Gul Jul!

on 17 november 2011

av Birgitta/Bi

Vi nalkas december med stormsteg och snart är alla julens färger och dofter över oss. Idag skapar vi med gult, gissa varför?

Innan vi ger oss fullständigt hän åt advents- och jultidens dofter vill vi även uppmärksamma Ostkakans dag som firades den 14 november. Ostkaka - gul och krämig, lite lätt värmd med kall grädde och god sylt - kan det bli bättre?
Den 27 november är det första advent och det för oss in på nästa gula smak och doftsensation. Saffransbröd!
Lucia - fyller på med än mer Lussekatter och sen kommer Julosten - om än röd på utsidan är den riktigt gul på insidan.

Med inspiration av julens gula godsaker har vi skapat julkort i just gula nyanser.

Ostkaka
Våren 2003 bildades en ideell förening kallad Ostkakans vänner. Dessa instiftade Ostkakans dag som firades för första gången den 14 november 2004.
Det finns flera sorters ostkaka, vi har dels den Småländska som förutom huvudingredienserna (mjölk, vetemjöl och ostlöpe) brukar innehålla: sötmandel, bittermandel, ägg, grädde och strösocker.
En annan känd ostkaka är Hälsingeostkakan från Hälsingland som enbart eller nästan enbart innehåller huvudingredienserna för ostkaka, aldrig mandel.
Dessa båda ostkakor skiljer sig åt i såväl recept som servering.

Kickens julkort får bjuda på association till ostkakan. =)


Jag har använt mig utav ett vitt papper som bas och sedan lekt med glimmer mist i gula och bruna nyanser för att få en gul bas. Jag har också använt en mask för att få kompassen i bakgrunden och stämplat med olika mönsterstämplar. Slutligen lade jag på en liten hälsning där det står "god jul".
Kort av Kicken

Med doft av saffran
Saffran är den dyrbaraste av alla kryddor. För att få fram 1 kg torkad saffran behöver man skörda (för hand!) minst 100 000 — 150 000 krokusar. Det är själva märket i krokusen som används för utvinnandet av saffran.
Det tidigaste omnämnandet av saffran är på sumeriska lertavlor från 4 000 f Kr men det finns ännu äldre bevis för att saffran har använts som medicinalväxt och för sin vackra färgs skull. I till exempel Irak finns 50 000–åriga spår efter saffran i avbildningar.
Som odlad växt har den förekommit i minst 3 000 år.

Som krydda i matlagning fungerar den året runt men när december nalkas då är det nog främst som saffransbröd/Lussekatter vi vill äta den.

Många är de inspiratörer som föll för just saffran när julkorten skulle skapas.


Gult i jul för mig är saffran. Textstämpeln passade ypperligt, och jag valde att bara låta "saffran" vara framträdande. Färgade in vit cardstock med lite distresser och piffade till det med lite röd pearlmaker över järneksslingorna.
Gul jul!

Kort av lillylva



Kryddig närbild
Kort av lillylva

Därmed är kryddskåpet öppnat. =)
Skberg74 fattar galoppen och bakar/virkar en egen Lussekatt. Visst är den läcker?


Mitt gula julkort är gjort av ett gult papper som har embossade stjärnor på sig, den är sen dekorerad med en hemvirkad lussebulle, lite blommor.
Kort av Skberg74

Du vet väl att du får ut mer arom och smak om du använder lite socker för att i en mortel krossa/finmala saffranen. När du gör det kommer det att få vackra skiftningar i gult och rött - precis som blomman på ElinÅs kort.


Gult för mig i juletid är saffran. Jag har gjort ett litet kort i storleken 9x9,5cm i gult och rött med inspiration från den goda kryddan.
Kort av ElinÅ

Även Mahlin78 har saffransgult papper med röda inslag. Hon lyckas även få med sitt signum - vad det gäller julkort. Själv kommer jag (Bi) inte i närheten av att ha ett signum när det gäller julkort - de spretar åt olika håll och stilar allihop. =)


Äntligen (!) fick jag användning för det saffransgula papper jag haft i min ägo i snart 1 år! Har själv inte haft en tanke på att göra ett julkort på detta tema, så när det dök upp föll allt på plats. Sydda sömmar, några halvpärlor, minirosor och fernstanskvistar fick hänga med som mitt signum när det gäller julkort.
Kort av Mahlin78

Bland de gula julkryddorna finns förstås även senap. Som boende i Skåne hör det naturligtvis till traditionen att mala riktig Skånsk senap med kula. Man sitter där och rullar den tunga metallkulan i dess träskål och låter tårarna rinna medan alla aromatiska ämnen frigörs. Gott blir det! Här är det maken som "gråter" över senapen medan jag gråter över löken till Janzon. =)
Det bästa så här års är dock Lussekatterna. Jag är liksom Chruss en riktig Lussekattoman. Gissa vad jag har att mumsa på nu? Jodå, jag har tjuvstartat, fast ännu är det köpta bullar, att baka eget får vänta ännu en tid!


Gult är för mej alltid senap eller saffran, speciellt runt julen med griljerad skinka och det godaste: Lussekatterna.
I familjen är det mest jag som är lussekattoman - bakade på riktigt smör...MUMS!

Kort av Chruss

Mitt julbakande brukar inte gå av stapeln förrän närmre Lucia. Då när allt annat också brakar lös! Den som har barn vet vad jag menar. Det skall firas på dagis och i skola. Idrotts- och andra föreningar gör likaså. Det är bråda dagar! Kul men slitsamt. Kamerorna går varma - allt skall förevigas.
Här har en underbart stilig liten Tomte fastnat på bild.


Har jobbat med två olika mönsterpapper i botten, varav det ena är figurklippt. Det gulare pappret har fått en duttad färgkant med svart akrylfärg. Över fotot ligger en overlay - ett transparant papper med tryckt ram. Av några restbitar svartvit-mönstrade papper gjorde jag julgranskulor som är kantade med guldfärgad pearlmaker och glittrad bård. Kulorna hänger i ett snöre halvpärlor.
Layout av Cissi



Närbilder på många fina detaljer
Layout av Cissi

Beroende på var i landet man bor så har, vid det laget, snön kommit och vi förbereder oss alltmer för den annalkande julen. Snö i stora lass det gillar maxell med flera. Även om det är mindre kul med skottandet av densamma så blir det ljusare ute och många roliga utelekar kan ta vid. Här singlar snöflingorna ner mot en gul bakgrund.


Jag gillar verkligen gult. Det är ljust och gör mig glad. För detta julkort har jag anammat det gula som kontrasten till snön som förhoppningsvis kommer till julen.

Snöflingorna och hälsningen är embossade i vitt. "Mönsterpappret" är infärgat med resistteknik. Enkelt och effektfullt.

Kort av maxell



Effektfull närbild
Kort av maxell

Fler snöflingor blir det. Här kommer väl påpälsade helgfirare åkande för att fira en glädjehögtid.


Jag har använt mig att praktiska mönstrade papper till det här kortet, först en bit av ett papper med texten Joy och en snöflinga, sen en bit ur ett annat julpapper på det, jag älskar såna här papper med många små motiv på, för det går så fort att göra kort då. 2 små blommor med glitterlim i mitten fick räcka som dekoration, det är bra att göra enkla kort ibland om man snabbt ska skicka en present till nån,eller ge bort med en blombukett.
Kort av Samara

Då har vi nått fram till själva julafton. Granen står grann i stugan och gästerna är som sagt på väg.


Jag hittade olika nyanser av gult som jag monterade i hop. Med en liten gran på toppen blev det fint.
Kort av Missan78

Det var allt av gul julinspiration vi hade att bjuda på idag. Vi kommer att återkomma med fler inlägg där vi fokuserar på julkort i olika utföranden, vad gäller färg och form, under både november och december.

Har du något julkort du vill dela med dig av. Kommentera detta inlägg och lämna en länk till ditt alster eller skicka ett e-brev (se adress nedan eller i högermarginalen).
Har du en önskan om något speciellt du vill att vi ska ta upp inför jul/nyår? Skicka ett e-brev till oss på adress skrotboken(snabel-a)gmail.com Märk brevet "jul/nyår".

Nedan finner du länkar till ökad kunskap om Ostkaka, saffran och Lussekatter samt mer inspiration både vad gäller jultema och färger.

Länkar
Wikipedia om Ostkaka
Wikipedia om Lussekatt
Wikipedia om Saffran


Skrotbokens länkar
Vi julbakar av LenaS - Recept på lussekatter inför julen 2008
Nyfiken gul på trender av maxell - Innehåller alster med betydande gula inslag
Höstens färger - Del 5: Gul av maxell - Innehåller höstgula alster

2 kommentarer:

Mahlin78 sa...

Jag som inte gillar gult tokgillar hela detta inlägg och alla grymt snygga alster!!! Kanske dags att omvärdera min syn på denna färg.... :-)

Kat! sa...

vilka härliga gula julsaker ni skapat.....