av Birgitta/Bi

Det finns dagar av alla de slag att fira för den som vill förgylla tillvaron. Idag firar vi stort då det är gräddtårtans dag och inte helt otippat serverar Skrotboken tårtor av alla de slag.

För den som är bekymrad över midjemåttet kan jag trösta med att alla de tårtor som bjudes under dagen är sunda och hälsobringande pyssliga sådana. =)

Kortveckan är inne på sin andra dag och med värmen från gårdagen kvar i kroppen frossar vi i härliga recept. Inte mindre än 3 olika varianter av kort kommer att presenteras. Dessutom visar vi hur du enkelt modifierar de mallar vi ger ut idag.

Så håll till godo och låt dig väl smaka!

Först presenterar vi platta tårtor. Inspiration har teamet funnit hos Irene Tan aka Scrapperlicious och hennes ljuvliga födelsedagstårta.


Birthday Cake Card by Scrapperlicious


This beautiful Birthday Cake Card has been lifted by some of our team members but before we take a closer look at their cards I would like to thank Irene Tan for her generosity. It has been great fun to lift this lovely card. Please swing by her blog (click here or follow the link below) to see more of the card and all of the other beautiful things she provides.
Thank You!

Ett stort tack till Irene Tan för att vi har fått möjlighet att lifta detta härliga tårtkort. Besök gärna hennes blogg, se länk nedan.

Därmed över till våra inspiratörers alster.


Jag skar till tre remsor som jag rundade hörnen på och sen ritade jag en fot på fri hand. Sedan täckte jag baksidan med papper så att man ska kunna skriva där.
Jag brukar inte göra kort så ofta, men i och med den här utmaningen har jag blivit riktigt inspirerad!! Det finns ju oändligt många varianter och massor av fantastiska kortmakare att inspireras av!

Kort av snorsk



Jag gillar att göra kort i andra vikningar. Jag vet en tjej som fyller 11 år snart som ska få detta kort. Hon gillar tårtor och jag tror hon gillar rosa. Själv är jag inte så förtjust i rosa och tycker det är svårt att göra saker i färger jag inte gillar. Den stora blomman uppe i hörnet är gjort av kaffefilter, gjord efter ett tips här i Skrotboken. Textstämplar har jag inte så många, men det går lika bra att skriva ut texten på datorn. Grattis är en utskrift från datorn.
Kort av Cajaba

En något modifierad variant bjuder Kosepute på.


Jag gör aldrig något annat än fyrkantiga kort, så detta var en kul utmaning! Jag har använt ett chipboardalbum i form av en tårta som mall. Och av detta blev det en jordgubbstårta med gräddspritsar och en marsipanros på toppen.
Kort av Kosepute

Så långt de platta tårtkorten. Nu bjuder vi på tårtor i 3D. =)
Jag (Bi) presenterade en Bröllopstårta i samband med pingsthelgen. Idag delar jag med mig av mallar till dessa tårtbitar. Dessa öppnas från baksidan vilket gör att de är lämpliga att bygga ihop till hela tårtor.
Min Bröllopstårta i repris ...


En gåva som skall räcka fram till den första bröllopsdagen!
I dessa små paket lägger man små gåvor som tex en biocheck för en romantiskt filmäventyr, en blomstercheck eller kanske en inbjudan till en middag hos den som gett gåvan, presentkort på en tjänst som givaren kan utföra osv.
I några av tårtbitarna läggs istället för en gåva ett brev med en uppmaning till dem att utföra tillsammans eller var för sig. Det kan till exempel vara att skriva ett kärleksbrev till den andre, att göra något speciellt eller utföra en syssla som man vet om att den andre "hatar" att göra. Här gäller det att utnyttja all sin fantasi och idérikedom.

Bröllopstårta av Bi



Detaljbilder som visar hur våningstårtan är uppbyggd
Bröllopstårta av Bi



KUL kan jag säga! När jag skrev ut mallarna råkade jag glömma att ställa in vilken storlek det skulle vara så jag fick miniatyrer. Men jag tänkte detta är ju en utmaning att prova, mycket pilligt men roligt!

Först ville jag har ljusblått papper, varför vet jag inte, men sen tog jag vit med blått band och är väldigt nöjd. När jag letade i mina band-burkar, hittade jag ett randigt band som liknade fyllning i en tårta, så det fick bli en mindre, liten tårtbit, för att visa tårtans fyllning.

Jag tyckte det fattades en våning så jag tog en remsa och limmade ihop kortändarna och sen ett lock på och satte det ovanpå. En liten blå pappersblomma fick bli rosen. Små röda hjärtan fick dekorera andra våningen, så man kan komma åt att använda alla små fack.

Tårtkort av Pysseltjejen

För att ladda ner mall till Tårtkort med öppning bak, stort modell, klicka här
För att ladda ner mall till Tårtkort med öppning bak, liten modell, klicka här

Nedan följer tutorial på ännu en modell av tårtbits kort.
Lycka till med bakningen!

Länkar
Scrapperlicious blog


Skrotbokens länkar
Nejlikor av kaffefilter av Pippin
Skrotboken firar WCMD 2010Presentation av Skrotbokens kortvecka 2010 med länkar till alla inlägg under veckan
Mall till tårtbit med öppning bak av Bi
Tårtkort; öppning uppåt - Tutorial och alster av Bi
Mall till tårtbit med öppning uppåt av Bi
Gör en tårtmall utifrån egna mått - Tutorial av Bi

0 kommentarer: