Barnens påsk

on 12 april 2011

av maxell

Inför påsken skapar vi med eller för barnen genom att använda valfritt papper.

Var högtid innebär en möjlighet att skapa med och för barnen. Vi har tidigare publicerat inlägg med inspiration inför påskpysslet med våra yngre förmågor och här kommer detsamma anno 2011. Den gemensamma nämnaren är att alla alster använder valfritt papper. Sätt dig tillrätta och låt dig inspireras av härligt färgglada och kreativa påskalster.

Äntligen känns det att våren kommit på allvar. Här tinar det så fort att vi glömmer bort att det snöade flera gånger förra veckan. Än har vi dock inte sett några blommor själva även om tussilago ska ha hittats i trakterna. Så länge njuter vi av egna blommor på ett helt annat vis...

Vårblommor av olika slag av Skberg74 och Lilla S

Tänk så många blommmor det går att göra av lite papper.


Lilla S och jag har gjort blommor i silkespapper. Till detta behövs silkespapper, sugrör, piprensare, tejp, lim och lite fantasi. Snart har man en vårbukett.
Vårbukett av Skberg74 och Lilla S

Vill du göra egna blommor delar Skberg74 och Lilla S med sig av hur de gjorde sina.


För att göra den runda blomman gör man så här
1. Klipp fyra cirklar i valfria färger, vi valde 3 gula och ett grönt.
2. Vik varje cirkel två gånger och klipp sedan bort spetsen.
3. Klipp toppen på ett sugrör några gånger så det blir flikar
4. Trä cirklarna på sugröret och tejpa runt hålet på varje papper.

Vårblomma av Skberg74 och Lilla S



De andra blommorna har vi gjort genom att klippa remsor av silkespapper och sedan klippa hack i pappret som på bilden. Efter det limmade vi fast pappret på sugrör eller piprensare.
Vårblomma av Skberg74 och Lilla S

Ja, där var tussilagon! :)

Piffa till äggkartongerna i påsk
Vad vore påsken utan ägg? Svar: Som om det där ägg-stra saknas.
Varifrån kommer alla ägg? Svar: Äggkartongen. :)

Under påsken äter svenskarna enorma mängder ägg och vi efterlämnar oss en hel del äggkartonger. Äggkartong är ett klassiskt material att använda för att pyssla med barnen och det gäller under hela året. I detta inlägg handlar det dock om äggkartongen i påskpysslet.

En äggkartong kan användas som påskpresent. Kosepute visar hur det kan gå till.


I år ska min brorsdotter, 2,5 år, få en liten påskpresent. Jag har tagit en äggkartong för fyra ägg, skurit ut passande pappersbitar och täckt de "fula" delarna av kartongen. Sedan har jag dekorerat med lite blommor och glitter. Presenten består av fyra ägg som jag har virkat, de passar perfekt till påsk och blir bra i hennes leksakskök.
Påskpresent av Kosepute



Påskpresent av Kosepute



Påskpresent av Kosepute

Skberg74 och Lilla S har också använt äggkartong. De har skapat ett påsklandskap med hjälp av en äggkartong som grund.


Vi målade en vanlig äggkartong grön och blå. I den målade kartongen byggde vi upp ett påsklandskap.

Detta behövs till vårat landskap: Äggkartong (6-pack), flirtkulor, fjädrar, silkes-/mullberrypapper, lite blommor, färg.

Tips: Vimplarna gjorde jag med hjälp av en diamatdie och alfabetsdies.

Påsklandskap av Skberg74 och Lilla S



Påsklandskap av Skberg74 och Lilla S


Påskägg
Äggkartongerna med ägg i all ära, men här är det riktigt snaskiga saker på gång. Utöver att altra påskäggen i sig, göra korgar och annat (se länkar sist i inlägget för inspiration) visar Kosepute en härligt påskig påskgömma.


Jag har gjort ett annorlunda påskägg. Jag har vikt en Tetra Pack som har fått ögon, näbb och tuppkam. Jag har inte satt ihop den i ryggen än, den ska fyllas med godis först.

Detta kan även göras i modell mindre som en söt bordsdekoration. Enkelt att göra med barn kanske? Och garanterat uppskattat innehåll av barn i alla fall. ;)

Påskgömma av Kosepute



Påskgömma av Kosepute

Visst kan vi inte säga annat än mums om detta? :)

Påskkort
Visst är påsken en högtid för hälsningar och visst uppskattar vi de hälsningar som är gjorda för hand?

Skberg74 tog tillfället när lilla S hade en kompis hemma. Hon berättar själv

"En dag i förra veckan hade dottern med sig en kompis hem. Eftersom jag vet att hon gillar att pyssla la jag fram lite blandat pyssel innan dom kom hem från skolan. När de kom blev dom genast sugna på att påskpyssla kort. Varsitt väldekorerat kort fick dom ihop och här kommer dom."


Påskkort av Lilla S



Påskkort av Lilla H

Sedan kan vi inte annat än gilla följande finurliga lösning.


Här har vi gjort en "påskkorg" att ha sina påskkort i när man går påskkärring/påskgubbe. Vartefter korten tar slut så fylls korgen med godis istället.

Korgen är väldigt enkel att göra. Ta den undre delen av ett påskägg (det går bra med övre med ;) ) och gör två hål på sidorna där du knyter ett band eller snöre att hålla korgen med. Sedan körde jag dubbelhäftande tejp runt hela ägget och tryckte fast mullberry papper runt hela ägget. Inuti ägget gjorde jag likadant, men med silkespapper istället.

Påskkorg av Skberg74



Jag och Lilla S har gjort lite kort att ha när det är dags att vara påskkärring.
Påskkort (för påskkorg) av Skberg74 och Lilla S

Snart är det dags ja, men än hinner vi pyssla med barnen inför påsken. Efter att jag äntligen är något kryare igen och jag har kommit lite ikapp med saker som blivit liggande när jag själv varit liggande ska jag ta tag i att göra fåglar tillsammans med min lilla man. Vad tänker ni göra?

Här nedan ges länkar till ytterligare inspiration för pyssel med och av barn inför påsk.

Skrotbokens länkar
Vi dekorerar påskriset och göra hängande dekorationer för hemmet - inför påsken 2010
Vi skapar påskris med vas tillsammans med barnen - Inför påsken 2010
Vi påskpysslar vidare - med fjädrar - Inför påsken 2010
Barnens påskpyssel 2010 - Inför påsken 2010
Det sprakar om påsken - Inför påsken 2009
Påsken går i pastell - Inför påsken 2009
Godis i påsk? - Påskägg och annat att ha påskpresenter i - Inför påsken 2009
Barnen pysslar med händer och fötter - Inför påsken 2009

0 kommentarer: