av Birgitta/Bi

Hans Majestät Konungens födelsedag, Valborgsmässoafton OCH ovanligt vackert väder i nästan hela landet!!! Idag knyter vi ihop säcken genom att använda knopar på våra alster. =)

2009 ägnade vi vårt Valborgsinlägg åt att värma oss vid eldar. De eldiga alster som gjordes då kan du finna via länkarna nederst i inlägget. Idag hyllar vi istället vår Konung, Carl XVI Gustaf på hans 65 års dag genom att rikta blickarna mot något som ligger honom varmt om hjärtat.

Hans Majestät Carl XVI Gustafs djupa engagemang för natur och miljö väcktes tidigt, mycket tack vare de erfarenheter som vanns som vargunge i Clara-Jacobs scoutkår i Stockholm. Hans djupa engagemang i scoutrörelsen startade tidigt, år 1955. Idag är Kungen hedersscout i Svenska Scoutförbundet, och även ordförande i World Scout Foundation.

Citat ur intervju med scout Carl XVI Gustaf av Mattias Abrahamsson för SCOUTmagasinet

- Jag har alltid varit road av att vara ute i naturen med mina vänner och lära mig sammanhanget i naturen. Det är väl det som jag har levt med sen i hela mitt liv. Jag tror att grunden till mitt miljöengagemang lades mycket tack vare Scouterna.

På stora läger som världsjamboreer eller nationella jamboreer ges Kungen ofta ansvaret att inviga eller avsluta lägret med ett tal inför alla scouter.
I samband med talet har det blivit något av en tradition att Kungen leder "Raketen". Raketen är en lägerbålslek där man med klappande och stampande skjuter iväg en ljudraket.

Skrotboken skickar iväg en symbolisk "Raket" till Hans Majestät idag på födelsedagen och firar genom att använda knopar av olika slag på de alster vi presenterar idag.

På land och till sjöss
Inledningsraderna om man tittar på Wikipedia ang. knop lyder som följer:
Knop eller knut, från nederländskans knoop som betyder "knut", kallas anordning använd för att sammanfoga tågvirke, rep, linor, trådar etc., för att fästa dem vid något, eller för att bilda ögla. Ordet knop används främst av scouter eller i samband med båtar.

Att Skrotbokens inspiratörer funnit sin mesta knopkunskap i samband med just båtliv blir tydligt när vi ser dagens alster. Vi ger oss ut på böljan blå ...


När jag hör talas om knopar kommer jag osökt att tänka på min barndoms somrar som tillbringades i vår segelbåt i skärgården. Ett par bekanta till familjen var med oss ofta och mannen i den båten, Per, brukade ha knopskola med mig! Det var pålstekar, skotstekar, dubbla halvslag om egen part... Tyvärr har jag inte underhållit mina kunskaper något vidare, så idag minns jag inte så mycket.
Layout av snorsk



Råbandsknop med sällskap
Layout av snorsk

snorsk fick inleda med en Råbandsknop. Råbandsknopen kallas även för sjömansknop eller revknop. Namnet har den fått för att den användes till att knyta fast råsegel vid råarna. Det är en knop som används för att binda om något med ett rep, som ett paket, en rulle, ett knippe eller vid läggandet av förband. Råbandsknopen är inte säker vid sammanfogning av två linor och bör aldrig användas för detta ändamål, knopar som skotstek, fiskarknop eller vattenknop till exempel.
Den är dock fullständigt säker att använda på en layout vilket gör att även Kosepute kan andas ut.


Jag är född nära havet, men flyttat därifrån. Så ibland saknar jag havet, speciellt på sommaren! Tur att min pappa har en båt vid kusten som vi kan åka till! Fotot är från båthamnen. Jag har skvätt med glimmer glam för att få känslan av skummigt, skvättande vatten. Vågform på pappret för vågorna. Och en knop på repet för segelbåten.
Layout av Kosepute



Råbandsknop i vitt
Layout av Kosepute

Även maxell använder sig av en Råbandsknop men hon går upp på torra land tillsammans med liten man.


Det händer att vi roar oss kungligt i Stockholm. Här ett foto från Kungsträdgården med slottet i bakgrunden. Ibland händer det att han längtar dit... till slottet, men oftast är det bäst hemma i "kojan". ;)

Den lilla kungen, slottet, kronan, kungen och en kunglig tofs kompletteras med två knopar. En klassisk råbandsknop och en blodknut - båda knutna med dubbla "rep".

Layout av maxell



Råbandsknop och Blodkut
Layout av maxell

Blodknut är en knop som är lämplig för att sammanfoga linor eller tunnare rep av samma tjocklek. Den är vanlig för att förlänga fiskelina, särskilt för flugfiske. I handarbetssamanhang kan den användas som avslutningsknut eller som mönsterdetalj.

Efter det strandhugget - man måste väl i land för att besöka slottet en dag som denna =) - beger vi oss åter ut i skärgården.
Vi far dock iväg en bra bit och lämnar Stockholms skärgård bakom oss för en tur i solnedgången. Även om Mahlin78 har mångårig seglarvana handlar just denna layout om en annan form av sjöfärd.


I mars 2008 var vi på Aruba och då åkte vi på en så kallad Sunset Trip, en båttur i solnedgången helt enkelt. Katamaran är inget jag är van vid, trots att jag har seglat i ca 20 år. Knopar däremot är jag van vid, och särskilt en knop har följt mig genom åren - pålsteken. En seglarinstruktör hade en väldigt pedagogisk ramsa som användes när vi skulle lära oss att knyta knopen, därav att den fortfarande sitter kvar i mitt minne!
Layout av Mahlin78



Pålstek
Layout av Mahlin78

Kan ramsan möjligen ha varit den om Prinsessan och draken?
När man lär ut pålstek gör man det ofta genom att berätta en saga om en drake som kommer upp ur en sjö och fångar prinsessan och drar ner henne i djupet

Pålstek är en knop som används för att göra en fast ögla på ett rep.
Pålsteket är lätt att slå och lätt att lösa upp efter belastning. Öglan är pålitlig och löper aldrig. Pålsteket används till exempel på förtöjningstrossar. Pålsteken är också möjlig att slå med en hand vilket till exempel används när man slår den kring den egna kroppen som räddningslina.
Det är kanske inte för inte som Pålstek ibland kallas för "kungen bland knopar".


Jag har gjort ett seglingsinspirerat grattiskort. Som dekoration och även en liten present har jag gjort en nyckelring med en knop på. Knopen kallas apans näve. Den blev ganska liten eftersom jag hade ganska tunt snöre.
Kort av Pippin



Apans knytnäve eller Apnäve
Kort av Pippin

Apnäve är en knop som oftast används för att avsluta en tamp. Knopen är oftast rund och mycket hård.
Knopen kallas ibland för kastlineknop eller livlineknop. Anledningen till det är att den användes i ändan på kastlinor. En bra knop om man vill kunna kasta ett tunt rep en längre sträcka en knop i ena änden ger en bra kasttyngd framför allt om man binder in något tungt i knopen. Vidare kan man använda den som flöte om man istället sätter in en bit kork i knopen.


Jag har gjort ett blomkort (ett sånt man sätter i blombuketten) där jag använde en knop som dekoration. Tanken är att det skulle vara en åtta men jag vet inte om det blev det eller om jag helt enkelt hittat på en egen knop.
Kort av Skberg74



Åtta?
Kort av Skberg74

Jag har tyvärr för dålig syn för att avgöra om Åttan är riktig eller ej men lite information om Åttan kan jag bjuda på. =)
Åttan är en vanlig seglarknop som används för att förhindra att skot löper genom öglor. Slås knopen med dubbelt rep erhålles en dubbelåtta vilken används inom klättring. Den dubbla åttan ger en ögla, vilken klättraren kan kroka fast sin sele i.

Knopar till nytta och nöje
Förutom vid scouting och båtliv används knopar inom flera andra fritidssysselsättningar både utom- och inomhus.
För sportfiske finns ett antal knopar speciellt anpassade för fiskelinor.
Ett annat modernt användningsområde för knopar är avancerat friluftsliv såsom klättring och glaciärvandring.

Vill vi nu vara lite mindre äventyrliga kan vi istället ägna oss åt lite mer konstnärliga uttrycksformer genom exempelvis makraméknytning och som visats ovan vid scrapbooking.

Vi önskar dig en fantastiskt skön Valborgsmässoafton med eller utan knåp och knop.

Länkar
Scout.se Svensk Scoutings hemsida
Wikipedia om knopar


Skrotbokens länkar
Valborgsmässoafton - 30 april av Bi, en eldfängd hyllning anno 2009
Sköna Maj välkommen ... av Bi, information om Majblomman

1 kommentarer:

Mahlin78 sa...

Vilket härligt inlägg! Så kul och se allt samlat och allas knopar!

Men visst är ramsan jag skriver om prinsessan och draken - en klassiker så det förslår!

Trevlig Valborg :-)