Fjädrar till påsk

on 14 april 2011

av maxell

Idag fortsätter vi att skapa inför påsken. I detta inlägg använder vi minst en fjäder - inte ett stämplat motiv - på våra alster.

Istället för att sätta dem i påskriset använder vi dem till påskkort och annat. :)

Vi inleder starkt med annat i form av ett gratulationskort av Skberg74.


När det skulle användas fjädrar på det vi skapade valde jag att göra ett grattiskort som inte alls har någon koppling till påsken egentligen. Jag tycker att fjädrar är en fin dekoration oavsett årstid.
Kort av Skberg74



Kort av Skberg74

Jag instämmer med att fjädrarna kan användas som dekoration i sig och till annat än det som har med påsk att göra. Dock valde jag att själv göra ett påskkort. Ett kort där jag använder fjädrar på ett liknande sätt som Skberg74.


Fjädrar kommer inte enbart i form av fjädrar från fåglar och fjädrar för påskris och andra påskdekorationer. De kommer även som fjädrar till olika mekaniska delar. Jag gick igenom vårt hem efter en liten fjäder som suttit i en penna, men jag kunde verkligen inte hitta någon. Visst hittade jag pennor, men jag lät fjädrarna vara kvar i de fungerande pennorna. Någonstans på vägen hittade jag det runda gemet. Det fick bli ersättning i form av "en platt fjäder". :) Självklart har jag även med påskfjädrar i påskens glada färger.
Kort av maxell



Kort av maxell

Nu hittade jag inte metallfjädrar i dess rätta bemärkelse utan en ersättning. Vill du se riktiga fjädrar på en layout följer du länken sist i inlägget.

Påskfjädrarna sitter på mitt och Skbergs kort som dekorationer intill en blomma. De kan också användas för att göra en blomma. Pippin och Kosepute visar exempel i form av ett gratulationskort respektive ett påskkort.


Jag har gjort ett kort med fågelmotiv och en egen blomma med fjädrar från en järpe. Kanske till nån som fyller år under påsken.
Kort av Pippin



Jag har gjort ett enkelt påskkort som jag tycker förhöjs rejält av fjädrarna. Jag gillar att använda "naturliga" fjädrar i mitt skapande, det blir en snygg touch till mycket.
Kort av Kosepute

På det första kortet bildar fjädrarna kronbladen på blomman. På det andra kortet bildar de "blad" till blomman. Båda korten har "naturliga" fjädrar.

Naturligt tar oss raskt över till det som komma skall samt därifrån fjädrarna kommer. Här har Pippin skapat en påsktupp.


Jag hittade lite bortglömt material i gömmorna så jag gjorde en påsktupp med en trästomme som jag klädde med gult tubstickat. Jag målade benen, näbben och kammen röda och satte på fjädrar till vingar och en fin stjärt.
Påsktupp av Pippin



Påsktupp av Pippin

Naturligt tar oss också till det som sker var vår. Missan78 har gjort en layout på temat.


Min layout denna vecka under fjädrar är växtkraft. Tidigare i vår hittade jag lila krokus. (Lila är ju min favorit färg). Jag tycker det är fantastiskt hur alla blommor kommer upp varje år.
Layout av Missan78



Layout av Missan78

I våra nordligare trakter har inte blommorna kommit än, men de kommer. Det börjar kännas så nu. Jag tänker på de senaste veckans vårsol som gör att snön smälter och smälter. Ja, någon gång får vi också snöfritt. Fortsätter det i den här takten blir det kanske nästan snöfritt till påsk. :)

Skrotbokens länkar
Från en svunnen tid - Innehåller en layout av maxell där en metallfjäder används som dekoration

Med påsktema
Barnens påsk - Inför påsken 2011
En tråkig dag? - Inför påsken 2011 använder vi samma stämpel/bild
Vi dekorerar påskriset och göra hängande dekorationer för hemmet - inför påsken 2010
Vi skapar påskris med vas tillsammans med barnen - Inför påsken 2010
Vi påskpysslar vidare - med fjädrar - Inför påsken 2010
Barnens påskpyssel 2010 - Inför påsken 2010
Det sprakar om påsken - Inför påsken 2009
Påsken går i pastell - Inför påsken 2009
Godis i påsk? - Påskägg och annat att ha påskpresenter i - Inför påsken 2009
Barnen pysslar med händer och fötter - Inför påsken 2009

0 kommentarer: