Julens färger - del 2: Grön

on 8 januari 2009

av maxell

Både jul och nyår har kommit och gått. Vi har foton och andra minnen som vi vill föreviga. Vanligen skapar vi kanske inte om julen nu när den redan har varit, men varför inte göra just det? Skrotboken ger inspiration att skapa om det som ligger nära i tiden.

Ett antal inlägg med julrelaterade teman presenteras i Skrotboken. Först ut är julen och de traditionella färger som vi förknippar med julen. I det här inlägget handlar det om grönt. Den gröna granen som står grann i stugan. Dill på laxen eller den gröna julen som vi sett på senare år...

Värt att notera är att grönt och den klassiska julfärgen rött är komplementfärger. D passar bra tillsammans.

Anna bjuder på ett stämningsfullt kort som utgår från vad julen handlar om för många. Notera speciellt hur väl den stora stjärnan i det mönstrade pappret passar in i den scen som utspelar sig.


Jag blev glad när jag fick tag på en stämpel med de vise männen, för det är ju egentligen det som julen handlar om. Julen firas till åminnelse av Jesu kristi födelse.

Jag gillar tomtar också,men ibland kan det vara trevligt med ett religiöst kort också. Eftersom stämpel är så pass stor så valde jag att göra kortet enkelt utan dekorationer.

Kort av Samara

Sofia har skapat ett färgstarkt och ombonat kort med grönt tillsammans med rött och vitt.


Som komplement till handgjorda julkort valde jag att göra ett digitalt julkort. Jag framkallade några för att skicka ut till vänner och några skickades som e-post till bekanta som vi inte vanligtvis skickar julkort till.

Att framkalla ett digitalt julkort kändes mer personligt än att bara skicka efter ett färdigt julkort från fotofirman.

Kort av Skberg74

Lena visar att det går utmärkt att variera hur stor plats färgerna tillåts ta på det vi skapar. Kika närmare och se flera gröna nyanser.


En layout för att minnas julklappsutdelningen från julen 2007.

Jag försöker att göra minst en layout var om julen till barnens egna album och inte bara till det gemensamma familjealbumet. Denna layout fick Icca till sitt album.

Layout av LenaS

Nyanser av grönt är även utgångspunkt för mitt (maxells) kort.


Jag har skapat i grönt förut eftersom det varit grabbens favoritfärg.

Grönt kommer i såna många nyanser. En del passar bättre ihop än andra. Här har jag blandat rätt friskt även om jag valde bort några gröna nyanser. :)

Kort av maxell

Birgitta har skapat ytterligare ett flaskkort - med tillhörande godis. Vem skulle inte bli grön av avund av denna present? :)


I denna variant av flaskkort har jag tagit fasta på att gåvan kan bli större än "bara" flaskan och den lilla chokladen. Bakom chokladfickan finns en större ficka med en etikett och möjlighet att dessutom lägga i ett presentkort, en biobiljett eller varför inte en blomstercheck innan överlämnandet.
En värmande gåva i en lite kallare färgton.

Flaskkort av Bi


Skrotbokens länkar
Julens färger - del 1: Röd av maxell
Julens färger - del 2: Grön av maxell
Julens färger - del 3: Vit och (ljus)blå av maxell
Julens färger - del 4: Guld och Silver av maxell

0 kommentarer: