Med tandad kant...

on 28 september 2011

av maxell

Nu i dagarna firas Frimärkets dag. Skrotboken firar genom att använda den klassiska frimärksformen, det vill säga tandade kanter.

Frimärkets dag, som firas en lördag omkring den 1a oktober var år, är en temadag som ofta sammanfaller med att Posten ger ut nya frimärken. Dagen kommer från en Hans von Rudolphi som var med och arrangerade den första frimärkets dag i Österrike under december månad 1935. Frimärken är en stor hobby med samlare runt om i världen och temadagen firas i många länder - dock vid olika tidpunkter på året. I flera länder ges speciella frimärken ut för Frimärkets dag.

Tema för frimärkets dag 2011 är Hästar och Frögömmen. Speciella frimärksserier säljs med dessa teman till hugade spekulanter. Allmänt är frimärksfest hela dagen lång. Det är utställningar, lotterier och försäljning samt byten av såväl gamla som nya frimärken. Sist i inlägget finns en länk till en lista över arrangemang runt om i landet.

Kanske besöker du något av dessa arrangemang och hittar något att skapa med. Undvik dock till exempel ett svensk 8-skillingbanco med det välkända feltrycket då en 3-skillingkliche halkade med i tryckning. Denna gula treskillingbanco har ett kilopris på hela 562 miljarder kronor...

Annars går det utmärkt att skapa med frimärken. Vi kan använda frimärken på flera sätt varav detta inlägg visar på några. Alla alster här har med den klassiska frimärksformen, det vill säga tandade kanter.

Chruss, som får anses ha rutin på skapande, inleder med ett kort och en betraktelse av frimärket eller frimärksformens plats i skapandet.


När jag började min bana inom stämplingen var det väldigt populärt att göra egna frimärken och att lägga in en text som Happy Birthday, god jul, Sverige 12 kr etc etc.

Mallarna gjorde vi i datorn eller helt för hand. Skar ut rutor i OH-plast något mindre än själva frimärket, duttade färg och stämplade.

På den tiden fanns det saxar med så kallad ''Stamp'' - idag finns det ju även dies att stansa ut med. Kul var/är det!!!

Kort av Chruss

Riktigt effektfullt!

Jag kan säga att jag äger nog en sådan där sax som Chruss nämner. :) Säkerligen har jag också någon die.

Några som definitivt har sådana dies är Mahlin78, Martha och Elin.

Mahlin78 fick en frimärksdie på köpet med sin Cuttlebug, men har aldrig använt den. Här använder hon den för första gången på ett kort.


Jag rotade fram min die som ingick vid köpet av Cuttelbugen, och som aldrig blivit använd! Helt klart på tiden! En rolig dekoration att det är frimärkstaggigt hela vägen runt. Kortet har sommartema, kommer kanske användas till någon som fyller år längre fram i vinter!
Kort av Mahlin78

Martha har i alla fall använt sin frimärksdie - någon gång tidigare. :) Här kommer den till användning igen på ett kort.


Jag har en frimärkesdie som jag knappt har använt. När jag funderade på vilken typ av frimärken jag ville göra som kom jag att tänka på julfrimärken. För att matcha frimärkstemat så valde jag även ett papper med text på som påminner om ett brev.
Kort av Martha

Hurivida Elins frimärksdies går varma eller inte vet vi inte. Här har de i alla fall gått varma för en layout tillsammans med chipboardramar med frimärkskant.


Jag stansade ut några frimärken och använde som masker tillsammans med mist när jag gjorde bakgrunden. Hittade även chipboardramar i gömmorna som har den snygga tandade frimärkskanten.
Layout av Elin

Fler ramar används av Pippin på ett kort. Här är det också mönsterpapper med frimärken och - en härlig detalj - en sydd frimärkskant.


När jag såg temat frimärke kom jag genast att tänka på ett kort jag sett i en blogg. Där hade de frimärksramar runt en bild. Jag har satt små bilder i mina ramar och satt dem i rad. Det mönstrade pappret har också brev och frimärken som motiv och jag har sytt en kant runt pappret som påminner om frimärkskant (syns dock dåligt).
Kort av Pippin

Ett annat mönsterpapper med frimärksformen plockades fram av Samara för att göra en layout.


Farmors kusin Rudolf och hans fru Kerstin, bodde granne med mig några år när jag var barn. De var väldigt snälla, och han var så duktig på att spela dragspel. I år har de varit gifta 61 år och trivs fortfarande tillsammans.

Jag började med ett papper med ett diskret mönster, som jag oftast gör.
Eftersom temat på den här utmaningen var frimärkeskanter, så plockade jag fram mitt papper med motiv av rosenfrimärken, de satte jag som bård på båda sidor på min layout.

Journalingpapperet har texten Dream på sig, det var ju som gjort för en bröllopssida.
Som dekorationer har jag en 3D-stickers med ett fickur, en bit från ett mönstrat papper med en klocka och texten " Tiden", blommor, pärlor och spets kändes också helt rätt för en vintagesida från 1950.

Layout av Samara

Kanske förkommer frimärksformen vanligen i mönsterpapper som har vintageinspirerade och/eller romantiska motiv.

Samtidigt används också frimärksformen i mönsterpapper för att rama in ord och motiv. Här har Kicken använt ett sådant mönsterpapper där hon klippt ut detaljer för att göra sin layout.


Jag hittade ett papper som bestod av "bilder" med hjärtan och kärleks ord på, som var i frimäksform, så vad passar då inte bättre än en bild ifrån ett bröllop? :)
Layout av Kicken

Mönsterpapper förekommer då och då med frimärken eller frimärksformen. Det finns också hela ark som har frimärkskanter. Kosepute har använt ett sådant för sin layout.


Jag har använt mig av ett papper med tandad kant som ser ut som ett frimärke. Jag har hållt resten av layouten ganska avskalad då jag tycker att kanten är så dekorativ i sig.
Layout av Kosepute

Har du inget sådant papper som Kosepute har kan du relativt enkelt göra ett själv. :)

Frimärke förkommer vanligen på något. Ett kuvert eller... ett kort. Här har Pillan gjort ett gratulationskort som ser ut som ett vykort eller, som i äldre tider, ett brevkort. Det är såväl ett stort frimärke med brevkort på och ett stämplat och embossat frimärke på det.


Ett litet gratulationskort som jag gjort så det ska se ut som framsidan av ett brev och brevet är inuti ett frimärke…
Tandade kanter runtikring och ett litet stämplat och embossat frimärke och så en stämpel som fick se ut som en poststämpel. Stämplat linjer för adressfält och använde dymon till texten.

Kort av Pillan

Frimärken och frimärksformen förekommer då och då som stämpel. De kan ha olika utseenden och stilar. Själv tänker jag spontant på stämplar för collagestämpling och därför gjorde jag (maxell) ett sådant kort.


Ett tack kommer tyvärr inte alltid som ett brev på posten. Det var utgångspunkten för mitt kort.

En stämpel med frimärke maskades med en textstämpel och monterades tillsammans med mönsterpapper, stämplade bokstäver och hittat garn samt kork på ett tackkort.

Kort av maxell



Tacksamt frimärkt kort
Kort av maxell

Ytterligare att collagestämplat kort med frimärke finns länkat sist i inlägget.

Annars är frimärke också en återkommande form för att rama in olika motivstämplar. Ibland finns det också, som på Pillans kort här ovan, matchande stämplar för att få poststämpeln på det stämplade frimärket. :)

Stämplade eller ostämplade. Även riktiga frimärken har - hör och häpna - frimärkskanter. De används då och då i skapande. Några länkar till inlägg där sådana alster förekommer finns sist i inlägget. För detta inlägg visar Lillylva på hur det går att altra en liten dosa med frimärken.


Jag valde att altra en liten (väl diskad) snusdosa i metall. Ärvde en jättelik frimärkssamling för något år sedan och har titt som tätt pysslat lite med de som det finns dubbletter av. Nu slank det ned några som inte hade det heller, för att få en monokrom känsla. Turkost var färgen jag valde, så med blåa, turkosa och gröna frimärken blev den faktiskt det – på håll om man kisar lite,.. ;)
Altrad snusdosa av Lillylva



Frimärkt dosa
Altrad snusdosa av Lillylva

Från äldre frimärken i flera bemärkelser via nyare frimärken tillbaka till det äldre frimärkena... Från illusionen av frimärksformen vi bilder på frimärken till riktiga frimärken... Från frimärken i papper via frimärken som stämplas till stämplade frimärken... Frimärken och frimärksformen har bevisligen en plats i skapandet. Vilken plats har den i ditt skapande?

Vill du först få än mer inspiration för skapande med frimärken och frimärksformen följer du länkarna sist i inlägget. Det finns en hel del skapat med frimärken i Skrotbokens blogg. :)

Länkar
Lista från Sveriges Filatelist Förbund över arrangemang runt om i Sverige i samband med frimärkets dag 2011


Skrotbokens länkar
Några inlägg med frimärken och frimärksformen
Säg det med toner av Bi - Innehåller frimärke på en layout av Samara
Vatten, vatten, bara vanligt vatten av Bi - Innehåller frimärksstämpel på collagestämplat kort av Lillylva
Som ett brev på posten av maxell - Innehåller alster med saker som förknippar med Posten varav frimärken och frimärksformen är en sak
Skav i byta grejer... Sams byteshandel del 2 av Sam - Här ingick ett frimärke i byteshandel där alla skapade med samma material på ett och samma alster
ATC - Kort med tema - ATCkort av Bi med frimärken
Gården där hemma... av maxell - Innehåller frimärke på en layout av Samara
75 år sen Gagarin föddes av Samara - Innehåller frimärke på en layout av Samara
Lucia - ljusets drottning av Bi - Kort av Alien Bling utformat som ett vykort, självklart med frimärke
Alfred Nobel och jag av Bi - Layout av Bi med kuvert samt länk till en layout av maxell med frimärken och ett gammalt brev

Inlägg med annat som förknippas med Posten
Från en svunnen tid... - Layout av Bi med gamla kuvert
Födelsedagar - ett tema som klistrar sig fast av maxell - En layout av Samara med gratis klistermärken från posten
Älskar - Älskar inte av Alien Bling - Kort av Carola med motivstämpel där ett kuvert förekommer
Julklappsstugan 28/11 - Vi gör en julpostförvaring - Tutorial av Bi för att göra en egen julpostförvaring

1 kommentarer:

NHL sa...

jättekul! Klart inspirerande!!!!