Lager på lager - som en tårta

on 11 januari 2011

av maxell

I detta inlägg använder vi en populär "teknik" - lager på lager.

Detta inlägg kommer från innan julen. Inspirationen är drottningens födelsedag, det vill säga dagen innan julafton. Vi kom att tänka på födelsedagstårtor. Slår du upp ordet tårta får du ofta en förklaring att det är ett bakverk som normalt sett betår av flera lager tårtbotten och fyllning. Det är därför som vi i detta inlägg använder den populära "tekniken med lager på lager" - som i en (födelsedags)tårta - på valfritt alster.

Några av de alster som presenteras nedan har ett solklart jultema över sig. Vi har också en tillhörande tutorial för att göra en julstjärna. Denna presenterades innan jul och du hittar den genom att följa länken sist i inlägget. Åter till jultemat. Var år ställer många sig frågan om varför julkortstillverkningen inte påbörjades tidigare... Nu visar vi dessa alster i början av januari. Se dem som inspiration till att börja redan nu. Kanske har du hoppat på en utmaning om att göra ett julkort i veckan. Passa då på att spana in våra första julalster för året. Låt dig inspireras, skapa och lämna en kommentar till det du skapat. :)

Vi inleder med en julstjärna i lager på lager av Mahlin78.


Inför julen 2010 gjorde jag en julstjärna av dubbelsidigt mönsterpapper och i lager på lager. Sist i inlägget hittar du en länk till tutorial för hur du gör en egen.
Julstjärna i lager på lager av Mahlin78

Som det står, länk till tutorial finns sist i inlägget. Jag gillar verkligen hur det dubbelsidiga mönsterpappret kommer till sin rätt i denna stjärna.

Detta är en tredimensionell lösning och den ger vissa fördelar när det gäller lager på lager. :) Tekniken är onekligen populär och egentligen är i stort sett alla alster som skapas baserade på tekniken med lager på lager. Var gång vi kombinerar mönsterpapper och låter dem överlappa varandra är det lager på lager.

snorsk visar här hur mönsterpapper kombineras i lager på lager som en rejäl fotomatta för en layout.


Jag gjorde en layout med olika typer av lager. Började med att spraya glimmermist på mitt cardstock, sen gjorde jag en massa streck med pearlmaker. Några papperslager med bland annat riven kant och stansad kant och sen lite maskinsöm på det!
Layout av snorsk



Variera papperskanterna för extra intresse
Layout av snorsk

Stilrent och detaljerat på en och samma gång. Det är basen som fått en omgång med färg av olika slag. På den sitter sedan flera lager med mönsterpapper där kanterna varieras för extra effekt. På det kommer dekoration i form av maskinsöm och layoutens huvudperson på foto. :)

Andra som varierat papperskanterna i lager på lager inkluderar MiaPuh. Här är det ett kort.


Vintagestilen tror jag väl att jag kört på igen...

Nåväl jag gillar denna stilen,, distresser, guldpearlmaker, distress stickles, tårtpapper, mönstrade papper, boksida, cardstock osv.. Jo de vart en del lager.

Kort av MiaPuh



Kortbas, mönsterpapper, boksida, dekorationer och stämpelmotiv i lager på lager
Kort av MiaPuh

Stämpelmotiv kommer ofta i lager på lager med mönsterpapper. Det är dock inte alltid som vi ser det vi ser på MiaPuhs kort - dekorationer som placerats i lager på lager och delvis under stämpelmotivet. Främst gäller detta för bulkiga dekorationer som kanelstänger, men bevisligen fungerar det.

En annan som ofta skapar i lager på lager med mönsterpapper och som gillar det är eagesson. Här har hon gjort en layout.


Jag brukar nog oftast göra lager-på-lager layouter och tycker att det är jättekul. Här blev det en med kort från sonens första jul. Har även använt mig av washitejpen som är så populär just nu.
Layout av eagesson

Vi ser flera mönsterpapper i lager på lager under fotona och hon har även lagt till washitejp som extra lager utanpå.

Ytterligare en variant av layout med lager på lager kommer från Kosepute. Här är det också tejp. Denna gång i kombination med silkespapper och presentpapper.


Jag har använt mig av två lager silkespapper, ett presentpapper och flera lager maskeringstejp. Den stora blomman har jag gjort själv av gamla jeans. Jag har satt titeln överlappande för känslan av fler lager.
Layout av Kosepute

Den skrynkliga effekten är verkligen underbart unik genom att den inte går att reproducera. ;) Noterade du att hon också satt rubriken i lager på lager? Ett enkelt och roligt sätt för att skapa liv och intresse för en layout. Här är det var ord i rubriken som sitter i lager på lager, men det går såklart även att sätta var bokstav i lager på lager. Det senare gör jag ofta oavsett vad jag skapar. :)

Ibland använder vi inte ensamma bokstäver utan låter texten kommer som en lapp eller en remsa. Denna sätts såklart också i lager på lager. Lillylva visar hur det kan gå till för ett kort.


Jag valde spillbitar av årets julkortsproduktion för att skapa ett eget lite mera ruffigt kort. Kanterna på samtliga bitar är infärgade med en röd stämpeldyna. När allt var på plats passade jag på att glitterlimma lite också.
Kort av Lillylva



Hälsning i lager på lager och kombinerat med dekorerade mönsterpapper i olika form är stilrent och effektfullt
Kort av Lillylva

Återigen kan vi förundras över hur små detaljer förhöjer intrycket. Här fastnar jag för formerna som varieras och ger intresse för att sedan piffas till ytterligare av Stickles.

Ord i textrutor eller remsor är inte uteslutande för kort. Det används också på layouter och, som här, på askar. Självklart är det Cajaba som gjort denna ask. :)


När jag hörde lager på lager så här i juletid kom jag osökt att tänka på "i vår familj får man ta från det undre lagret". Jag dekorerade därför en ask med choklad. Denna ask har bara ett lager med choklad men fyra lager papper. En trevlig present att ge bort.
Chokladask av Cajaba

Här måste vi le åt den underbara förklaringen till hur asken kom till. :) Sedan noterade du väl hur valet av färg på "fotomattan" bakom motivet ger effekt för helheten. Genom att välja färger med stora kontraster tänker vi inte på att det är "endast" tre lager med papper. Visst är det effektfullt?

Från detta går vi över till än mer lager på lager.

Dolores har skapat ett kort med fler lager på lager än vad hon vanligen gör.


Här har jag använt mig av devisen "more is more". Jag har alltså använt mig av fler lager än jag är van vid, mer dekorationer och så ytterligare dekorationer på dekorationerna. Till och med stämplarna är maskade för att passa in i temat!
Kort av Dolores

Det förvånar nog ingen att jag gillar den devisen. ;) Egentligen är det rätt enkelt att skapa "more is more" och Dolores har använt sig av det jag tänker på. Använd lager på lager för allt! Här är det mönsterpapper som också varvas med dekorationer. Det är dekorationer som kommer i lager på lager och det är stämplade motiv som maskats i lager på lager.

Ytterligare saker som kan göras i lager på lager finns med i stensaxochpases kort.


Det är väl ganska ofta man skapar i lager på lager egentligen. Men när jag skulle göra det med detta som utgångspunkt blev det genast svårare. Därför är det ett fåtal lager. ;)

Har färglagt det stämplade motivet och sedan gått över det med en glitterpenna. Sist men inte minst fick motivet ett lager av klart embossingpulver. Sedan har jag distressat i lager på lager ;) och klistrat dit band i lager på lager hihihi :)

Kort av stensaxochpase



Täck det stämplade motivet med hjälp av glitterpenna för ett extra lager och distressa med flera färger i lager på lager
Kort av stensaxochpase

Återigen är det mönsterpapper och även dekorationer i lager på lager. Det är också ett lager över det stämplade motivet med glitterpenna. Här noterar vi också en annan klassiker - distresser i lager på lager. Överlag är det effektfullt att arbeta med flera färger på samma yta - endera olika nyans eller helt olika. Att distressa är ett av flera sätt. Att färglägga motiv med mer än en färg och låta dem flyta in i varandra eller att måla med mer än en akrylfärg på samma yta är två andra exempel i en lång lista av hur vi kan använda lager på lager för färg.

Ytterligare en variant med färg i lager på lager finns på Chruss kort. Läs hennes egen förklaring.


Lager på lager för mig som kortmakare är att använda olika typer och färger av papper.

På det här kortet har vi alltså en kortbas, på den är det ett svagt mönstrat papper som täcker i stort sett hela kortet. Stämplade Merry Christmas-collaget på en nyans av brunt och monterade detta på 2 bitar med olika nyanser och sedan på kortet. På sidan monterade jag en wellpappbit och halvpärlor.

Så det blev hela 6 nyanser av brunt... ;-D

Kort av Chruss

Så sant som det är skrivet. Olika nyanser av en och samma färg - här brun - ger lager på lager och härliga skiftningar i helheten. Detta gäller oavsett om du skapar helt monokromatiskt, det vill säga i endast en färg, eller om du blandar in en eller högst ett par "neutrala" färger - vanligen vit och svart.

Från färger och tekniker till en annan variant eller teknik för att åstadkomma lager på lager. Skberg74 har valt att göra något som per definition kommer i lager på lager - ett vattenfallskort.


Jag har gjort ett så kallat vattenfallskort, beskrivningar finns massor om man googlar eller varför inte följa länken till en tidigare publicerad tutorial - en film - som finns här i Skrotbokens blogg. Länk finns sist i inlägget.

Det var lite klurigt men jättekul att pilla med. Lager på lager tanken är att de stämplade motiven ligger i lager.

Vattenfallskort av Skberg74



Genom att dra på rätt ställe i ett vattenfallskort visas fler lager med bilder och hälsningar eller budskap.
Vattenfallskort av Skberg74

Kika gärna på filmen som du hittar via länken sist i inlägget för att se hur ett vattenfallskort fungerar i praktiken. Spontant kommer jag att tänka på när jag satt och ritade små tecknade filmer i mina block en gång i tiden. Genom att flytta eller förändra någon eller några detaljer rullade en film när jag bläddrade i blocket. Ja, det är just den principen som tecknade filmer och film överlag bygger på. Bild för bild som bygger upp rörelse. Nu behöver vi dock inte vara så avancerade utan det går bra att lägga vilka motiv som helst i lager på lager i ett vattenfallskort. ;)

Vi närmar oss slutet av detta inlägg och vi avslutar med något som säkerligen är högaktuellt för många. Efter julkortstillverkningen har du säkerligen några spillbitar över. Martha och jag (maxell) visar hur de kan användas.

Här har Martha dekorerat chipboard med remsor av julpapper för att göra julgransdekorationer.


Jag hittade chipboard med julkuleform i mina gömmor. Sen tog jag papper som var kvar sen julkortstillverkningen och rev i remsor. Remsorna limmade jag med Mod Podge (liknade decoupagelack). Kanterna embossade jag med guldglitter för att det ska gnistra ordentligt när de hänger i granen.
Julgransdekorationer av Martha



För att charmsen och bradsen skulle matcha med guldkanterna så färgade jag in dessa med guld.
Julgransdekorationer av Martha

Ja, Martha hade kvar mönsterpapper från julkortstillverkningen och här kom de till sin rätt. Riv remsor och dekorera som hon gjorde eller gör som jag gör ibland - fyll en yta med remsor som bas för ett kort. Andra varianter med skurna remsor i lapptäckesteknik återfinns via länkar sist i inlägget.

Avslutningsvis har vi min (maxells) egen användning av spillpapper med jultema. Det är en tag.


Att göra tags är roligt. Det är en liten yta där du kan leka, testa och lära om tekniker. Det är också perfekt användning för spillbitar oavsett hur små de är. Ibland börjar jag med något som ligger kvar på bordet sedan något annat jag gjort. Här var det det röda glanspappret. Det matchades med spillbitar av julpapper i flera lager på lager. Jag får det till sex lager med papper på en liten tag. ;)

Sedan använde jag också saker som jag lovat min stora man att använda. Det är saker jag fått av i princip den enda som ger mig pyssliga presenter - han. Till det kommer en del annat som jag hittade i min jullåda. Det är flera saker som inte är huvudsakligen avsedda för scrap, men de passar.

Ännu en tag till min samling av tags med jultema. Ja, jag försöker göra några var år eftersom det är kul! :)

Tag av maxell



Lager på lager på en liten yta är ett bra sätt för att använda upp spillbitar
Tag av maxell

Som sagt, mindre format ger enorma möjligheter att använda upp spillbitar. Nu är jag också sådan att jag kan utgå från något som jag klippt, skurit eller rivit bort från något annat jag skapat och det kan i stort sett vara hur litet som helst. Med det som utgångspunkt bygger jag vidare och alltid blir det något. :)

Vad gör du själv med dina spillbitar? Å vad tycker du om lager på lager - hiss eller diss? :) Titta igenom några av dina alster och säg om du skapat något där det inte förekommer lager på lager i någon form... svaret är med största sannolikhet att allt är i lager på lager...

Skrotbokens länkar
Överlag kan du i princip titta på vilket inlägg som helst i Skrotbokens blogg för att finna inspiration till lager på lager. Här nedan ges länkar till några inlägg som på ett eller annat sätt har direkt anknytning till detta inlägg.

Med fokus på lager på lager
Tutorial - Julstjärna i lager på lager av Mahlin78
Artist Trading Card med waterfall av Alien Bling - Beskrivning med film om hur du gör ett så kallat vattenfallskort. Detta görs i ATC-format och principen är densamma oavsett storlek.

Med fokus på spillbitar och lager på lager
Lapp på lapp, men ingen söm - Flera alster med olika varianter av lapptäckestekniker där vi använder papper från spillpapperslådan
Lapptäcke - Tekniktutorial och alster av Pippin. - Tutorial och alster som använder remsor av mönsterpapper

Med fokus på tårtor
Vi bjuder på tårtor idag på gräddtårtans dag av Bi
Mall till tårtbit med öppning bak av Bi
Tårtkort; öppning uppåt - Tutorial och alster av Bi
Mall till tårtbit med öppning uppåt av Bi
Gör en tårtmall utifrån egna mått - Tutorial av Bi

0 kommentarer: