av Pippin

Här kommer en tutorial på en variant av lapptäckesteknik.

Brukar du också få en massa tunna remsor med mönstrat papper när du gör kort? Jag får det i alla fall, och jag tycker det är synd att kasta dem. Så vad kan man använda sånt till? Här är ett exempel.


Skär till ett papper som är lagom till det du ska använda det till. Ska du till exempel använda det till ett 15x15 cm kort, så är det lagom med ca 14x14 cm. Tänk på att lapptäcket är ganska svårt att ändra storlek på när det väl är klart.
Foto av Pippin



Välj ut de remsor du vill använda. Jag har valt rosa, gröna och bruna toner. Eller så kan du också använda alla olika du har. Det gör inget om de är i lite olika bredd, det ser bara trevligt ut. Gör nu två diagonala streck på pappret.
Foto av Pippin



Börja med att sätta lim eller dubbelhäftande tejp längs pennstrecket i en av trianglarna. Limma dit en remsa som går från mitten utmed linjen. Lägg på lim vid sidan av remsan i samma triangel och limma dit en remsa till.
Foto av Pippin



När du lagt på 3-4 remsor kan du börja från andra hållet som jag gjort på bilden. Var noga med att följa linjen exakt och kolla så att dina remsor är precis lika breda hela vägen.
Foto av Pippin



Efter 3-4 remsor kan du byta håll igen om du vill. Fortsätt limma på remsor tills triangeln är full.
Foto av Pippin



Så här ser det ut när jag skurit av remsorna längs papprets kanter. Det kan du lätt göra från baksidan. Fortsätt nu likadant med de övriga trianglarna.
Foto av Pippin



Så här ser det ut från baksidan. Skär eller klipp av alla remsor som sticker ut.
Foto av Pippin



Så här ser det ut när det är färdigt.
Foto av Pippin

Vill du ladda ner denna tutorial i pdf-format klickar du här.


Så här blev mitt kort.
Kort av Pippin



När jag först såg Pippins tutorial och färdiga kort blev jag väldigt ivrig... Hoppade genast iväg till pysselbordet och började göra lapptäcke. När jag var klar och kollade in tutorialen igen insåg jag att jag haft alldeles för bråttom och inte kört remsorna från olika håll i varje triangel. Men jag blev väldigt nöjd med resultatet även om det inte blev som jag tänkt från början. På det här kortet använde jag ganska många olika remsor.
Kort av snorsk



Nästa försök tittade jag på instruktionerna flera gånger. Slutresultatet för de två korten blev ju ganska olika även om det är lite som skiljer. På kort nr två bestämde jag mig för att bara använda tre olika remsor. Lapptäckestekniken var väldigt rolig och effektfull och jag kommer definitivt att använda mig av igen! Tror att jag ska testa på en LO nån gång också!
Kort av snorsk



Detta har jag aldrig provat på med papper, men såg direkt att det var ett område som ligger mig nära då jag gillar att sy och har gjort lapptäcke.
Jag har själv gjort figuren och eftersom jag använde bruna nyanser så tyckte jag det passade bra med en pumpatjej. Snart är skördefesten i gång här på Öland så jag blev både inspirerad av utmaningen och sen att jag älskar hösten och just denna tid.

Kort av Pysseltjejen



Ner i spillpapperslådan och gräva fram lite pappersbitar, skära ner dom i remsor och tejpa fast på bakgrunden tänk så lätt det kan vara att göra en effektfull bakgrund till sitt kort, hade aldrig kommit på idén själv men kommer med all sannorlikhet använda den igen.
Kort av Sofia


Skrotbokens länkar
Skrotboken firar WCMD 2010 - Presentation av Skrotbokens kortvecka 2010 med länkar till alla inlägg under veckan
Lapp på lapp men ingen söm ... av Bi
Filmtajm ... En layout av maxell med hexagoner; en form som starkt förknippas med lapptäcken
Idag firar vi med Danmark En layout av maxell med papperscollage liknande lapptäcke
Välkommen Linda/Kosepute Koseputes presentationsalster har rutor i lapptäckesvariant
Vi rutar in ... Ett helt inlägg om rutor
Mamma (Mia) En layout av maxell med rutor på snedden

1 kommentarer:

Yvonne sa...

Tack för det här tipset.
Det var ju betydligt enklare än vad det ser ut.
Jättesnyggt blir det.
Jag har gjort några och två av dom finns i min blogg nu om ni vill kika.
Ha en bra söndag
Kram//Y