CAPS LOCK

on 22 oktober 2010

av maxell

IDAG, DEN 22A OKTOBER, FIRAS "INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGEN". MED ANLEDNING AV DET ANVÄNDER VI VERSALER PÅ VÅRA ALSTER... OCH I DETTA INLÄGG... :)

DET FINNS VERKLIGEN DAGAR FÖR ALLT. IDAG, DEN 22A OKTOBER, ÄR FOKUS PÅ VERSALER ELLER STORA BOKSTÄVER. DET ÄR DEN "INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGEN". IDAG FÖRVÄNTAS VI LYSA UPP TILLVARON GENOM ATT LÅTA CAPS LOCK-LAMPAN LYSA PÅ TANGENTBORDET. DETTA GÄLLER HUR IRRITERANDE DET ÄN MÅ VARA MED ENBART VERSALER I EN TEXT. :)

DETTA INLÄGG, MED UNDANTAG FÖR BILDTEXTERNA, SKRIVS SÅKLART MED VERSALER. FATTAS ANNAT EN DAG SOM DENNA. VANLIGEN ANSES DET SOM ATT DU SKRIKER NÄR DU SKRIVER MED VERSALER OCH FLERA KAN TOLKA DET SOM ATT DU TILL OCH MED ÄR ARG. KANSKE HAR VI DETTA FRÅN SERIETIDNINGAR OCH SERIER DÄR UTROP VANLIGEN SKRIVS MED VERSALER. TÄNK DÅ PÅ ATT DET OCKSÅ FINNS ANDRA SYNVINKLAR.

TELEGRAM OCH MOTSVARANDE SKRIVS TRADITIONELLT VANLIGEN MED ENBART VERSALER. NÄR INTERNET BÖRJADE - UNDER 1960-TALET - SKREVS ALL TEXT MED ENBART VERSALER. VERSALER HAR ALLTSÅ VARIT STANDARD I DESSA SAMMANHANG. VERSALER FÖRKOMMER SEDAN I FLERA ANDRA SAMMANHANG PÅ ETT HELT NATURLIGT SÄTT. EN DEL FÖRKORTNINGAR AV UTTRYCK SKRIVS MED ENBART VERSALER. MÅNGA REKLAMTEXTER OCH LOGOTYPER ÄR MED VERSALER. TROLIGEN FÖR ATT DE SKA SYNAS BRA OCH KANSKE OCKSÅ FÖR ATT VI IBLAND SKA HAJA TILL OCH LÄGGA MÄRKE TILL DEM NÄR VI SER DEM.

BOKSTÄVER OCH GÄRNA VERSALER ÄR OCKSÅ POPULÄRT SOM INREDNINGSDETALJER. ENSTAKA BOKSTÄVER, SOM KANSKE ÄR FÖRSTA BOKSTÄVERNA I FAMILJEMEDLEMMARNAS NAMN, ELLER FLERA BOKSTÄVER SOM BILDAR HELA ORD ELLER BUDSKAP PRYDER FLERA HEM. VI SER OCKSÅ BOKSTÄVER PÅ ANDRA INREDNINGSDETALJER OCH INTE SÄLLAN ÄR DET VERSALER. BOKSTÄVER ÄR HELT ENKELT DEKORATIVA. FÖR MIG SOM SMÅBARNSFÖRÄLDER ÄR VERSALER HÖGAKTUELLA. MIN SON HÅLLER PÅ ATT LÄRA SIG ALFABETET OCH ATT LÄSA. HAN LÄR SIG SÅKLART DE STORA BOKSTÄVERNA - VERSALERNA - FÖRST...

SKROTBOKEN ANVÄNDER VERSALER
OAVSETT HUR VI SER PÅ VERSALER ANVÄNDER VI IDAG ENBART VERSALER PÅ VÅRA ALSTER. VI ANVÄNDER DEM DESSUTOM - PÅ ETT ELLER ANNAT SÄTT - I ETT DEKORATIVT SYFTE. NOTERA ATT ALLA BOKSTÄVER PÅ VAR ALSTER ÄR STORA BOKSTÄVER.

VI INLEDER MED EN CANVAS AV MARTHA DÄR HON VERKLIGEN ANVÄNDER BOKSTÄVERNA PÅ ETT DEKORATIVT SÄTT. NOTERA HUR FINURLIGT HON FÅTT MED HELA ALFABETET OCH HUR HON ANVÄNDER FÄRG FÖR ATT FÅ NÅGRA BOKSTÄVER ATT STÅ UT FRÅN MÄNGDEN. EN PERFEKT GÅVA TILL SÅVÄL LITEN SOM STOR.



Jag har gjort en canvas till en liten pojke som heter Ruben. Alla alfabetets bokstäver finns med.
Canvas av Martha



Konstrastfull närbild
Canvas av Martha

KOSEPUTE HAR OCKSÅ ANVÄNT BOKSTÄVER PÅ ETT DEKORATIVT SÄTT FÖR ATT GÖRA SIN LAYOUT. HÄR HANDLAR DET OM ATT ANVÄNDA BOKSTÄVERNA SOM MASKER. KLISTRA FAST, SPRAYA ELLER MÅLA ÖVER, PILLA BORT OCH DU HAR DEKORATIVA BOKSTÄVER.


Jag har satt fast thickers på min layout som jag sedan har sprayat över med blå mist. Och när jag plockade bort thickersen blev det så här fint!

Ser ni att det står Frank?

Layout av Kosepute

JA, VI SER ATT DET STÅR FRANK. ETT UNDERBART SÄTT ATT FÅ MED EN RUBRIK ELLER TITEL OCH SAMTIDIGT ANVÄNDA BOKSTÄVERNA SOM DEKORATION. SKRIV ORDET OCH LÄGG TILL BOKSTÄVER RUNT OMKRING. VILL DU ATT ORDET ELLER ORDEN DU ANVÄNDER SKA FRAMTRÄDA MER KAN DE MÅLAS MED EN ANNAN FÄRG ELLER EVENTUELLT FYLLAS I MED EN ANNAN FÄRG. ALTERNATIVT LÅTER DU BOKSTÄVERNA SOM BILDAR ORDET ELLER ORDEN VARA KVAR MEDAN DU PILLAR BORT RESTERANDE BOKSTÄVER. DET VIKTIGASTE ÄR ATT PROVA SIG FRAM OCH VÅGA LEKA MED BOKSTÄVERNA OCH ORDEN.

EN ANNAN SOM ANVÄNDER BOKSTÄVER SOM REN DEKORATION ÄR SKBERG74. HÄR HAR HON SKAPAT EN LAYOUT OM LILLA S OCH HENNES INTRESSE FÖR BÖCKER OCH ATT LÄSA. BOKSTÄVER SOM DEKORATION ÄR HELT RÄTT I DENNA KONTEXT.


När Lilla S var runt tre år gammal så började vi samla på Abc böcker från Go´boken och från den dagen har hon älskat bokstäver. När hon i vintras knäckte läskoden helt så var lyckan total och hon älskar böcker. Precis som jag när jag var liten så läser hon massor av böcker.
Layout av Skberg74

ATT LÄRA SIG LÄSA OCH SKRIVA BOKSTÄVER ÅTERKOMMER I MIN EGEN (MAXELLS) LAYOUT. DEN HANDLAR OM LITEN MAN SOM PÅ VÄGEN HEM FRÅN FÖRSKOLAN VISAR MIG VAD HAN LÄRT SIG UNDER DAGEN. HAN RITAR OCH SKRIVER I SANDEN - ELLER GRUSET - MED HJÄLP AV EN PINNE. JAG PASSADE PÅ ATT ANVÄNDA ETT ALFABET SOM KOMMER MED OLIKA TYPSNITT I ETT OCH SAMMA ALFABET OCH KOMBINERADE DET MED NÅGRA FLER BOKSTÄVER BÅDE HÄR OCH DÄR.


En dag när vi var på väg hem från förskolan ville du visa vad du lärt dig under dagen. Du satte dig ned på marken och började skriva och rita med en pinne. Det var såväl bilder som bokstäver. Jag gillar verkligen hur du kom på att du kunde rita på marken för att visa. För tänk vilken enorm rit- och skrivtavla det är...

Jag har valt att använda mitt alfabet som kommer med olika typsnitt för var bokstav. Det är ett så kallat ransomalfabet och jag är extra svag för sådana alfabet. De är lekfulla, dekorativa och helt enkelt underbara. Här la jag till extra lekfullhet genom att dels variera färgerna för bokstäverna och dels rita i detaljer på var bokstav. Jag skrev också dit början av titeln för hand, kompletterade med utklippta ord från två olika mönsterpapper samt använde ett mönsterpapper med bokstäver. Mönsterpappret hade bokstäverna "A SPY" på sig och ja, jag kände att just den här dagen fick jag spionera på vad du gör på dagarna i förskolan. Det gjorde mig lycklig.

Självklart klistrade jag även fast några pinnar samt några småstenar från marken där vi satt denna eftermiddag.

Layout av maxell



"Naturliga" närbilder
Layout av maxell

HAR DU INGET ALFABET SOM KOMMER MED OLIKA TYPSNITT FINNS DET ANDRA SÄTT ATT VARIERA BOKSTÄVERNA OCH DÄRMED FÅ ETT DEKORATIVT INSLAG I DET DU SKAPAR. VISST KAN VI ANVÄNDA OLIKA TYPSNITT FÖR VAR BOKSTAV, MEN DET ÄR NOG VANLIGARE OCH FRAMFÖRALLT ENKLARE ATT VARIERA TYPSNITTET MELLAN DE OLIKA ORDEN. PASSA OCKSÅ PÅ ATT VARIERA STORLEKEN PÅ ORDEN. DET BLIR GARANTERAT STILFULLT VACKERT MED ETT INSLAG AV LEKFULLHET.

HÄR FÖLJER FLERA ALSTER DÄR DETTA ANVÄNDS. FÖRST ÄR CAJABA SOM VARIERAR TVÅ TYPSNITT I OLIKA STORLEK FÖR ATT SKRIVA TITELN PÅ SIN LAYOUT. HÄR ÄR DET SISTA ORDET I ETT STÖRRE TYPSNITT.


Jag gillar att leka lite med rubrikerna när jag gör layouter. Som på den här layouten med nyckelpigan. Då har jag delat på ordet nyckelpiga så jag har piga med stora bokstäver och nyckel med lite mindre. Kortet är taget med min mobil när jag var på promenad i somras och fick syn på denna lilla piga.
Layout av Cajaba

SOM VARIATION KAN DET FÖRSTA ORDET VARA I DET STÖRRE TYPSNITTET. PIPPIN ANVÄNDER FÖR ATT SKRIVA TITELN PÅ SIN LAYOUT - EN AV FÅ LAYOUTER SOM PIPPIN GÖR. :)


Eftersom jag så sällan gör layouter, tänkte jag passa på nu och göra en med vårt lilla gullegryn Cindy. Den här stassen hade hon en påsk (en liten stund i alla fall). Sen hade jag ju det väldigt passande hundpappret till hands.

Jag tyckte det var kul med tassavtrycken på hundpappret, men hade ingen sån stämpel så jag gjorde en själv med gummirester från när jag klippt rent stämplar som jag klippte ut och limmade på en liten plastbit.

Layout av Pippin

YTTERLIGARE VARIATION ÄR ATT LÅTA ETT ELLER ETT PAR ORD VARA STÖRRE OCH LÅTA RESTEN VARA MINDRE. KANSKE HAR DU EN LÅNG TITEL OCH DÅ ÄR DENNA LEK MED BOKSTÄVERNA EN BRA LÖSNING. HÄR VISAR SNORSK PÅ INSPIRATION HUR DET KAN SE UT.



Jag älskar den här bilden på min dotter! Hon har precis vågat släppa taget och cykla utan stödhjul och körde varv på varv på gatan. Sken som en sol och jag är jätteglad att jag fick med mig kameran ut så jag kunde dokumentera hur otroligt stolt hon var den där kvällen! Killkompisarna på gatan kastade stödhjulen förra sommaren och hon var lite ledsen för att hon inte kunde. Men den här sommaren fick hon också svischa fram på två hjul!
Layout av snorsk

DETTA GÅR OCKSÅ ATT ANVÄNDA PÅ ANNAT ÄN LAYOUTER. HÄR SER VI HUR PYSSELTJEJEN LÅTER KORTETS HÄLSNING VARA I OLIKA STORLEK OCH OLIKA TYPSNITT. PŨSÅ SÄTT FÅR HON PLATS MED EN LÅNG HÄLSNING - NÅGOT SOM VI ANNARS KANSKE HAR SVÅRT ATT FÅ PLATS MED PÅ ETT KORT. NOTERA ATT DE TVÅ SISTA ORDEN I STORT SETT ÄR EXAKT LIKA BREDA OCH DET ÄR DEKORATIVT I SIG.


Capslock var en kul sak att prova och att det även skulle vara ledande i designen.

Figuren passade perfekt för mitt ändamål. Jag hade en mall på bokstäver, som ödlefötterna synkar med. Namnet har jag stansat ut och "målat" med crystal glaze.

Designen är lite Djungeltema eftersom det handlar om att killen älskar sina reptiler.

Kort av Pysseltjejen

ETT ANNAT SÄTT ÄR ATT LÅTA BOKSTÄVERNA LÖPA ÖVER STORA YTOR AV DET DU SKAPAR. DET BEHÖVER INTE VARA LÅNGA TEXTER ELLER ORD. DET VIKTIGA ÄR ATT INTE PLACERAS ELLER STAPLAS IHOP PÅ ETT OCH SAMMA STÄLLE. HÄR VISAR MAHLIN78 HUR HON ANVÄNT TVÅ TYPSNITT PLACERADE PÅ EN STÖRRE YTA OCH DÄRMED BINDER HON IHOP VAR SAK FÖR SIG. SAMTIDIGT BIDRAR DET OCKSÅ TILL ATT HENNES DUBBELLAYOUT HAR MATCHANDE SIDOR.


En layout om mitt besök på Bilkyrkogården i Kyrkö Mosse utanför Ryd i Småland hösten 2009. Tidigt en söndagsmorgon stack jag iväg till en kompis som körde oss dit. Häftigt att se bilvrak från 1940-talet. Det hela började som en bilskrot och i slutet av 90-talet blev kyrkogården skyddad under ett bygglov som en veterankarossanläggning, som sträcker sig 49 år framåt.

Det tråkiga idag är att de flesta bilarna är helt länsade på i princip allting och att det förekom en hel del skräp såsom läsk/ölburkar. Det roligaste jag såg var en dagstidning från 1978, vilket är mitt födelseår!

I tankarna finns nu en vag planering om att besöka den bilkyrkogården som finns strax utanför Uppsala.

Layout av Mahlin78



Skimrande närbilder
Layout av Mahlin78

HITTILLS HAR VI VISAR PÅ FÄRDIGA BOKSTÄVER OCH ORD SOM ÄR GJORDA FÖR SCRAP. AVSLUTNINGSVIS VILL VI POÄNGTERA DEN ENORMA POTENTIAL SOM FINNS I ATT ANVÄNDA SIN DATOR SOM HJÄLPMEDEL NÄR VI LEKER MED BOKSTÄVER OCH ORD. DET FINNS MÄNGDER AV TYPSNITT SOM ÄR GRATIS ATT LADDA NER OCH ANVÄNDA. DET FINNS OCKSÅ PROGRAM DÄR VI KAN LEKA MED BLAND ANNAT FÄRG, PLACERING OCH LUTNING.

BOLLEBYGSBO VISAR INSPIRATION I FORM AV ETT KORT DÄR HON MED HJÄLP AV DATORN SKAPAT SÅVÄL MÖNSTERPAPPER SOM DETALJER PÅ SITT KORT. DETALJER DÄR BOKSTÄVERNA ANVÄNDS PÅ ETT LEKFULLT OCH DEKORATIVT SÄTT.


Jag har använt mig av datorn för att göra ett mönsterpapper. Även Photoshop har jag använt. Sedan har jag stämplat och satt dit en blomma samt ett bastband att knyta ihop kortet med.

En av döttrarna ska får kortet på sin födelsedag.

Kort av Bollebygdsbo

VÅGA LEKA LOSS MED BOKSTÄVER OCH TYPSNITT. UTMANA DIG ATT ANVÄNDA ENBART VERSALER PÅ ETT OCH SAMMA ALSTER. DEKORERA OCH HA KUL!

OM CAPS LOCK
CAPS LOCK ÄR EN TANGENT SOM FINNS PÅ DE FLESTA TANGENTBORD TILL EN DATOR. TRYCKS TANGENTEN NER KOMMER ALLA BOKSTÄVER SOM SKRIVS ATT BLI VERSALER ELLER STORA BOKSTÄVER ÄNDA TILLS CAPS LOCK TRYCKS NER EN GÅNG TILL. VANLIGEN HAR TANGENTBORDET ELLER SJÄLVA CAPS LOCK-KNAPPEN EN LAMPA ELLER LYSDIOD SOM INDIKERAR ATT CAPS LOCK ÄR INTRYCKT. PÅ NÅGRA TANGENTBORD - BLAND ANNAT MITT EGET) - KAN SMÅ BOKSTÄVER TILLFÄLLIGT FÅS GENOM ATT SKIFT-TANGENTEN HÅLLS NERE NÄR EN BOKSTAV SKRIVS.

EN NEDTRYCKT ELLER PÅSLAGEN CAPS LOCK-TANGENT KAN STÄLLA TILL DET FÖR TILL TILL EXEMPEL PERSONER SOM ANVÄNDER BÅDE STORA OCH SMÅ BOKSTÄVER I ETT LÖSENORD. JAG ERKÄNNER ATT DET HÄNT MIG. JAG HAR LOGGAT IN OCH DET FUNGERAR INTE. JAG PROVAR IGEN OCH DET FUNGERAR ÄNDÅ INTE. SEDAN KOMMER JAG PÅ ATT CAPS LOCK ÄR INTRYCKT... HAR DET OCKSÅ HÄNT DIG?

OM INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGEN
FIRANDET INITIERADES AV DEREK ARNOLD SOM ÅR 2000 BESLUTADE ATT ALLA SKULLE SKRIVA ALLT MED VERSALER OCH TRYCKA NER CAPS LOCK DEN 22A OKTOBER. EGENTLIGEN FIRAS CAPS LOCK TVÅ GÅNGER PER ÅR. DEN 28E JUNI OCH DEN 22A OKTOBER ÄR INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGAR. DESSA DAGAR KAN VI SKRIVA SOM DE FÖRSTA INTERNETANVÄNDARNA GJORDE. JA, I BÖRJAN ANVÄNDES ENBART VERSALER. FIRANDET PÅ HÖSTEN, DEN 22A OKTOBER, ANSES SOM DEN VIKTIGARE AV DE TVÅ DAGARNA.

URSPRUNGET TILL HÖGTIDEN FÖRKLARAS AV DEREK ARNOLD SOM
"INTERNATIONAL CAPS LOCK DAY IS IN FACT A TESTAMENT TO THE SMALL MINDEDNESS OF CERTAIN WESTERN INDIVIDUALS; THE MAJORITY OF THE WORLD'S POPULATION WRITES IN SCRIPTS WHICH HAVE NO CONCEPT OF LETTER CASING. THEREFORE IT IS ADVISED TO LAUGH AT EVERONE WHO INVOKES THIS DAY AS AN EXCUSE TO DISMISS LOCAL TYPOGRAPHICAL CONVENTIONS; THEY ARE SIMPLY MAKING AN ASS OUT OF THEMSELVES."
INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGEN BÖRJADE SOM EN SKÄMTSAM HÖGTID OCH MÅNGA TAR DET PÅ ALLVAR. SEDAN ÅR 2000 HAR CAPS LOCK HYLLATS VAR ÅR - TVÅ GÅNGER PER ÅR.

DET HELA KAN UTTRYCKAS SOM ATT DAGEN FIRAR LIVET I SIG SJÄLVT OCH VI TILLÅTS SKRIKA TEXT SOM ÄR FULL AV KÄRLEK I ALL EVIGHET. JA, DET OCH DET HÄR INLÄGGETS TEXT SOM ÄRAR DEN INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGEN LÄR DEFINITIVT RETA NÅGON... VI ÄR HELT ENKELT FÖR OVANA ATT LÄSA LÖPANDE TEXT SOM SKRIVS MED ENBART VERSALER ELLER TROR NÅGON ATT VI SKRIKER I DETTA INLÄGG? ;)

Länkar
CAPS LOCK DAY - SJÄLVUTNÄMND "OFFICIELL" HEMSIDA FÖR INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGEN

0 kommentarer: