av maxell

Med anledning av att det dels är tid för att fira Skogens dag runt om i landet och dels att det är Skogens år 2011 använder - eller återanvänder - vi något som ursprungligen kommer från skogen. På var alster finns minst en memorabilia i papper.

Under hösten brukar en av våra största resurser här på jorden uppmärksammas genom den så kallade Skogens dag. Dagen, som anordnas av skogsstyrelsen, syftar till att öka kännedom och kunskap om skogens alla värden och dess betydelsen för individen och samhället. Om du frågar mig är det här en mycket bra dag. Skogen är väl värd att hamna i rampljuset. :)

Just i år, 2011, får skogen extra uppmärksamhet genom att Förenta Nationerna har utlyst 2011 till det Internationella Skogsåret. Under hela året har det och kommer det att arrangeras aktiviteter över hela världen för att uppmärksamma skogen och dess värde.

En sak från skogen alla vi som skapar garanterat råkar på är papper. Vi använder papper i mängder. I detta inlägg har vi dock valt att också använda eller snarare återanvända papper. Det handlar om memorabilia i papper.

Biljetter
Vi inleder med en vanlig memorabilia - biljetter. De kommer från resor och några fler ställen som vi får se i följande alster.

Jag (maxell) har gjort en layout med flera memorabilia. Det är en biljett och en rad fler saker i papper samt några som inte är i papper.


Förra sommaren var vi iväg på en kryssning och efteråt gjorde jag ett minialbum till den lilla mannen. Där la jag med detaljer och minnessaker (memorabilia) som vi sparat sedan resan. När albumet var klart fanns det minnessaker kvar och med tanke på det har jag i år valt att göra en layout där flera av dessa är med.

Det blev en färgglad sak med fokus på minst en högvinst. :)

Layout av maxell



Färgglada minnen i närbild
Layout av maxell

Här handlar det alltså om en biljett från en färja, ett pantkvitto, delar av kartongen som satt runt en leksak som köptes på resan, detalj från kryssningsprogrammet, detalj från en broschyr, någon extra papperslapp samt delar av förpackningar från sådant som åts på resan (ett lock från en glass, ett lock från ett pringlesrör och en detalj från en ost). Ja, jag brukar samla ihop sakerna som är över från en resa för att använda på just detta sätt. :)

Från ett pringleslock till ett helt rör. Nu vet jag inte om de åt eller äter såna här rör på sina resor, men här har NHL i alla fall altrat ett sådant rör för att påminna om och motivera fler resor. Med på röret finns en tågbiljett från en minnesvärd resa.


Förra sommaren åkte vi till London med barnen och gjorde en dagsutflykt till Legoland utanför Windsor. Min "Memorabilia av papper" är tågbiljetten dit, som verkligen symboliserar ett minne för livet för oss. Den får pynta "spargrisen" jag gjort av ett Pringles-rör där vi sparar en extraslant till årets semester.

Man blir verkligen extra motiverad till att stoppa pengar i denna burk som påminner oss om vad roligt man kan ha om man sparar. :)

Rent tillverkningsmässigt finns det inte så mycket att säga, klistrat 3 olika mönsterpapper på röret (lim var dålig idé!) som ska föra tankarna till gräs och himmel. Klippt ut två fåglar från ett papper och limmat fast dem. De fick lite glitterlim på sig och 3D-lack på näbbar och ögon. Ja, det mesta syns om man kollar på bilden, inga direkta konstigheter här. :)

Altrat pringlesrör av GI Nina/NHL

En fiffig och bra lösning för att få fler resor och tillfällen att samla mer långväga memorabilia.

Andra långväga memorabilia finns med på Kickens layout. Här är det flygbiljetter.


Jag har gjort en layout om avresan till Thailand. I mellan fotomattan och foton är det en ficka där jag har lagt i min och min systers flygbiljett. När jag gjorde layouten utgick jag ifrån det röda på kanten av biljetten.
Layout av Kicken

Dock behöver vi inte åka ända till Thailand för våra memorabilia. Tydligen räcker det med att åka till Göteborg. I alla fall ser vi det på snorsk och Koseputes layouter.

För är det en spårvagnsbiljett som påminner snorsk om både hur smidigt och roligt det är att åka till och runtomkring i Göteborg.


Sedan vi var i Göteborg med dottern för två somrar sedan är det ett måste att åka dit under sommaren! Givetvis är det Liseberg som lockar och drar... När vi förflyttar oss på stan brukar vi åka med Lisebergslinjen. Så smidigt att bara hoppa på och betala, slippa bråka med kort och biljetter! Dessutom är det ju otroligt charmigt med de gamla vagnarna och de gulliga konduktörerna i tidsenliga uniformer.

Jag sparade de fina biljetterna med tanken att jag skulle scrappa dem nån gång, och nu blev det av! Tror att både biljetterna och fotot är från förra sommaren.

Layout av snorsk



Blomstrande minnen i närbild
Layout av snorsk

Såna här biljetter är bara för underbara. De är dock tyvärr inte alltför vanliga idag. Jag minns nu att jag har ett gäng riktigt coola biljetter från såväl spårvagnar som trådbussar som jag åkt under flera minnesvärda resor till Estland. Undra om jag kanske inte också har kvar någon fräck åkpolett från ett helt annat land som jag besökt. Jag får ta och kolla upp det där...

Så länge fortsätter vi våra turer i Göteborg. Kosepute som gjort det! Klart åkbandet och broschyren ska vara med!


Jag har gjort en layout utan foto om när vi var på Liseberg i somras och jag åkte Uppskjutet. Jag har använt mig av en broschyr från Liseberg, och även mitt åkband. Broschyren är bara tejpad på baksidan, så man kan veckla ut den som vanligt.

På första uppslaget har jag satt fast vit cardstock som jag har skrivit min text på. Hela layouten går i Lisebergs färger, rosa och grönt. Jag hittade även ett väldigt passande papper med pilar som går upp och ner. I övrigt har jag valt att hålla layouten fri från dekorationer så att det ska vara lättare att veckla ut broschyren.

Layout av Kosepute



Minnen av det! i närbild
Layout av Kosepute

Broschyrer och kartor
Från Koseputes Lisebergsbroschyr till en översiktskarta från Eskilstuna. Här är det en dubbel layout av Skberg74.


Sommaren 2009 var vi till Parken Zoo i Eskilstuna över dagen och vi hann med att ha massa skoj. Jag har med översikts kartan på Layouten - den ligger i ett cellofankuvert så man kan plocka upp och vika ut den.
Dubbellayout av Skberg74



Informativa minnen i närbild
Dubbellayout av Skberg74

Så många minnen samlade på ett och samma ställe. Underbart!

Papper som vi hittar när vi besöker hotell

Ibland när vi är ute och resor stannar vi och bor på hotell. Dessa inrättningar är riktiga guldgruvor för memorabilia. Här kommer två coola exempel.

Missan78 har sparat en klassisk liten hotelltvål och använt den på sin layout om en resa - ja, det är återigen till Göteborg.


I början av augusti var vi i Göteborg, där lyxade vi till det och bokade ett hotell rum på våning 23 med en underbar utsikt över Göteborg.
Layout av Missan78



Väldoftande minnen i närbild
Layout av Missan78

Även Mahlin78 har varit på hotell och denna gång är det inte i Göteborg. ;) Hon har sparat på något som jag själv inte sett sedan jag var liten.


På vårt hotell i Lübeck hade de lite mani på att lägga små papperscirklar under alla glas och koppar. Även i badrummet. :) Jag lyckades få med mig en fräsch pappersgrej hem och när temat om Memorabilia av papper dök upp var det ju givet vad jag skulle använda!

Fotot på hotellet tog jag från kanalen under båtturen vi gjorde. Jag kan varmt rekommendera att om möjligheten finns - se en stad från vattnet! Man får verkligen helt andra perspektiv. Vi fick se massor av ställen som vi annars skulle ha missat.

Layout av Mahlin78

Ja, jag har också något sådant här litet servettunderlägg för glas sparad från en resa som gjordes för länge sedan.

Papper som vi hittar i restauranger och barer
Med platser att besöka och någonstans att sova är det nog dags att få oss något i magen. Såväl restauranger som barer besöks.

Samaras layout från London handlar om ett besök på en speciell restaurang. Här finns såväl en våtservett och en saltförpackning med restaurangens logga som ytterligare en detalj från en broschyr med.


När vi var i London så åt vi gärna på KFC, god kyckling med flera tillbehör till ett bra pris, Elis önskar att det kunde komma en sån restaurang till Sverige, han pratar fortfarande efter 2 år om den goda maten.

Jag dekorerade med en våtsavett och en saltförpackning från restaurangen. Texten welcome to London kommer från en turistbroschyr.

En stickers med Big Ben symboliserar London, en söt utstansad kyckling symboliserar maten.

Layout av Samara

Ett besök vid ett vattenhål vid jultid scrappas med speciella sommarminnen för Bi. Här är det bland annat ett glasunderlägg av den typ vi vanligen hittar i barer. Just detta underlägg har rest en bra bit innan det överlämnades till Bi som en gåva från en kär vän.


Det kan tyckas märkligt att jag scrappar en julfoto till detta tema men för mig handlar det om en resa och ett sommarminne, då själva layouten är gjord då jag var på kurs på Helliden i somras.

Det ligger många goa sommarminnen inbakade i denna layout. Till exempel är glasunderlägget (av papper) en kär memorabilia då jag fick det av vår underbara kursledare Gabriella, som i sin tur har fått det med sig från sin tid i Palestina. Det finns fler memorabilia på layouten men de är inte av papper. =)

Layout av Bi

Vi kan bara ana hur många minnen denna layout väcker för Bi...

Papper från diverse andra sammanhang
Ovan har vi sett papper som nästan uteslutande relaterar till någon form av resa. Papper är dock vanligt förekommande och memorabila finns därmed överallt. Vad som är speciellt för just dig vet du bäst själv, men visst måste det nödvändigtvis inte komma från en resa?

Vi avslutar detta inlägg med nära - nästan för nära - memorabilia. Jag (maxell) har scrappat om starka minnen från sommaren med hjälp av färgprover...


Jag minns hur svårt det var att välja färg när huset skulle renoveras och målas om. Det fanns många och först såg jag inte skogens skönhet för alla träd. :)

Här har jag scrappat regel nummer ett när det handlar om att renovera och måla om hus, det vill säga den som kommer först. Med på layouten är några av alla de färgprover som vi hade att leka med och lite renoveringsmaterial tillsammans med ett foto på några av alla de penslar vi sedan målade med.

Denna layout är stilren och kanske inte så lik hur jag vanligen scrappar. Det valet är gjort med eftertanke - en viktig eftertanke...

Layout av maxell



Skapande minnen i närbild
Layout av maxell

Det passar väl bra för just detta inlägg att avsluta med att se skogen och (inte) träden? Samtidigt gör vi en insats genom att vi återanvänder - i detta fall saker som ursprungligen kommer från skogen. Tänk på att vi delar alla ansvaret för skogen. Hur tar du ditt ansvar?

Om memorabilia
Skrotboken har tidigare publicerat ett inlägg med memorabilia - då från sommartillställningar eller sommarfestivaler. Det var då, liksom nu, jag jag som skrev det inlägget. Texten tar upp lite om memorabilia och jag återanvänder helt enkelt delar av den för dagens inlägg.

Memorabilia liknar souvenirer genom att det sparas och värdesätts för att det påminner om något. Ofta förknippas memorabilia med resor, men du måste inte resa för att samla på dig memorabilia. Egentligen är allt som du sparat av en anledning - saker som påminner dig om något - memorabilia. De kan komma i alla möjliga material även om kanske papper är det vanligaste materialet.

Vårt tidigare inlägg med fokus på memorabilia handlade om sommarfestivaler. Där nämndes några exempel - en biljett, en servett, en tändsticksask (från en bar), ett armband (som motsvarar en biljett), en karta över festivalområdet, ett program, ett festivalglas, en autograf och så vidare. Som syns är tingen av olika material. I detta inlägg använder vi oss av memorabilia av papper. Bevisligen är den delmängden memorabilia bred i sig själv - se bara på variationen i alla ovanstående alster.

I samband med memorabilia är det viktigt att komma ihåg att det är inte alla som vågar eller ens vill använda memorabilia på sina alster. Detta inlägg och det tidigare publicerade (se länk sist i inlägget) visar på enkla lösningar som gör att alla kan ta med dessa viktiga minnessaker på sina alster. Förhoppningsvis har du hittat hur du kan få med det där som du funderat på att ta med på ett alster, men som du inte kommit på hur du ska få med på ett bra sätt som tillgodoser dina preferenser och önskemål. Annars får du fortsätta samla memorabilia på en mörk plats... ;)

Länkar
Skogens Dag - Skogsstyrelsens information om Skogens Dag
Internationella skogsåret 2011 - Svensk hemsida för det Internationella skogsåret 2011


Skrotbokens länkar
Länkar med memorabila - några av flera i Skrotbokens blogg
Collage - Alster av maxell - Innehåller flera alster med memorabilia i papper
På upptäcktsresa av Bi - Innehåller ett speciellt minialbum av maxell fullmatat med memorabilia för en liten man
Festivalsommar med memorabilia av maxell - Inlägg från sommaren 2010 med memorabilia från en sommartillställning
Här är karusellen... av Bi - Innehåller en layout av Kosepute med en åkbiljett
Sommar, sommar, sommar... av Bi - Innehåller en layout av Samara och en layout av Skberg74 med speciella memorabilia från resor
Rock on av maxell - Innehåller alster med rockiga memorabilia
Ska vi byta grejer... Sams byteshandel - del 2 av Sam - Innehåller alster med saker som vara memorabilia
Sams byteshandel av Sam - Innehåller alster med saker som kan vara memorabilia
Höstens färger - Del 6: Beige av maxell - Innehåller en layout av maxell med ett riktigt löv från just den där höstdagen och en layout av Bi och Sam med flera memorabilia i olika material från en resa till Teneriffa
Min hemstad - vi ser klart på en bit av svensk historia av maxell - Innehåller en layout av maxell med detaljer från en stadsbroschyr
Skogsrelaterade länkar
Jul och natur av maxell - Inför julen 2010 skapade vi med saker vi hittar i skog och mark
Tutorial - Tomte av mossa av Bi - Inför julen 2010 visade Bi hur du gör en egen tomte av något som vi vanligen hittar i skogen (hellre det än i gräsmattan), nämligen mossa
Säg det med toner av Bi - Innehåller en layout av maxell med små grenar från ett träd
Granen står grann i stugan av Bi - Inför julen 2009 skapade vi med granar av alla de slag
Min oas av maxell - Innehåller en layout av maxell som hyllar den gröna skogen
Inläggstitel - vad?

0 kommentarer: