I den gamla scrapgömman, 2

on 17 september 2011

av Birgitta/Bi

Visst är det så att vi lite till mans och kvinns samlar på oss en massa scrapmaterial som sedan bara blir liggande. Idag rensar vi och gör fynd!

Jag gör det, våra inspiratörer gör det och jag är övertygad om att även du gör det ...
vi köper vackert material; om det så är papper eller dekorationer, material som tilltalar ögat eller som vi har i tanken för ett särskilt projekt som sedan läggs på is. Vissa saker är bara så fina att man går och tittar och känner på dem men man kommer aldrig till skott med att använda det. Bakom ligger kanske rädslan för att "förstöra" materialet, men ofta är det nog egentligen mer beroende på att det inte passar det sätt man normalt skapar på. Vi njuter det en tid och så småningom hamnar det längre och längre ner i gömmorna.
Det finns också det där material som vi egentligen inte har önskat oss själva, material vi fått genom swappar eller via olika klubb prenumerationer eller kit.
Idag gör vi en djupdykning igen, vi har gjort det förr men det tål att upprepas då och då. Våra kära inspiratörer fick i uppdrag att dyka ner i gömmorna och fiska upp något som de haft i minst ett år och som de tänkt använda för sitt skapande, men som de av någon anledning ännu inte använt.
Dags för en ordentlig höststädning. =)
Lyckosam fångst blev det, se bara här ...

Klubbprenumeration
Vi är säkert många som är eller har varit medlemmar i olika kreativa klubbar där man prenumererar på månadspaket av olika slag. Vi (Bi och Sam) gjorde det när Sam var yngre - alltid fanns det något vi kunde göra med materialet vi fick. En del paket står orörda i väntan på "rätta tillfället" medan andra blev använda meddetsamma. Inte nödvändigtvis till det tänkta projektet utan minst lika gärna kunde det bli en del av en annan skapandeprocess. Vår gästinspiratör Pillan har också funnit ett sådant färdigt kit när hon sökte material till detta tema.


Här är något av det allra första jag köpte (någon form av prenumeration) när jag började scrappa som bara blivit liggande. I detaljbilden kan ni se hur hela arket ser ut innan jag tryckt ut den förperforerade asken, vikt ihop den och sedan dekorerat.
Ask av Pillan



Work in progress
Ask av Pillan

Eget hopplock
Jag (Bi) är tydligen inte ensam om att då och då plocka ihop material i olika påsar, kuvert, eller mindre väskor. Det kan vara material till kort eller som nu då jag har en väska med allt jag behöver till julkort. Praktiskt och lätt att flytta med sig när man behöver det. Det händer dock att en sådan där hopplockad hög med papper och dekorationer "blir bortglömd". Mahlin78 gjorde ett sådant fynd.


Jag städade min scraphörna ganska rejält för några veckor sedan och då hittade jag en påse med mönstrade papper, blommor och spets som jag plockade ihop för över 1 år sen! Hade helt glömt bort påsen... Så jag satte igång och gjorde ett bokkort för att ge till en fin vän som behöver lite uppmuntran. Stämpeln på framsidan stämplade jag upp för över 1 år sen den också, men har inte haft något lämpligt projekt där den passat.
Bokkort av Mahlin78

En trevlig överraskning!

Färdiga scrapkit
Färdiga kit; som man köper enskilt eller prenumererar på, innehåller både godbitar och annat som inte känns så där lockande på direkten. Oftast är dessa scrapkit väldigt väl genomtänkta och man kan få användning av det mesta, men ibland smyger det sig in saker som ... hmmm, blir lagda på undantag. Inte för att de inte är läckra men ja, mest för att de inte känns rätt just då.


Jag fick det söta plastbandet med hus på när jag köpte ett scrapkit med hemligt innehåll för kanske 2 år sedan. Har haft det i tankarna och varit sugen på att använda det flera gånger, men det har ändå inte blivit av förrän nu.
Kort av ElinÅ

Swappar
Åhh, detta är en av mina favoriter. Du har kanske varit med i någon midsommar- eller julkalenderswapp. Nyfikna som små barn sitter vi med våra små minipaket och väntar på att få öppna nästa och nästa. Ett bra sätt att få tag på udda dekorationer men även bra om man själv vill ha en eller ett par av någon dekoration som säljs i större förpackningar. Att då dela med sig av resten i en swap är perfekt
Spännande är det också, då man inte vet vad nästa paket skall erbjuda. Måste dock erkänna att jag är ganska dålig på att sortera ner materialet jag får i en swap bland de andra dekorationerna. De blir oftast liggande i en egen förvaring, på gott och ont. De blir tyvärr lätta att glömma bort då.


Det här rosa papperet har blivit liggande i flera år, för jag kunde inte bestämma mig om det var vårigt eller juligt, men nu blev det julkort som det fick användas till.
Tagen köpte jag ifjol, men hann inte använda före jul då.
Blomman och bladet fick jag i en swapp, och råkade stoppa undan och glömma bort, bradsen har jag använt lite då och då ur, men jag kommer nog att använde dem mer i fortsättningen när jag ser hur fint det blev.

Kort av Samara

I rea- och fyndlådor
Äääälskar att gå och fynda. Att få göra riktiga kap känns alltid bra. När man står framför en fyndlåda är det dessutom lättare hänt att man plockar på sig det där som man egentligen inte brukar använda. Kanske något som ligger utanför de färger man brukar använda eller lite annorlunda dekorationer. ett perfekt tillfälle för att vidga vyerna och våga testa något nytt - om det nu inte blir liggande i en låda hemma istället förstås.


För flera år sen köpte jag en lyxig plåtburk med gnuggisar med citat. Jag hade en tanke om att göra ett minialbum eller tavla med det men det blev aldrig av. Pappret köpte jag flera av i en realåda för länge sen. Jag hade en avsikt med dem men den har jag tyvärr glömt bort. Jag har embossat med klart embossingpulver på gnuggisen för att den ska sticka ut lite mer.
Kort av Martha

Inköp ja, det är väl inte helt ovanligt att vi scrappare blir något av shop-o-holics! Det finns ju sååå mycket fint att köpa. Det gäller att hålla hårt i plånboken ibland. Lillylva har gjort ett passande kort. =)


De saker jag hittade i mina gömmor som jag ej haft tillfälle/hunnit använda är galgen och den lilla tag:en. Köpte dem från skybluepink för ett par år sedan och sen dess har de bara legat, insorterade bland det andra pysslet... Har haft tankar på att göra ett shop-o-holic-kort, och nu var det helt enkelt rätt tillfälle. =)
Kort av Lillylva



Fynd som "hänger med"
Kort av Lillylva


I Stämpellådan
Det är inte bara bland allt förbrukningsmaterial det kan smyga sin undan saker. Pippin som har en omfattande stämpelsamling gjorde ett fynd när hon botaniserade där.


På det här kortet finns en hel del som har blivit liggandes länge! Stämplarna har jag inte använt en enda gång förrän nu, jag har haft själva upplägget i huvet länge, men det har kommit en massa emellan. Den lilla slidern som bandet sitter på under blommorna och taghållaren är sånt som hamnat längst ner i lådan och jag totalt glömt bort att jag hade. Pappren är också såna som legat väldigt länge.
Kort av Pippin


Egna inköp
Många gånger köper man olika scrapmaterial just för att de är såååå läckra men var gång man skall till att skapa med dem låser det sig. Det är då de behöver "ligga till sig". Nedan finner du olika alster där olika typer material har köpts in och sen fått vänta på rätt ögonblick. =) Cajaba har valt att leta fram ett särskilt alfabete.


Jag köpte dessa limegröna foambokstäver för längesedan för jag tyckte dom var så läckra. Sedan har dom blivit liggandes, har inte riktgt tyckt att dom har passat någonstans. Nu har jag på kort tid gjort två kort och använt dessa bokstäver på båda och tyckt att dom passat rätt bra.
Kort av Cajaba

Visst passar de bra!

Chipboard! Jag hyser något slags hatkärlek till dem. Med tiden har jag samlat på mig en hel del både genom egna inköp men också via swappar med mera. Tänk att jag skall ha så svårt för att använda dem. Kanske borde göra en egen djupdykning här hemma. Missan78 och Kosepute gjorde det.


Förra året när de hade rea på Panduro passade jag på att köpa några chipboard album. Men sedan blev det inte att jag använde dem, men nu blev det av till denna utmaningen. Gjorde ett litet album över sommaren 2011.
Chipboard album av Missan78



Chipboard album av Missan78

Jag har nog både ett och annat minialbum i chipboard (mest på grund av att Sam älskar att köpa dem men sällan blir klar till att göra något av dem) men även en hel massa dekorationer. Fyndköp som var superbilliga då det begav sig. Nu bor de alla i en stor låda i väntan på "sin tid".


Jag har gjort en layout med en chipboarddekoration. De har legat långt ner i en låda, och jag hade totalt glömt bort att jag hade dem. Men de är ju fina, så nu har jag ställt påsen med chipboard på mitt skrivbord så att de ska användas. =)

Layout av Kosepute

Sist ut idag får snorsk presentera sin layout. Hon passade på att fynda när hon var på en scrapträff. En läcker slända slog med vingarna och kom fram ur mörkret.


På en scrapträff för flera år sedan köpte jag ett gäng med transparenta ganska tjocka remsor med olika tryck på. Har inte använt många av dem kan jag säga... Vet inte varför, har nog mest glömt bort dem. Men nu dök jag i alla fall på den här sländan i min "gott å blandat burk". Såklart att den fick vara med på min layout, den är ju jättesnygg. Förstår inte hur den kan ha blivit kvar!? Jag pimpade den lite extra med stickles också.
Layout av snorsk



Bevingat fynd
Layout av snorsk

Nu är det din tur att städa/leta och fynda i dina egna gömmor. Vem vet vilka fynd du kommer att göra då. =)
Varför inte utmana dig själv genom att helt enkelt säga att de följande tre sakerna jag finner i gömman SKALL jag använda på nästa projekt. Kan bli en kul utmaning.
Vågar du anta den?
Dyk i gömman, skapa och kommentera detta inlägg. Glöm inte lämna en fungerande direktlänk till just ditt alster.

Skrotbokens länkar
Överlag presenterar Skrotboken inlägg med alster där vi på ett eller annat sätt använder och återanvänder saker som vi redan har hemma. Därför kan vi hänvisa till hela vår blogg för ytterligare inspiration. :)

Samtidigt har vi flera inlägg där vi har ett specifikt fokus på att använda saker vi redan har hemma och vanligen är det också inslag av så kallade icke-scrapmaterial. Titta till exempel på följande länkar:

I gamla scrapgömman av maxell, från november 2010
"Vi kliver utanför lådan" - Länk till alla inlägg med etiketten "Vi kliver utanför lådan"
Lapp på lapp, men ingen söm - Flera alster med olika varianter av lapptäckestekniker där vi använder papper från spillpapperslådan
Lapptäcke - Tekniktutorial och alster av Pippin. - Tutorial och alster som använder remsor av mönsterpapper

1 kommentarer:

Mahlin78 sa...

Wow vilket inspirerande inlägg! Vilka skatter vi har i våra gömmor :-) Bara att fortsätta på inslagen bana!!