Mjölk är livet ...

on 14 april 2010

av Birgitta/Bi

Den 14 april 1954 var det världspremiär för mjölk i Tetra Pak. En revolutionerande idé som skulle innebära en enorm förenkling i hanteringen av flytande livsmedel. Idag visar vi alster som alla har en gemensam nämnare, nämligen mjölken.

Familjen Rausings företag har fått sitt namn efter en tetraederformad mjölkförpackning. Minns ni den? Vi som var med på den tiden minns med blandade känslor den pyramidformade mjölkförpackningen. Trots allt positivt som den innebar så var den inte alltid helt lättmanövrerad. Det är många droppar som har spillts genom åren innan tetra paken genomgick de förändringar som idag manifesterar sig bland annat i de så kallade takåsförpackningarna.

Trots att Tetra Classic inte alltid var så lätthanterad för konsumenten så är den lysande i sin enkelhet väl anpassad för industriell tillverkning.

Mjölkprodukter
Idag skapar vi mjölkprodukter/alster om och kring mjölk. Våra alster har låtit sig inspirerats av mjölk som tema och till en del av våra alster har vi dessutom använt det material vi får på köpet när vi handlar mat. Glöm inte vilken skattkista av scrapmaterial du bär med dig hem när du går ifrån affären. =)

Vi inleder med att gå till ursprunget - själva mjölkandet.


Jag har använt ett gammalt foto på min pappa när han förbereder kon för att sätta på mjölkmaskinen. Innan den sattes på mjölkades ljuvret alltid ur lite grand i en spann. Fotot har en kusin till mig tagit och jag har scannat in det.

Fotot på min kaffemugg har jag tagit och sedan skrivit ut.

Pappren jag använt är sådant som jag fått tag på lite varstans. Har inte köpt något nytt till detta tillfälle. Bokstäverna är färdigstansade och bara att plocka ur och sätta fast.

Layout av Bollebygdsbo



Kärleksfulla närbilder
Layout av Bollebygdsbo

Tidigare har mjölken alltid varit den vanligaste drycken i Sverige.

I många familjer var det förr bara på lördagar eller när det var kalas som det serverades läsk eller saft. Men idag dricker många barn och ungdomar söta drycker nästan varje dag.

I genomsnitt dricker varje svensk lite mer än en och en halv liter läsk i veckan. Det är en halv liter mer än för tio år sedan.

Samtidigt dricker vi allt mindre mjölk. Mjölkkonsumtionen i Sverige har minskat cirka 30 procent sedan 1980. Vi dricker istället för mjölk främst läsk, vatten och öl. Om det fortsätter så här så kommer vi svenskar snart att dricka mer läsk än mjölk. Det är skrämmande siffror tycker jag.

Från mjölkbonden som är så viktig för att vi överhuvudtaget skall kunna få vår mjölk över till våra stora mjölkälskare.


Jag har alltid älskat mjölk. Bland annat tycker jag att pasta och kakor är allra godast med mjölk till.

Spagettipappret passar prefekt här tillsammans med stämpeln där filuren mumsar i sig kakor. Från ett mjölkpaket kommer logotypen för vårt lokala mejeri.

Denna layout innehåller också material från det sponsorpaket som jag fick av april månads sponsor - Scrapmoment. Temat för mitt sponsorpaket var vitt och anknöt till det vita mjölktemat. Dekorationerna i form av de stora pärlorna (mjölkdroppar), rutan med de söta kakorna, fjärilen, bandet och dekorationen på bandet är sådant som är sponsormaterial. Visst syns det i rutan hur lycklig man blir av mjölk? ;)

Layout av Samara

Nästa alster har en riktig mjölkälskare som mottagare. Hon har något fint att se fram emot.


Detta kortet har jag gjort till min syster som älskar mjölk, så varför inte ge henne ett mjölkkort när hon fyller år!

Kort av Miss E/Kicken

Vi lämnar för en stund mjölken som dryck och kikar närmre på dess övriga användningsområden. Mjölken är ju inte bara god till kakor den är även god i dem. Det har Milaja tagit fasta på.


Det här receptet på muffins är ett av de mest välanvända spontanfikarecepten i min repertoar. Dem förvarar jag hängande i köksfönstret i sammanlänkade plastramar (från Ikea). Jag brukar använda frysta bär för då blir de inte så mosade och med filmjölk så blir de lite syrliga.

Receptkort av Milaja

Avslutningsvis en mjölkälskare av det mindre slaget. Det är inte alltid den mest optimala mjölkförpacknigen genom tiderna fungerar så som ägaren vill och önskar - då är det super bra att det finns alternativ.


En layout med min dotter, 3 år, som matar sin lillebror, 1 månad gammal.

Min dotter blev överförtjust då amningen inte riktigt funkade i början då lillebror tillslut kom. (Inget ont som inte för något gott med sig!) Då fick ju hon chansen att också vara delaktig, eller som hon själv uttryckte det: Nu får jag också hjälpa till!

Layout av Hellen



Detaljrika närbilder
Layout av Hellen

Det var det sista alstret vi hade att bjuda på idag. Själv måste på grund av tidsbrist min idé få fortsätta att vara det till den dag jag hinner med att förverkliga den. Jag är dock väldigt förtjust i det motiv jag tänkt använda mig av så det tänker jag bjuda på i alla fall.

Fotot visar en bropelare i Södertälje som har fått hämta inspiration från just en mjölkförpackning. Jag tycker det på ett lysande sätt visar att det går att hitta inspiration precis överallt. Allt för att sedan sätta sin personliga prägel på det hela.


En mjölkinspirerad bropelare i Södertälje.

Det är kanske svårt att se men texten på det krammärkta paketet "Mångkultur" är läsvärd. På sidans innehållsförteckning står bland annat "Kan innehålla spår av Annika och Roberto" med viss reservation för sista namnet.

Foto av Bi


Länkar
Wikipedia om Tetra Pak
Mjölkfrämjandet


Skrotbokens länkar
Skiss # 7 av maxell; här har maxell använt en filförpackning till ett kort

0 kommentarer: