Julens färger - del 1: Röd

on 7 januari 2009

av maxell

Året avslutas med två stora helger, jul och nyår. Båda har kommit och gått. Vi har foton och andra minnen som vi vill föreviga. Vanligen skapar vi kanske inte om julen nu när den redan har varit, men varför inte göra just det? Skrotboken ger inspiration att skapa om det som ligger nära i tiden.

Ett antal inlägg med julrelaterade teman presenteras i Skrotboken. Först ut är julen och de traditionella färger som vi förknippar med julen. I det här inlägget handlar det om rött. De röda kulorna. Eller... den röda tomten som har allt annat än ett svenskt ursprung.

Lena har skapat i rött med en vit bakgrund. Klassiska och stilrena färger som sedan kompletteras med glitter i olika utföranden. För vad vore julen utan något rött och glitter?


Julen 2007 fick Ronja sitt efterlängtade singstar som hon nog inte trodde hon skulle få. Glädjen var stor.
Layout av LenaS

maxell, Henrietta, Anna och Susanne har gjort julkort i rött.

Visst hör glitter till julen, men jag (maxell) valde en annan approach. Jag har siktat på känslan av en gammaldags jul i båda mina kort. Distresser har kommit till "nytta". Det andra kortet har vissa moderna inslag. Med kontraster kan vi skapa intresse. :)


Med det här motivet är en gammaldags jul given.

Jag lekte med distresser för såväl motivet som bakgrunden. Jag provade först med en mönstrad och sedan en enfärgad bas för det här kortet. Det kändes inte rätt. Efter ett antal steg med distressing nådde jag den känsla jag eftersträvade.

Kort av maxell



Mot en distressad bas sitter "moderna" julinslag. Tillsammans blir det här ett mer eller mindre unikt julkort till en modern mogen människa. ;)
Kort av maxell

Efter två skapelser baserade på min nyvunna "kärlek" till distresser visar Henrietta och Anna på två kärleksfulla kort som stäcker sig minst ända fram till påsken. Henriettas idé med snöflingorna och Annas idé med den vinterklädda flickan gör att det här är kort som vi kan skicka även efter jul. Byt ut texten God Jul mot något annat och skicka en värmande vinterhälsning.


Jag ville göra ett monokromatiskt julkort och valde rött som färg. Foambokstäverna har jag gjort med hjälp av min cuttlebug.
Kort av Henrietta



" Chatterbox är nog mina favoritpapper. De har fina mönster och man kan använda baksidan på papperet för att matcha framsidan. Resultatet är verkligen harmoniskt.

Jag har använt glitterlim på tjejens mössa för att få den att se lite lurvig och mysig ut.

Kort av Samara

Rött är en mångsidig färg som används i flera olika sammanhang. Susanne visar att det går bra att kombinera rött med svart och uppnå ett "alternativt" och kanske lite tuffare julkort.


Allting måste inte vara tradionellt. Här har jag gjort ett julkort åt en vän som älskar svart, vitt och rött.
Texten är embossad över hela biten för att ge en lackig känsla. Storleken på kortet är 15 * 10 cm vilket passar perfekt i ett vanligt litet kuvert.

Kort av Tiggy

Tuff är den som står bi kylan som dragit in över landet. Kanske passar det med något värmande och stärkande? Birgitta har gjort ett flaskkort med röd bas. Ett kort som passar när vi tar med oss glöggen eller något annat värmande (och stärkande?) till värden eller värdinnan nästa gång vi är bortbjudna.


Till detta kort har jag använt mig av ett dubbelsidigt mönsterpapper där den röda färgen från baksidan(?) får tas upp av bandet som är lagt i kors som vore det knutet runt ett paket. Jag ville ha ett enkelt kort och lät därför den enda dekorationen vara just bandet och det lilla metallsmycket.

Nu är det bara att fylla med choklad och hänga över en lämplig flaska innan överlämnandet.

Flaskkort av Bi

Vi avslutar med Sofia som påminner om att skapa kring alla de där speciella händelserna som sker i anknytning till julen. Att sjunga med i luciafirandet inför en stor skara föräldrar som efteråt ger varma och berömmande ord är stärkande. Den röda färgen är given för en sådan kärleksfull layout.


Lucia en tradition som varje år dokumenteras med massa halvbra foton. 2008 var det svårare än vanligt att få bra bilder ute i skymning och ösregn. En snabb digital layout och jag har sparat minnet av en mysig dag för dottern att minnas som året då hon sjung med för första gången.

Även de foton som inte är jättebra kan bära på minnen av en speciell dag/händelse. Glöm inte bort att skapa med de fotona.

Layout av Skberg74


Skrotbokens länkar
Julens färger - del 1: Röd av maxell
Julens färger - del 2: Grön av maxell
Julens färger - del 3: Vit och (ljus)blå av maxell
Julens färger - del 4: Guld och Silver av maxell

0 kommentarer: