av Birgitta/Bi

Det här är ett behändigt kuvertkort som går snabbt att göra i vilken storlek som helst så länge wellpapp-pressen tillåter det.

Du behöver:

  • ett kuvert i valfritt format
  • skärmaskin eller liknande
  • en wellpapp-press
  • Ev. stämpel och stämpeldyna
  • Ev. chalk
  • valfria dekorationer
  • en bit cardstock eller annat fast papper till kort



Tag ett vanligt kuvert och slicka igen det
Om du vill ha ett stämplat motiv som täcker hela kuvertet så är det nu du skall stämpla.




Skär av ett par cm på ena kortsidan – det är denna del som skall bli locket till det färdiga kuvertkortet.



Drag kuvertet genom wellpapperspressen. Observera att kuvertet skall matas in från långsidan.



Så här ser det ut när det har kommit igenom pressen.
Eftersom det bara är den del som skall vara själva kuvert delen som skall igenom pressen så krymper den i förhållande till den avskurna delen vilket gör att kuvert delen nu passar in i locket.

Dags att chalka kanter och dekorera efter lust och behag. Gör även ett kort som passar i det kuvert du valt (glöm inte att kuvertet har krymt något så ta måttet efter att kuvertet är färdigt). Det är behändigt att låta kortet sticka upp en liten bit ur kuvertet – det blir lättare att få upp det då.




Färdig med mitt sparsamt dekorerade kuvertkort. Jag nöjde mig med chalkade kanter, ett band som går runt hela kuvertet, lite tyll, pistiller och den lilla hälsningen.

Samtliga foton i beskrivningen ovan av Birgitta/Bi

Vill du ladda ner denna tutorial i pdf-format klickar du här.

Så över till lite fler inspirationsalster.


Ett kort i beige, guld och blekrosa som överlämnades till fröken vid skolavslutningen. För fröken väntade nu en ny klass och för våra barn en ny lärare. Men som sagt, det var inte slutet utan bara början på något nytt. =)
Kort av Birgitta/Bi



Jag har använt mig av beskrivningen för wellat kuvertkort. Då jag bara har en liten wellpappsveckare blev mitt kort väldigt litet. Motivet som jag har stämplat på var kanske inte det ultimata, man ser inte veckningen så tydligt tack vare träådringen. Men det blev ett gulligt litet kort i alla fall! Jag har dekorerat med en blomma av kaffefilter.
Kort av Kosepute



Rosa band och filterblomma
Kort av Kosepute

Nu måste man förstås inte bara använda denna och de övriga kortteknikerna som presentes under veckan som just kort. De flesta passar även ypperligt att använda på till exempel en layout. Vi uppmuntrar dig att själv söka nya lösningar. Kanske kan kortet bli ett sätt att ge utrymme för dold journaling eller varför inte göra som maxell har gjort på sin lauyout nedan.


Direkt när jag såg denna tutorial kände jag att jag ville göra ett wellat kuvertkort. Dock har jag en smal wellpappsveckare och det gjorde att jag fick göra mitt eget kuvert. Från början tänkte jag utgå från den andra kuvertmallen, men jag insåg att med tanke på hur jag ville använda mitt kuvert var bättre om jag modifierade den. Det är enkelt att vika egna kuvert.

Innan jag monterade ihop kuvertet stämplade jag på det. Efter monteringen veckades den nedre delen och det var först här som jag strök på de två färgerna. Nu har jag använt ett rätt tunt papper så det fungerar rätt bra. Effekten är en relativt total infärgning med endast några få vita inslag. Självklart plattades kuvertet ut så jag körde det en gång till i wellpappveckare. Å ja, det fungerar att vecka om tunna papper.

Visst är det kul med wellade kuvertkort, men då jag fick ett litet kuvert ville jag hellre sätta det på en layout. Det hamnade på en lekfull layout och i kuvertet - som går att öppna och stänga igen - ligger ytterligare ett foto samt tankar kring barn och deras lek samt allas - oavsett ålder - behov av att emellanåt vara lekfulla.

Layout av maxell



Lekfulla närbilder
Layout av maxell

I inlägget nedan får du möta ännu en variant av kuvertkort.

Skrotbokens länkar
Skrotboken firar WCMD 2010 - Presentation av Skrotbokens kortvecka 2010 med länkar till alla inlägg under veckan
Världspostunionens dag och Rosa Bandet i skön förening av Bi
Kuvertkort - Tutorial och alster av Bi
Nejlikor av kaffefilter Tutorial av Pippin

0 kommentarer: