av maxell

Oavsett om vi avger nyårslöften eller inte innebär varje årsskifte en viss grad av förändring eller åtminstone förhoppning om förändring - helst till det bättre. Vi erbjuds återigen möjligheter som vi kan ta tillvara på.

I det här inlägget visar vi alster som inspirerats av det nya året på ett eller annat sätt. Vi kan också se detaljer som förknippas med år, dagar, almanackor eller kalendrar.


Först ut är en önskan om ett glädjefullt år. Har du inte skickat någon än till dina nära och kära?


Ett kort skapad av informationsblad för raketskjutning och en julstämpel. Visst önskar vi väl alltid ett glatt år? :)
Kort av maxell

Vi fortsätter med korttemat och gästas av milaja. Hon har skapat med inspiration från en förändring som min son frågor om varje dag och som vi äntligen börjar kunna se...


Det här kortet ska "läsas" från vänster (mörker och snö) till höger (sol och grönt) och budskapet är att vi går mot ljusare tider.
Kort av milaja

De glada och ljusare tiderna leder oss osökt in på förhoppningarna om ett bra - eller kanske till och med bättre - år. Samara bjuder på en passande layout.


Det är alltid lika fräscht med ett nytt år, när jag kan göra nya planer och börja ett nytt liv.

Mina mål är oftast att bli mer ordningssam, rensa ut saker ur huset och att lägga mig tidigt, men det håller tyvärr oftast bara några veckor. Tur att det kommer nya år hela tiden så jag återigen kan börja ett nytt liv.

Papperet är från Basic grey, journalrutan är gjord av min pysselkompis Knin och fågeln är klippt från en gammal penninglott. Almanacksbladet har jag scannat från en rysk kalender så jag kan återanvända det fler gånger om jag vill. Övriga dekorationer köpta på Ica Maxi.

Layout av Samara

Efter det tar vi tag i de mer handfasta aspekterna. De som kanske kan leda till att detta år blir bättre eller i alla fall bra. En viktig aspekt rör organisering - i detta fall scraprelaterad organisering.

Du hör säkert till de som får idéer när som helst och var som helst. Gör som Bi och skaffa ett inspirerande noteringhäfte med tillhörande penna och bokmärken där du kan notera ner och samla alla dessa idéer och tankar.


Nytt år innebär också dags för ny planering till Skrotboken.

Jag brukar alltid ha ett vanligt anteckningsblock vid sängen där jag kan skriva ner idéer - de har ju en märklig förmåga att alltid poppa upp när man ska till att somna.

Jag har tagit ett helt vanligt block och "pimpat" till det.

Anteckningsbok av Bi



Här ses framsidan till vänster och baksidan till höger.

Jag har fäst ett band runt om anteckningsboken som nu får vara både "lås" och pennhållare. Det är bra med något som håller ihop boken för jag lägger ofta in små lappar och annat som behövs för minnet.

Som framgår av mina tags så rymmer boken både planering i stort och tankar kring det jag själv vill skapa.

Anteckningsbok av Bi

Eller... du kanske är som mig (maxell) och samlar på dig en massa kunskap kring scrappandet (en åkomma härledd från den akademiska världen). Sedan kommer problemet - du ser inte skogen för alla träd... Nu kanske jag kan komma djupare in i skogen - igen - med hjälp av ett altrat anteckningsblock för teknikdelen.


Vareviga år var å varannan dag svär jag över att jag har sånt kaos i min samling av scraprelaterade saker som fungerar som min inspirations- och referensbank. Nu så här i januari 2010 kände jag att det var dags att ta tag i det här - igen. ;)

Jag klädde om ett vanligt anteckningsblock för att samla ihop alla tekniker - gärna med beskrivning och exempel. Å japps, det kommer att innehålla allt från gamla beprövade (även av mig), det som är hett just nu samt överlag idéer, tips och råd som jag dels stött på i olika sammanhang (nödvändigvis inte scrapsammanhang) samt - det viktigaste av allt - mina egna kommentarer och noteringar till det hela. Hoppas nu att sidorna räcker...

Anteckningsblock av maxell



Färgade närbilder

Materialmässigt har jag omedvetet siktat in mig på tekniker av olika slag med färgstänk (som jag gjorde tillsammans med grabben), infärgning med distresser, MCP, stämpling, embossing, stansning, doodling osv. En lekfull framsida kändes helt rätt i detta sammanhang. Notera även bokmärket som kommer från en julklapp som grabben fick eller en av dessa eviga batteridrivna saker...

Anteckningsblock av maxell

Med detta önskar vi alla ett bra och gärna bättre år. Kom nu ihåg att påminna dig själv och andra om det positiva som kommer med ett nytt år. Använd också ditt skapande för att konkretisera och göra det bästa av det här året.

0 kommentarer: