Ryggsäck i form av kort

on 5 oktober 2010

av Birgitta/Bi

Den 6 oktober fyller Samaras ryggsäck aktningsvärda 25 år, detta firar Skrotboken genom att ägna dagen åt att skapa ryggsäckskort

Det finns otroligt många roliga kortvikningar i form av väskor att göra men dagen till ära ägnar vi oss uteslutande åt ryggsäckar. Vi inleder med att låta Samara få ordet.

Samara berättar
Jag var 12 år när jag behövde en ny skolväska.
Min 16 åriga kusin var ett stor föredöme för mig då, så självklart ville jag ha en likadan väska som hon hade.
Det kändes väldigt vuxet och moget att ha en sån väska, men det var inte bara min kusin utan även en tjej i min klass som hade en så för att minska risken att vi skulle blanda ihop dem så skrev jag namn, adress och datum på insidan av väskan.
Därför vet jag att den fyller 25 år den 6 oktober 2010.
Jag har en bild på mig och väskan på min första utlandsresa 1986, men sen använde jag oftast bagar på resor och under många år blev ryggsäcken kvar i klädkammaren hemma hos min mor, sen jag gått ut skolan och flyttat hemifrån.
Men för några år sen hittade jag den och blev nostalgisk, så numera är det min badhusväska, precis lagom för att passa i ett smalt skåp i omklädningsrummet.
Och jag hoppas på många fler år tillsammans.


Jag har gjort en sida om min väska som varit en trogen vän i 25 år.
Ett papper med klockor fick symbolisera tiden som gått, stickersen med USA:s flagga är där för att jag hade en sån flagga ovanför min säng vid den tid jag fick väskan.
Jag hade tur att hitta en stickers med ett klassrum, och några småstickers med skoltema.
Rubriken skrev jag ut från datorn.
Jag gjorde en liten dekoration i form av en ryggsäck för att pryda min LO med, den är inte öppningbar.

Layout av Samara

Se där, anledningen till dagens tema.

Första ryggsäckskortet är i en enkel platt modell som är lätt att alternera efter tycke och smak. Den fungerar också utmärkt att använda för till exempel dold journaling på en layout. Mall till just detta kort finns som nedladdningsbar pdf, se nedan.
I ett separat inlägg (nedanför detta) presenterar jag också en tutorial över en lite mer avancerad ryggsäck.


Ett ryggsäckskort för att fira skolstarten eller kanske ett grattiskort till en naturälskande vän.
Kortet är gjort med hjälp av den mall jag tagit fram för Skrotbokens räkning.

Ryggsäckskort av Bi



På insidan har jag låtit fickan ge plats för en tag.
Jag har inte satt dit några remmar på baksidan av detta kort eftersom jag ville det skulle vara så enkelt som möjligt men självklart kan man göra det, om man vill.

Ryggsäckskort av Bi


För att ladda ner mall till platt ryggsäckskort; i pdf-format, klicka här

Skrotbokens länkar
Mall till ryggsäckskort - platt modell av Bi
Ryggsäckskort i väskmodell - Tutorial och alster av Bi
Mall till Ryggsäckskort - väskmodell av Bi

0 kommentarer: