Bred dina vida vingar ...

on 6 november 2010

av Birgitta/Bi

Inläggets titel får idag slå an den stämning som många av oss känner inför Allhelgonahelgen. Denna helg får vi minnas de av våra nära och kära som har lämnat jordelivet. Vi smyckar gravar och tänder ljus. Skrotbokens inspiratörer har inför denna helg skapat om sorg men även om glädje och med på våra alster har vi minst en ängel.

Jag tror inte att jag är ensam om jag associerar "Bred dina vida vingar ..." med begravning och sorg även om det är en aftonpsalm som är populär vid fler tillfällen än så. Lina Sandell-Berg skrev psalmen 1860 och bearbetade den 1865, efter en gammal dansk eller svensk folkmelodi.

Enligt wikipedia är en ängel är ett andeväsen, som till största delen förekommer inom de monoteistiska abrahamitiska religionerna judendom, kristendom och islam. Ängelns uppgift är att tjäna Gud. Oftast förekommer de i de tre religionernas respektive heliga skrifter som budbärare mellan människorna och Gud, men de är även beskrivna som väktare, rådgivare, domare och krigare.
Många av oss tror även att vi har en skyddsängel som vakar över oss dag som natt.

Idag skapar vi med änglar då vi minns samt då vi gläder och gläds med våra nära och kära i livets olika skiften.

Att skapa om/med/i sorg
Ibland är sorgen för stark för att vi ens skall kunna skapa och ibland är skapandet ett måste för att överleva sorgen. Oavsett vilket så kan vårt skapande förr eller senare behöva närma sig även den del av livet som döden innebär. Det som kan tyckas omöjligt att skildra blir ändå ett sätt att berbeta och gå vidare på.
Vårt sätt att skapa om händelsen eller sorgen förändras också med tiden. Men hur vi än går sorgen och skapandet till mötes så är det nog viktigt att våga och att tillåta sig att skapa både fult, hatiskt, upprört, starkt, sorgset, ensamt, övergivet och så vidare tills vi kan finna ett nytt lugn och en annan harmoni i skildrandet av vår saknad.

En hel del tårar har fällts under skapandeprocessen av en del av de alster som vi presenterar idag. Inte minst därför är dessa alster så otroligt mycket värda förutom att de även är sanslöst vackra. Var så goda ...

Pysseltjejen som är vår senast inkomna fasta inspiratör fick inte många dagar på sig för att skapa men bjuder oss på en vacker layout detta till trots.


Eftersom jag hamnat i tidsbrist så fixade jag något i photoshop men la till textur så det ska likna scrappapper lite. Det handlar om min mormor och min farmor. De är födda på Bornholm precis som jag och därför har jag använt bilder från 2008 när jag var på semster där. Jag älskar ängeln som är på väg till himlen, hon har levt sitt liv och börjar förvandlas så smått från en gammal människa till en ängel. Tyvärr fick inte mina änglar leva helt ut, magcancern tog dem båda. Min mormor levde precis till innan min konfirmation och farmor till 6 dagar efter mitt bröllop... hon stickade; in i det sista, en vit kofta till min nyfödda dotter.
Digital layout av pysseltjejen

Med sin layout anger hon tonen till de följande två bidragen. Den gemensamma nämnaren här är att det är den äldre generationen som hedras.


Jag har gjort en minneslayout till min farmor och farfar, som jag miste alldeles för tidigt i mitt liv.
Vassen symboliserar den tid vi ändå fick tillsammans på deras sommarställe som låg precis vid havet. På vintrarna tog vi gärna promenader i skogen och även på isen när den låg, på somrarna var det mycket bad, fiske och lek som gällde.

Layout av Mahlin78



Detaljbilder
Layout av Mahlin78

Ännu en mormor som betytt och fortfarande betyder mycket låter Kosepute oss träffa i denna ljusa layout.


Min mormor betyder väldigt mycket för mig. Tyvärr finns hon inte kvar längre, men som tur är har jag massa foton och minnessaker från henne. Till denna layouten har jag använt gamla bokmärkesänglar från 50-talet.
Layout av Kosepute

Men det är inte bara den äldre generationen som lämnar oss i sorg. Ibland slår sorgen till redan mitt i livet! Lika ofattbart som plötsligt.


Jag har gjort en minneslayout om min syster som gick bort hastigt och oväntat i mitten av november för två år sedan... en sorg som jag fortfarande har svårt att komma över. Motiv av änglar finns i papper, silvercharmen och en brad. Banderollen med namnet på min syster är urklippt från mönster papper och eftersom banderollen var för lång förminskade jag den genom att klippa bort en bit i mitten och skarven maskeras av en bokstav. Banderollen är kantat av glitter, vilket syns lite dåligt på fotot.
Layout av Cissi



Detaljbilder
Layout av Cissi

Jag tror nog ändå att den sorg som vi har svårast att förstå och acceptera är den som drabbar en när ett barn dör. Vi upplever det som extra orättvist då livet knappt ens får påbörjas innan det måste få ett slut.
Det gör varken sorgen större eller svårare jämfört med om den som dog befann sig mitt i livet eller på ålderns höst, den lämnar oss kanske bara med en känsla av större orättvisa.


När jag såg temat änglar och Alla Helgons dag var det självklart för mig vad jag skulle göra. En liten hälsning till min änglapojke! På tagen bakom rubriken finns dold journaling.
Layout av snorsk



Detaljbilder
Layout av snorsk

Tack tjejer för att ni velat dela med er av er sorg och saknad i dessa vackra alster.

Änglar behöver dock inte bara finnas bland dem som lämnat oss - de finns kanske bak nästa hörn, redo att räcka en hjälpande hand.
Våra vardagshjältar och vardagsänglar.


Jag har fått dille på att göra askar, det är så roligt. På internet finns så många fina gamla bilder som man kan använda på sina alster. Denna ask har jag gjort som jag tänkt ge bort till en underbar person. Änglar finns överrallt och det gäller att visa dom uppskattning.
Ask av Cajaba



Ask av Cajaba

En egen skyddsängel i gåva är väl inte så tokigt? Den gåvan kan nog de flesta behöva. =)


Ett Ängelkort med en liten present.
Gjorde ett matchande mobilsmycke med en skyddsängel som jag satte fast i bandet på kortet.
Hjärtat med vingar har jag lagt glossylack på samt stickles, tyvärr hann de inte torka tillräckligt innan jag var tvungen att fota det

Kort av Miapuh

Som jag skrev inledningsvis så går vi idag från sorg till glädje. Det är väl få tillfällen som är mer glädjefyllda än en bröllopsfest! Vårt sista alster för idag får gå i glädjens tecken och även då med en passande ängel som accesoar.


När sambon skulle på bröllop i oktober fick han veta att traditionen för ett Syrianskt bröllop innebar att istället för bröllopspresent hade man med sig ett kuvert med pengar, jag pimpade kuvertet lite med spets, blommor, en pärlängel och lite annat, till kuvertet gjorde jag ett matchande kort.
Pengakuvert av Skberg74



Bevingad närbild
Pengakuvert av Skberg74


Allhelgonadagen
För många av oss känns det säkert väldigt högtravande med ord som helgon dessa dagar.
Men om man tar till sig ärkebiskop Nathan Söderbloms ord att helgon kallas människor ”som i ord och handling har visat att Gud lever” så blir det genast lättare. Meningen är inte att vi skall dyrka helgonen och inte heller be till dem utan de skall få vara förebilder som vi kan lära av.
Därför handlar alla helgons dag inte om döden utan om goda exempel och om att orka också när livet är tungt.

Alla helgons dag härstammar från 800-talet. Då införde den tyskromerske kejsaren Ludvig den fromme en gemensam dag för alla de helgon som inte kunde få egna dagar i almanackan.

Alla själars dag
Söndagen efter alla helgons dag kallas ibland också för alla själars dag.
På alla själars dag minns vi släkt och vänner som avlidit.
Det är många församlingar som då bjuder in de anhöriga som har mist en anhörig under året; sen förra allhelgonahelgen, till en särskild minnesgudstjänst. Dessa gudstjänster präglas av stillhet, bön och ljuständning. Ofta läses också namnen på de avlidna upp i gudstjänsten.

Detta är dock inte bara en minnesdag över människor som dött. Enligt kristen tro är döden inte slutet och därför finns det en koppling mellan alla själars dag och påskhelgens budskap.

Många församlingar har även öppet hus några timmar på alla helgons dag eller alla själars dag. Ofta finns präst eller diakon där för den som vill tala med någon, och kaffe serveras.
I kyrkorna finns möjlighet att sitta ner en stund och kanske tända ett ljus för någon.
Många smyckar även sina närståendes gravar med kransar, ljus och ljuslyktor denna helg.

Länkar
Svenska kyrkan om Allhelgonahelgen Fakta och övrig information om helgen
Wikipedia om änglar


Skrotbokens länkar
Vi berättar om Allhelgonahelgen av Lena S och Alien Bling, 2008
En helg för att minnas av maxell - alster om sorg och saknad, 2008
Tavelstöld av maxell, Bi inspireras av tavla med skyddsängel
Barnen skapar med jultema 2009 av maxell, maxells son visar underbara änglar han gjort själv
Julklappsstugan - 9/12 2008; Vi gör en julängel av Henrietta

0 kommentarer: