Sagofåglar

on 20 mars 2011

av Birgitta/Bi

Idag den 20 mars år 1898 påbörjades en flygfärd som skulle komma att påverka geografikunskaperna hos Svenska barn under många år framöver. Det var nämligen denna dag som Selma Lagerlöf lät Nils Holgersson påbörja sin resa landet runt. Idag skapar vi om sagofåglar.

Den 20 mars 1852 publicerades Onkel Toms stuga och som nämndes ovan så påbörjade Nils Holgersson sin underbara resa genom Sverige samma datum några år senare (1898), boken blev utgiven i två delar 1906-1907. Med dessa bok teman i bakhuvudet bestämde vi oss för att uppmärksamma just sagor, myter och fabler och med den kommande Trandagen framför oss valde vi att låta just fågeln få vara i fokus. Detta gav oss temat att skapa inspirerade av en fågel som återfinns i sagornas eller myternas värld OCH använda minst en fågel som motiv, mönster eller dekoration på valfritt alster.

Trandagen firas den 25 mars och är en lokal tradition kring Kalmartrakten samt på ytteligare några platser i Sverige. Pysseltjejen berättar mer nedan.


Tranan är en vacker frågel och tillhör det öländska landskapet på våren. De är så fina att se på när de står så ståtligt på alvaret.
När jag flyttade hit sa barnens gammelfarmor att när tranan kommer får barnen lite gott.
Det finns olika sätt, i vår familj får barnen godis under kudden.
Jag har skissat med blyerts och sen målat med aqvarell. I ögat på tranan har jag lagt lite crystal glaze för att få lite liv i det.

Layout av pysseltjejen



Flygfrakt?
Layout av pysseltjejen

Eftersom jag bor i Skåne sedan början av 80-talet föll mitt val naturligtvis på Nils Holgersson och hans Mårten gåsakarl. Vildgåsen Akka finns förstås också med.


I min nyss påbörjade Art Journal testar jag olika tekniker så väl som samlar tankar om lite ditt och datt.
Boendes i Skåne får Nils Holgersson och Mårten gåsakarl vara med när jag skildrar sagofåglar på mitt sätt sett.
I en Art Journal måste inte resultatet vara perfekt - det är förr vägen fram än slutresultatet som är det viktiga - i alla fall för mig. =)

Art Journal av Bi

Nils Holgerssons resa blev vida känd och det är åtskilliga barn som har fått läsa om Sveriges geograf med hjälp av den, boken har getts ut på över 60 olika språk.
De flesta barnböcker bjuder på någon form av sensmoral - detta har TinaStina tagit fasta på.


Den första fågel som dök upp i mitt huvud var "Fågel blå" från sagan som handlar om en prins som förvandlas till en blå fågel av ett troll men som återfår sin prinsskepnad av en prinsessas kärlek. Sen, i min värld, är det så att fåglar ofta har med sig ett budskap eller en uppgift som de hjälper till att leverera. Typ Akka med Nils Holgersson, storkarna som kommer med barn, brevduvor som kommer med... brev. Så detta blandade jag hej vilt i min fantasi och ut kom denna blå fågel med budskapet kärlek i form av ett hjärta som han håller i näbben. Jag tyckte att stämpeln med texten "Live life to the fullest" och en liten fågel på smälte bra in. Bakgrundspappret med skogen var lagom neutralt och för att göra fågeln lite mer sagolik duttade jag på en massa glitter stickles. Jättekul tema och en riktig utmaning!
Kort av TinaStina



Lovebird
Kort av TinaStina

Kärleken kan övervinna det mesta och det är ett tema som även kommer igen i H.C. Andersens böcker. En av dessa är Näktergalen. Boken sägs ha en självbiografisk anknytning där författaren i symbolisk form skildrar sin olyckliga kärlek till den svenska sångerskan Jenny Lind.

Sagan handlar om en kejsare av Kina som har en magnifik trädgård som sträcker sig över hela landet. En dag får kejsaren höra talas om en fågel som sjunger mycket vackert och bor i hans stora trädgård. Kejsaren vill själv höra fågeln sjunga, så han bjuder in den till sitt palats. I köket hittar de en kökspiga som vet var näktergalen finns. Näktergalen sjunger för Kejasren och skingrar hans dysterhet men en dag får han som gåva en konstgjord fågel. Eftersom den konstgjorda fågeln är mycket vackrare och sjunger lika vackert släpps näktergalen fri. Efter ett tag går den konstgjorda fågeln sönder och man vågar bara använda den en gång om året. Efter en tid blir kejsaren sjuk. Den riktiga näktergalen som har hört om kejsarens tillstånd kommer då tillbaka och sjunger för kejsaren som blir frisk av näktergalens sång.


Sångfågel i bur. Fåglar på pappret och en fågeldies som jag så länge varit sugen på att testa, lånade den av en kompis =)
Kort av Miapuh



Kort av Miapuh

Även nästa alster har funnit sin inspiration i H.C. Andersens författarskap. Nu handlar det om att acceptera sig själv och andra för den man är och inte utifrån utseende.


