av Mahlin78

Kortveckan 2010 fortsätter med att fråga om du har provat att göra ett Tri Shutter Card? De är populära. Här ger vi såväl tutorial som flera inspirationsalster som visar till vad kortet kan användas samt det kan varieras och dekoreras.

Idag visar vi ett kort som, för tillfället, är populärt att vika och dekorera. Det märks inte minst på inläggets alla Tri Shutter Card och variationen dem emellan.

I det här inlägget får vi lära oss att vika kortet av Mahlin78. Efter det följer flera inspirationsalster som alla visar på hur enkelt det går att varierar kortet för önskat ändamål. Det handlar om allt från gratulationskort via kramkort och allmänna kort till julkort. Avslutningsvis ges några sammanafattande tips och råd för såväl Tri Shutter Card som scrap i allmänhet.

Information: All text och alla foton för den första delen med tutorial är av Mahlin78. Text och foton för övriga inspirationsalster är av av den som gjort respektive Tri Shutter Card. Eventuell övrig text är av maxell.

Vi börjar med en bild på hur ett färdigt Tri Shutter Card kan se ut.


Exempel på ett färdigt Tri Shutter Card
Tri Shutter Card av Mahlin78

För att göra detta kort behövs
1 ark cardstock á 13,9 x 30,5 cm
mönstrat papper (måtten kommer i beskrivningen)
lim/dubbelhäftande tejp
bigare (pappersvikare)
sax
linjal
kniv/skalpell
skärmaskin
band
och/eller valfria dekorationer.



Skär till cardstocken i måtten 13,9 x 30,5 cm (5 1/2 x 12 tum).

Biga sedan ditt cardstock enligt följande mått: 5,1 cm (2 tum), 10,2 cm (4 tum), 20,4 cm (8 tum) och 25,4 cm (10 tum). Detta mosvarar det streckade på bilden här ovan.

Vrid nu runt cardstocken ett kvarts var och mät ut 3,9 cm (1 1/2 tum) samt 10 cm (4 tum) och skär mellan 5,1 cm (2 tum) samt 25,4 cm (10 tum). På bilden har jag märkt ut måtten för att du lättare ska kunna se hur jag menar!




När allt är bigat och utskuret ska du vika pappret enligt bilden här ovan.



Här har jag skurit till de mönstrade pappersbitar jag vill ha på mitt kort. Jag har med flit valt att skära till bitarna något mindre än motsvarande del på kortstommen.
Du behöver:
- 2 st bitar som är 13,6 x 4,7 cm
- 4 st bitar som är 3,6 x 4,6 cm
- 2 st bitar som är 3,6 x 9,7 cm
- 2 st bitar som är 5,7 x 4,6 cm
- 1 st bit som är 9,8 x 5,7 cm

Jag har lagt upp bitarna helt i enlighet med hur de kommer sitta fast på kortstommen.




Jag har valt att sy på några av bitarna innan jag sätter fast dom på kortstommen. Så här ser kortet ut när alla bitar är på plats. Nu återstår den roliga biten – dekorationerna!



Jag har valt att sätta fast ett band på mitt kort och det har jag gjort med dubbelhäftande tejp på baksidan. Kolla noga så du sätter fast det på rätt bitar!



Här är kortet färdigdekorerat. Jag har även valt att sätta en bit mönstrat papper på baksidan. Den biten har jag skurit till betydligt mer tight än bitarna på framsidan. Detta är självklart helt frivilligt att göra!
Tri Shutter Card av Mahlin78

Vill du ladda ner denna tutorial i pdf-format klickar du här.

Tri shutter Card för att gratulera
Mahlin78s färdiga kort är ett gratulationskort och här kommer fler - av Pippin...


Det här kortet är jättekul att göra, men man får vara noga med att mäta rätt. Det är ett perfekt tillfälle att använda alla små överblivna bitar av mönstrat papper. Mitt kort är i höstfärger.
Tri Shutter Card av Pippin



Bild på öppet kort.
Tri Shutter Card av Pippin

... och Lillylva


Det stod lite stilla när jag väl fått fast mönsterpappret, men mitt nya favoritstämpelset kom väl till pass. Efter att ha stämplat fel och fått fula märken längs en kant kom akrylfärgen dit. Det fick bli ett genomgående tema.

När jag valde alfabetet tänkte jag inte alls på att kolla så att alla bokstäver fanns, men det räddades av andra efterlämningar som fick modifieras. Så tänk på det, en del bokstäver kan man vända på, som mina T:n de är små F egentligen. A:et är ett avklippt Q och så vidare...

Tri Shutter Card av Lillylva



Bild på ett "platt" öppet kort.
Tri Shutter Card av Lillylva

Allmänna Tri Shutter Card
Kosepute har valt att göra sitt första Tri Shutter Card som ett vänskapligt kramkort.


Detta är en kortvikning som är ny för mig. Men den var lätt att göra, bara man är noggrann. Och det ser proffsigt ut!
Tri Shutter Card av Kosepute



Bild på öppet kort.
Tri Shutter Card av Kosepute

Pysseltjejens kort har också ett vänskapligt tema med fokus på "familjen".


Tri Shutterkortet var det som blev färdigt nästan en timme efter jag fick utmaningarna på min mail. Jag hade köpt ett paket papper med brun nyans och klistermärken, som handlade om familj, och det var perfekt att använda på detta kort. Blommorna kompletterade jag med och tyckte det blev underbart tillsammans. Nu står kortet i bokhyllan.
Tri Shutter Card av Pysseltjejen

Stensaxochpåse har gjort ett detaljrikt kort som kan användas som det är samtidigt som det lämnar öppet för att lägga till valfri hälsning.


Detta var en riktigt rolig vikning på kort som jag aldrig testat tidigare! Varför vet jag inte, så jag blev extra glad när Skrotboken hade med vikningen som tema. :) Det känns som en riktigt användbar variant av kort som det finns oändliga möjligheter till att göra saker med. På mitt kort har jag använt samma mönsterpapper över hela och bara punchat kanterna och sedan distressat dem. Dekorationerna är utskurna ur andra mönster papper och så är det en hel drös med pärlor på. :)
Tri Shutter Card av stensaxpase



Bild på öppet kort.
Tri Shutter Card av stensaxpase

Tri Shutter Card inför julen
Julkortstillverkningen är väl i full gång runt om i stugorna? Här kommer två kort inför julen - av Martha...


Jag valde att sy på mitt kort eftersom jag tyckte att det speglade papprets lekfullhet. Jag blandade raksöm och sicksack.Jag har gjort en egen dekoration av ett gem som jag satt fast papper på med hjälp av 3d-kuddar.
Tri Shutter Card av Martha



Närbild på ett egentillverkat dekorationsgem.
Tri Shutter Card av Martha

... och Skberg74 (som också gjort sitt första Tri Shutter Card)


Hade inte provat tekniken innan och eftersom det är julkortstillverkning som pågår här hemma just nu så valde jag att använda mig av spillbitar från julpapprena så här kommer ett julkort.
Tri Shutter Card av Skberg74



Bild på öppet kort.
Tri Shutter Card av Skberg74

Slutligen
Sammanfattningsvis kan några saker noteras bland alla alster.

När vi gör ett Tri Shutter Card är det är
- (som alltid) viktigt att mäta och vika rätt
- ett enkelt kort att göra för den som aldrig gjort ett sådant kort förut
- ett bra tillfälle för att använda upp spillbitar av mönstrade papper. Välj till exempel ett tema eller en färg och lek med kortstommen. Tänk på att pappren inte måste varken vara från samma serie eller tillverkare eller ens rykande färskt från tryckeriet. :)
- en bra idé att göra en stängningsanordning för kortet. Använd till exempel tygband av något slag och knyt runt om.
- enkelt att åtstadkomma ett välarbetat intryck genom att sy på kortet eller mönsterpappret innan det monteras
- läckert att ge kortet karaktär med hjälp av utskurna detaljer från till exempel mönsterpapper och/eller egentillverkade dekorationer
- alltid möjligt att rädda missar vid stämpling och liknande. Akrylfärg löser det mesta. :)
- inte omöjligt att få till rätt hälsning även om rätt bokstäver saknas. Förändra de bokstäver du har och lek med bokstävernas placering. Hälsningen kan då bli en dekoration i sig.
- möjligt att utnyttja olika effekter med pop-up i vikningarna. Se alstren ovan och prova dig fram vad som passar för ditt kort.
Lycka till med ditt eget Tri Shutter Card!

Och ja, lämna gärna en kommentar med länk till dina egna Tri Shutter Card - nya som gamla.

Skrotbokens länkar
Skrotboken firar WCMD 2010 - Presentation av Skrotbokens kortvecka 2010 med länkar till alla inlägg under veckan

0 kommentarer: