket som möjligt på mina kort men samtidigt ville jag inte dela på det fina mönsterpappret.
På det första kortet satte jag dekorationer både på ut och insidan av kortet.
Jag har bara använt cardstock som extra material.

Kort av Sam



Det fina mönsterpappret fick bilda bakgrund till det andra kortet. Julhälsningen och stjärnan är monterade med distanskuddar för att ge lite mer dimension och för att ängeln skulle få plats bakom.
Kort av Sam

Nu får ElinÅ ta över och presentera sina kort.


Det var lika spännande som på julafton att öppna brevet med dekorationer som kom på posten. Och en utmaning att använda allt material på så få kort som möjligt.. Jag fick ihop 2 stycken och utöver materialet som vi skulle använda lade jag till kortstommar och på den ena stämplade jag god jul.
Kort av ElinÅ



Kort av ElinÅ

Pippin tar över ...


Det kom en massa roliga juliga grejer med posten och jag var inte sen att sätta ihop ett par kort.
På det första kortet använde jag det mönstrade pappret, ramen, den lilla bilden, den fantastiskt vackra quillade snöstjärnan och pepparkaksgubben. Jag lade till ett runt märke av Fimo-lera som jag tryckt en stämpel i samt ett röd-vitt snöre bakom.

Kort av Pippin



På det andra kortet använde jag den söta ängeln ihop med den otroligt fina blomman, filtgranen med stjärna och den fina julhälsningen. Även den söta musen fick en plats.
Jag använde en bit utstansad spets som mask till cardstocken till mönster och satte även dit en bit nätband.

Kort av Pippin

Turen går vidare till Missan78 ...


Det blev tre kort, jag försökte att inte använda så mycket annat material. Jag tog två egna Cardstocks som jag försökte matcha till dekorationerna. Jag hoppas att någon av mina släktingar blir glada av att få dessa kort.
Kort av Missan78

Som blir tätt följd av maxell ...


Av allt juligt material som kom började med att titta på det vackra handgjorda mönsterpappret. Jag bestämde mig för att dela det och använda på två kort.

Det översta kortet har den filtade granen som fick en fot av den gröna klädnypan och en toppstjärna av den gröna filtstjärnan. Bredvid sitter vintagebilden där färglade detaljer i bilden och lade till bakers twine i vitt och grönt. Allt är monterat på en stämplad och infärgad kortstomme i matchande färger.

Det andra kortet var klurigare. Här ville jag inte använda samma färger för kortstommen och ärligt talat var det inte helt lätt att hitta rätt färger. :) Det blev i alla fall en ljus kortstomme denna gång där gröna och röda nyanser lyser igenom. På den sitter boksidor som jag färgat in. Dekorationerna är den glittriga quillade snöstjärnan och pepparkakegubben. Den senare fick ritade vita detaljer (glasyr) och en hatt. Överlag har jag, som jag brukar göra, ritat detaljer här och där på såväl dekorationer som kortbasen.

Kort av maxell



Om det var lurigt med färgerna för det andra kortet var det än lurigare för det tredje. Helst eftersom jag valde att använda olika typer av färg för var kort. Kortstommen fick struktur som jag skapade och sedan målade jag med färger som matchar dekorationerna. På kortet sitter hälsningen, ängeln, blomman och musen i fickan. Ja, jag kunde inte låta bli att dels vika upp blombladen och dels sätta dit detaljer på ängeln som bland annat fick änglahår...
Kort av maxell

Då blev det Cajabas tur ...


Jag ville försöka göra så få kort som möjligt med de material jag fick i brevlådan, med så lite andra material som möjligt. Till det första kortet valde jag att ta ett grönt cardstock till själva kortet. Jag har använt stickles på mönstret på den gröna ramen, även runt ramen. Även runt julhälsningen har jag använt stickles. Det syns inte så tydligt på kortet.
Kort av Cajaba



Till det andra kortet har jag använt både grönt och rött cardstock. Jag har använt en stans och stansat i hörnen för att få lite effekt. Blombladen har jag böjt för att få lite liv i den. Stickles runt blombladen och runt det gröna cardstocken.
Kort av Cajaba

Mamma Bi tar över stafettpinnen ...


Översta bilden visar framsidan och den nedre visar insidan av kortet.
Jag ville försöka få med så mycket som möjligt på mitt första kort. Fick iden att använda den stämplade ramen som ett fönster och naturligtvis var det musen som skulle få titta ut (och ta en munsbit av) pepparkaksgubben som kikar fram bakom granen.
Kortbasen är en cardstock som stämplats med silverfärg för att matcha övriga färger. Stämpeln är en ny förälskelse som är väldigt användbar. =)
Det jag använt som inte ingick i swapkitet; utöver färger, är den spets som fick bilda gardin.

Kort av Bi



Det andra kortet blev ägnat den lilla träängeln. Det är minsann första gången jag gör ett lila julkort! Jag bestämde mig för att göra ett sidestairstep card där det vackra hemmagjorda mönsterpappret som var med i swapen fick synas ordentligt. Ängeln försågs med guldpappers gloria och som icke scrapmaterial fick den extra luft under vingarna av vita fjädrar. Jag klippte ut släden, flickan och hunden och lät dem göra sällskap vid granen på mönsterpappret.
Kort av Bi

som lämnar den vidare till Samara ...


Jag valde att göra ett mer klassiskt julkort och ett mer lekfullt.
Det här är det lekfulla med trä-ängeln, filtgranen och ramen.
Men blomman och texten gör ändå en lite romantisk känsla.

Kort av Samara



Det här är det mer klassiska kortet, med flickan, musen, stjärnorna och pepparkaksgubben, man nästan känner doften när Bambi luktar på granen.
Kort av Samara

De sista korten för idag kommer från pysseltjejen ...


Första gången jag swapat och det var kul! Roligt att få och sen sätta ihop det.

Första kortet la jag till ett grönt kort och texten GOD JUL i stämplat krympplast. Jag fick fram från swappappret Jingels Bells texten och tyckte det blev ett lyckat kort.

Kort av pysseltjejen



Andra kortet använde jag mig av popupteknik för julgranen och ängeln.
Här fick jag in massor av swapade fina saker =) Jag tog ett rött kort till detta som jag la till. Det fanns en gran på det swappade pappret och tyckte det passade att klistra fast granen där och sen stjärna på det. En ängel som svävar ovanför och ett rådjur som står bredvid granen blev en lyckad träff. En hälsning kan man skriva bredvid blomman.

Kort av pysseltjejen

Visst är det kul att se hur olika men ändå lika korten blir när man utgår från samma material? Här under finns länkar till de andra swaparna jag har hållit i.

Att swappa är väldigt roligt både för att det är kul att få grejer med posten - det är spännande att vänta, men också för att man får chansen att jobba med något man inte själv har valt. Det är kul att utmana sig själv.
Har du ett gäng scrappande kompisar? Varför inte starta en swap, precis som jag gjorde. Bestäm ett tema, byt grejer och börja skapa.

Lycka till!

Skrotbokens länkar
Sams byteshandel av Sam
Ska vi byta grejer ... Sams byteshandel 2 av Sam
Tutorial - Trappstegskort av Bi

1 kommentarer:

maxell sa...

Kul att se alla alster. Lika och olika. Vad duktiga alla varit att få ihop det på så få kort. Det var en utmaning. :)

Fräcka lösningar med dekorerade insidor.

Tack för att du ordnade detta Sam å att jag fick vara med.