Sagofåglar – det är för mej Den fula ankungen av H C Andersen.
Åh vad jag älskade att höra den när jag var liten och mamma hade högläsning.
När jag blev äldre och det kom en del animerade filmer, GISSA vem som satt där och grät med minst ett badlakan att torka sig med.
Suck, den berörde mej enormt!

Det här är dock inte en svan, det är ankor hela högen men om man låter bli att måla den och har fantasi, så visst ser det ut som en liten svan?
Visst triggas fantasin igång? Eller så blir det Knatte,Fnatte och Tjatte?
Sagofåglar som berör iallafall på ett eller annat vis.

Kort av Chruss

Nästa layout handlar inte om brorsönerna Knatte,Fnatte och Tjatte men väl om självaste Kalle Anka.


Den 19 februari var jag och min sambo med hans syskonbarn och tittade på disney on ice. Så klart var ju Kalle med tillsammans med alla andra disney figurer. Det är en enkel layout, men jag brukar inte göra saker med massor av dekorationer
Layout av Missan78

Kalle Ankas första officiella framträdande var den 9 juni 1934 i kortfilmen Den kloka hönan. En filmfigur skapad av Walt Disneys animatörer. I stora delar av världen är Kalle Anka först och främst en filmfigur men vi känner honom även i från seriernas värld. En annan historia som nyligen dragit fulla hus i Biosalongerna är Alice i Underlandet.
Det var i juli 1862 då Charles Dodgson tog med sig tre flickor på en picknick. Han berättade en fantasiberättelse och vid dagens slut bad unga Alice Liddell honom skriva ner dem. Han tillbringade natten med att skriva ner allt han kom ihåg. Resultatet kallade han ”Alices Underjordiska äventyr”. Tre år senare publicerade han materialet som en bok under pseudonymen Lewis Carroll.


Jag hittade en fin digistämpel på Alice i Underlandet där hon spelar krocket med en flamingo som klubba och igelkottar som klot. Så jag gjorde ett kort med denna bild. Annars brukar man ju inte tänka på Alice i Underlandet tillsammans med fåglar.
Kort av Pippin

Jag kan nog ändå inte låta bli att tycka synd om de stackars flamingosarna och igelkottarna. Tur att det bara är fantasier. =)
Han måste ha varit en mästare på att fabulera med tanke på vad som händer i boken.
Apropå böcker så kan det vara bra att ha ett bra bokmärke när man läser. eagesson har gjort ett riktigt smart bokmärke.


När man skulle inspireras av sagofåglar kom jag direkt att tänka på Uggla i Nalle Puh. Jag har även tänkt att jag nå´n gång skulle testa att göra ett hörnbokmärke, så jag kombinerade det hela. Det blev ett hörnbokmärke, som förövrigt var enkelt och jättekul att göra, och med en uggla på, utklippt från ett mönstrat papper. Uggla läser ju mycket böcker och är klok, därav texten;-)
Hörnbokmärke av eagesson

Även duon EvaJ och Annett har tagit fasta på den kloka Ugglan. Här är det Fablerna värld som ger temat.


Detta är ett kort gjort till en liten nyfödd kille.
Vi tog med den visa ugglan på kortet och hade då i tanke på den där Ugglan i fablernas värld. Detta är en sk Joy Fold vikning =) Här är det stängt

Kort av EvaJ och Annett



Och så här ser det ut när det är öppet =)
Kort av EvaJ och Annett

Ett kort till en nyfödd lite gosse bjöds det på. Även nästa alster, ett kort av Dolores, vill hälsa en liten ny medborgare välkommen till världen - denna gång en flicka.


Storken som kom flygande med bebisar och sedan släppte ner dem i skorstenarna är en gammal folktro och myt vars ursprung sägs vara nordgermansk och från 1700-talets slut. Storken förknippades med lycka och välstånd och blev också en symbol för fertilitet.
Den här gången har ett par vänner till mig fått "besök av storken" så detta kort är gjort för att hälsa en liten flicka till världen.

Kort av Dolores

Vill du läsa mer om de olika sagorna så är det bara att följa länkarna nedan. Vi har under årens lopp publicerat många alster där fågeln har fått vara med som motiv. Sök gärna själv efter inlägg via sökfunktionen uppe till höger.
För den som vill utöka sina högtider med ännu en, går det bra att läsa på om Tranans dag - följ länken nedan.

Då önskar jag dig en skön söndag och får du möjlighet så kryp upp i soffhörnan med en god bok i handen. Alltid kan det erbjuda inspiration av något slag.

Länkar
Wikipedia om Trandagen
Wikipedia om Nils Holgerssons underbara resa ...
Wikipedia om Näktergalen av H C Andersen
Wikipedia om Den fula ankungen
Wikipedia om Kalle Anka
Wikipedia om Alice i Underlandet
Wikipedia om Uggla (Nalle Puh)
Wikipedia om Fablernas värld

0 kommentarer: