av Birgitta/Bi

Idag den 8 september firas den Internationella läskunnighetsdagen (The Literacy Day). Med anledning av detta ägnar vi särskild uppmärksamhet åt bokstäver och tillverkar våra egna mönsterpapper. Mönsterpapper där bokstäverna självklart är i fokus.

Läskunnighetsdagen är en av de internationella dagar eller FN-dagar, som FN (UNESCO) tycker borde firas eller uppmärksammas världen över. UNESCO vill genom denna dag uppmärksamma alla analfabeter som finns över hela världen. Bland annat delar UNESCO vart år ut ett pris till en individ eller organisation som gjort något för att reducera detta globala jätteproblem. Vi uppmärksammar dagen genom att tillverka egna mönsterpapper där bokstäver, som ju är grunden för läsandet, få extra uppmärksamhet.
Mer information om Internationella Läskunnighetsdagen finner du nederst i inlägget.

Med egen hansdstil
Det finns många sätt att gå tillväga när du vill göra eget mönsterpapper, idag kan vi visa på några olika sätt. Inledningsvis låter vi Skberg74 visa att med papper och penna i hand kommer man långt. =)


Jag har skrivit och ritat på ett papper som jag använt som mönsterpapper på denna layout, de bokstäver som är inringade eller på annat sätt markerade är de bokstäver som finns i layoutens titel.
Layout av Skberg74



Mönsterpapper i närbild
Eget mönsterpapper av Skberg74


Färga motiv med hjälp av mask
Idag är vi många scrappare som använder färger av olika slag i vårt skapande. Distresser, mister, akrylfärger med mera är populära när vi vill göra våra alster mer personliga. Här visar Pillan och snorsk hur de har använt egentillverkade mallar för att få fram de motiv de önskat.


För att göra mallen till texten började jag med att skriva ”grattis” på papperet och sedan skar jag ut bokstäverna med en liten kniv.
Det tog sin lilla tid och jag fick skära mycket försiktigt för att inte slita sönder för mycket. När allt var utskuret och jag var någorlunda nöjd,
så tog jag fram mina stämpelfärger och chalks och duttade i färgen och flyttade mallen över papperet tills hela var fyllt i olika färger.

Mönsterpapper av Pillan



Här har jag gjort ett litet gratulationskort av egengjort mönsterpapper och ”stämplat” grattis i flera olika färger på ett vanligt kopieringspapper.
Den söta nallen är stämplad och embossad i brunt och färglagd med ProMarkers.

Kort av Pillan

Man kan som Pillan använda sig av en liten mall som man flyttar runt eller så gör man som snorsk - en mall för hela sidan.


Jag placerade ut monogrambokstäver lite hipp som happ på ett cardstock, ritade runt och sen klippte jag ut dessa.
Det som blev kvar använde jag som mask och sprayade glimmermist i olika färger. När jag var klar såg det inte riktigt ut som jag tänkt mig, det blev lite mesigt och fesigt... Jag la till en sprayad ram runt hela pappret och vips blev det mycket bättre! Fäste fotot med washitejp och när jag fått dit rubrik och journaling kände jag mig färdig. Blev helt fritt från dekorationer i övrigt...

Layout av snorsk

Färga bakgrund med hjälp av mask
Ovan använde de mall för att färga in själva motivet men naturligtvis kan man även göra tvärt om. Maska det som skall vara motivet och sedan färga in bakgrunden.


Den vita texten gjorde jag med utklippta bokstäver som jag satte fast på ett vitt papper innan jag färgade in det med röd distressfärg. Tog bort bokstäverna och ritade konturer runt med smal penna för att få lite liv i bokstäverna och just den stilen jag ville ha. Resten av orden på det röda pappret har jag skrivit för hand med svart penna i lite olika stilar.
Kort av ElinÅ


Bleka fram motiv
När man använder olika färger för att göra en bakgrund kan det vara kul att försöka bleka fram ett motiv. Här har jag (Bi) använt mig av Alcohol Blending Solution för att bleka fram bokstäverna ur pappret som först färgats med Holtz Alco Ink.


Det senaste året har det blivit allt svårare att få TV och datasugen tonåring att komma i säng i tid på vardagarna. Med ökat sömnbehov krävdes drastiska åtgärder för att få kvällar och morgnar att löpa smidigare. Man blir aldrig för gammal för att lyssna på högläsning. Efter några års uppehåll har därför kvälls- och morgonläsning införts. Man inte bara kommer i säng i tid (annars blir det inget) man vaknar dessutom lagom långsamt när man får lyssna till en spännande bok. En mysig stund tillsammans helt enkelt. Ett nytt bokmärke kan vara på sin plats.
Jag har valt att bleka fram mina bokstäver genom att med pensel rita bokstäver med Alcohol Blending Solution.

Bokmärke av Bi


Använda egentillverkade stämplar
Att göra egna stämplar är superkul. Det finns många material du kan använda dig av för att bygga upp ditt motiv. Pippin har visat exempel på några olika varianter i sin tutorial tidigare idag. Se länk nedan.


Efter att ha gjort ett mönsterpapper med hjälp av mina egentillverkade stämplar gjorde jag ett kort av det hela. Jag har också använt lite andra saker som masker på pappret för att få lite mer mönster och kladdat lite med olika färger. Det blir lite grunge-inspirerat.
Kort av Pippin

Genom att bo i ett land där alla får lära sig läsa och skriva är det lätt att ta läskunnigheten för en självklarhet. Glöm inte att vi har all anledning att vara tacksamma över att vi har den möjligheten. Nedan lite mer information om Internationella läskunnighetsdagen. Om du har skapat med bokstäver eller om du har gjort ditt eget mönsterpapper lämna en kommentar med en direktlänk till ditt alster.
Delad glädje är dubbel glädje.

Internationella läskunnighetsdagen
Sedan starten 1946 har Unesco legat i framkant när det gäller de globala läskunnighet insatserna. Unesco är dedikerade till att hålla läskunnighet högt på nationella, regionala och internationella agendor. Men då närmre 759 miljoner vuxna saknar minsta läs-och skrivkunnighet, förblir läskunnighet för alla ett gäckande mål.
Det innebär också att en av fem vuxna fortfarande inte är läskunniga, cirka två tredjedelar av dem är kvinnor.

Internationella läskunnighetsdagen syftar till att öka medvetenheten om det brådskande behovet av ett ökat engagemang för läs- och skrivkunnighet, i synnerhet för flickor och kvinnor. Allt fler barn i världen går i skolan och klyftan mellan hur många pojkar och flickor som får utbildning har minskat i många länder, men enligt Unesco går det fortfarande för långsamt.

Varför är läskunnighet viktigt?

Läskunnighet är en mänsklig rättighet, ett redskap för personligt inflytande och ett medel för social och mänsklig utveckling. Utbildningsmöjligheter är beroende av läskunnighet.

Kompetens är kärnan i en grundläggande utbildning för alla och väsentlig för att utrota fattigdomen, minska barnadödligheten, att bromsa befolkningstillväxten, att förverkliga jämställdheten och säkra en hållbar utveckling, fred och demokrati.

Ett bra grundläggande utbildning utrustar elever med läs-och skrivförmåga för livet. Det ger möjlighet till fortsatt lärande. Läs-och skrivkunniga föräldrar är mer benägna att skicka sina barn till skolan, läskunniga människor har bättre tillgång till fortsatta utbildningsmöjligheter. Skrivkunniga samhällen är dessutom bättre anpassade för att möta trycket på utveckling.


Länkar
UNESCO om Internationella läskunnighetsdagen


Skrotbokens länkar
Doodling (eller telefonklotter) av maxell, Här finns till exempel egna mönsterpapper med doodling

0 kommentarer: