Otraditionell Jul

on 29 november 2011

av Marie/missan78

Rosa plastgran, babyblå adventsljusstake, blinkande små handväskor som julgransbelysning. Jag satt och tittade på TV4 under första advent och då visade de just årets julpynt och det var allt annat än traditionellt.

Vi är så vana vid att julen är fylld av traditioner, med tomtar och färger i rött och grönt. Traditionella adventsljusstakar och julgran med glitter och kulor, vågar vi ta ut svängarna och göra det otraditionella? Kan vi tänka oss att ha en rosa adventsljusstake och en vit plastgran med julgransbelysning i form av små handväskor? Eller möjligen hänga upp en melerad ko som julgranspynt.

En otraditionell jul
Här har vi skapat kort som är allt annat än traditionella i färgerna. Vi har använt alla färger utom just rött och grönt. Det första kortet har Maxell gjort, en nalle i en julstrumpa.





Numera kan julen gå i vilken färg som helst. Eftersom jag gillar att utmana mig själv var det roligt att skapa ett julkort utan de klassiska julfärgerna rött respektive grönt.

Som synes blev mitt kort lila med inslag av några helt andra icke-juliga färger. Nallen i julstrumpan håller i en fungerande bjällra - i lila. Lite så där sött och gulligt.

Kort av maxell

Nästa kort är gjort av lillylva och går i blått





Otraditionellt och otraditionellt. Jag brukar ofta göra lite mer "isiga" kort till jul. Mycket för att jag älskar blått...Valde också att använda lite andra stämplar än just bara julstämplarna. Lite glitterlim fick toppa det hela.
Kort av lillylva

Pepparkakor är mumsigt, här ett receptkort från Chruss.


Mitt julkort..blev brunt - pepparkakebrunt med en embossad receptruta där man kan tänka sig det embossade som en liten skrovlig pepparkaka...minns så väl de första gångerna när man skulle vara med och baka, de allra första blev det inget av för degen åkte i munnen direkt...och sedan var det mer mjöl än pepparkaka..., men kul var det!
Receptkort av Chruss

Det kan kännas juligt även om färgerna inte är vad de brukar vara, här två gulliga vinterkort av missan78 och pyssellina. Båda korten för tankarna till vinter och snö.


I bland tycker jag att det är det otraditionella som är fint. Man kan bli trött på det vanliga, särskilt med tanke på att affärerna julpyntar i slutet av oktober. Jag röstar för otraditionella julfärger.
Kort av missan78



Fick en idé om att göra en garngran, som den på kortet, från en katalog vi fick på jobbet. Att ha färglagda motiv på mina kort är något nytt men man måste ju prova nya saker för att utvecklas. Tyvärr doldes flera av de embossade stjärnorna men några syns ju. De glittrar mer i verkligheten också.
Kort av pyssellina

Vi fortsätter med en rosa julhälsning av Pippin.


Mitt otraditionella julkort blev rosa och lila. Bakgrundspappret är ett julpapper från förra året med snygga kvistar med snöstjärnor. Sen har jag stämplat en julhälsning på en rundel och dekorerat med några blommor och en rosett.
Kort av Pippin

Nu kommer några kort som går i övervägande blå och turkosa färger.


Jag har skapat ett blått julkort genom att lägga chipboardsnöflingor på kortbasen, spraya färg och sedan lyfta bort snöflingorna. Chipboarden fick bli dekoration, och så en liten stämpel på det. Klart!
Kort av Kosepute



Jag har valt att göra ett julkort i färgerna blått/lila. jag har använt en vanlig julbild så på det sättet blir det juligt även utan de klassiska julfärgerna.
Kort av skberg74



Ett av säsongens första julkort som faktiskt är skapat med ett julpapper! Ett av mina favoritpapper från förra säsongen, som nu är helt slut. Jobbar vidare med samma grundtema som året innan, halvpärlor och fernkvistar.
Kort av Mahlin78

Vi avslutar med en julhälsning från Cajaba.


Jag gör ofta julkort i andra färger än rött och grönt. Det kan bero på att jag inte gillar rött. Det är lättare att göra kort i färger jag tycker om. Här har jag gjort ett kort i nyanserna brunt.
Kort av Cajaba

När jag tänker efter vill jag nog ha en traditionell jul med tomtar och en riktig julgran. Glitter i granen och vanliga julgranskulor. Visst är det bra att det finns ett alternativ för alla och plastgranar är bra om man inte tål något annat. Men jag tycker nog ändå att den ska vara grön.

För den som vill byta ut sin gröna gran finns det länkar till årets jultrender 2011 här nedan.

Länkar
TV4 visar de nya jultränderna
Jultrender 2011 enligt Annica Thorberg – Gift Wrap Artist


Skrotbokens länkar
Gul Jul av Bi - Vi skapar julkort i en för julen viktig färg
Stearin av maxell - Vi inspireras av Adventsljusen och skapar med stearin
Julens färger - Del 3: Vit och ljusblå av maxell
Julens färger - Del 4: Guld och Silver av maxell

0 kommentarer: