av maxell

Inspiration finns överallt. Här har vi valt att inspireras av tidningar. Vi skapar i spalter och använder något från någon tidning på det vi skapar.

I perioder sätter jag mig ner med vilken tidning som helst för att hitta inspiration. Jag bläddrar och betraktar. Färger, former, figurer och typsnitt. Ibland tar jag fram ett blankt vitt papper och ritar skisser utifrån vad jag ser i tidningen. Många tidningar använder sig av spalter och i det här inlägget presenterar vi inspiration på hur vi kan använda spalter i vårt skapande och samtidigt får med något som kommer från en tidning.

Ronja har skapat en layout med hjälp av tidningsklipp. Spalterna finns där redan från början och visst för den här layouten tankarna till ursprunget för scrapbooking - nämligen klippböcker?


Rubriken lyder, "Hundar läser tidningen med nosen", eftersom det brukar min farmor säga för att deras hund alltid har nosen i marken, och då kanske han läser av när nån annan hund varit där ;) jag själv läser mera tidningar på internet, men det är väl så i dag, varför behöva åka o köpa en tidning om datorn är på? ;)
Layout av RonjaS

Jag (maxell) använde mig av tidningspapper för att skapa ett gratulationskort.


Jag har tidigare använt vanligt tidningspapper och reklamblad till kort. Jag gjorde likadant nu och började bläddra igenom en tidning. Jag hittade bilden med skidåkaren och reklam för en tillställning i stan. Den fick det bli. :)

Jag rev ut och färgade in några spalter från sportsidorna. Jag ringade in "Viktig seger" och stämplade till ett "Grattis". Resultatet är ett gratulationskort till en duktig skidåkare.

Kort av maxell

Evelina använde en tidningsspalt, kompletterade med en annan spalt och skapade detta kort.


Jag trotsade mig själv och gjorde allt rakt och uppspaltat för att få det tidningsinspirerat. Jag använde tidningspapper som ett mönstrat papper.
Kort av Alien Bling

Jag (maxell) valde att tolka spalter i en vidare bemärkelse genom att skapa spalter av mönstrade papper. Min tidningsdel är att jag stämplade bokstäver på tidningspapper.


Serier av papper är enkla att matcha på det här viset. Egentligen är det kanske det bästa sättet att använda denna typ av papper. :)

Jag valde att skära ut remsor av pappret och lägga dem som spalter under fotot. En färgblandning gav matchande bokstäver stämplade på tidningspapper. En fördel med tidningspapper är att du i princip kan klistra fast bokstäverna hur som helst.

Bakgrunden till denna layout minns jag inte hur jag gjorde... jag vet att jag exprimenterade hej vilt för en massa år sedan och det här pappret är ett av resultaten.

Layout av maxell



Skrovliga närbilder
Foton av maxell

Nedan finns länkar till inlägg med fler alster som har tidningspapper som ingrediens. Det ges även en länk till ett inlägg som ger tips och råd om hur vi kan bevara och använda tidningsurklipp i vårt skapande.

Skrotbokens länkar
Kort med tidningspapper av Henrietta
Korp klädd i tidningspapper av maxell
Tips för att bevara tidningsurklipp av maxell

0 kommentarer: