av Bi

På senare år har det kommit allt fler varianter av blommor i butikerna den ena vackrare än den andra. Den hemmagjorda är måhända inte alltid lika vacker men det ger en stor tillfredsställelse och större variationsrikedom att kunna göra den själv.

Inför gårdagens presentation med inspiration inför vår pågående tävling, "musikinspirerad glitter och glamour" fick jag för mig att pröva att göra en egen blomma - den här gången en Kalla.
Jag använde mig av den glitterfoam som fanns med i mitt sponsorskit från Pyssloteket och även om mina blommor inte blev så små och fina som de Anna har i butiken så passade de mina syften.

Du behöver:

Mall (om du inte vill rita på fri hand)
Skumfoam eller stärkt/fast tyg eller papper
En bit piprensare eller liknande
Blomstertejp
Blompinne eller ståltråd (om du vill ha skaft)



Detta använde jag till min blomma



Om du använder en piprensare som ståndare så börja med att böja ner och vira ihop den översta toppen så att den dels blir stadigare och dels blir mindre vass.



Placera piprensaren i mitten av blombladet och vira ihop enligt bilden.



Linda om med blomtejpen - var noga med att spänna den så att det fäster riktigt ordentligt. Har du ett grovt material kan du kanske behöva limma eller sätta en bit ståltråd först.
Skall du ha en stjälk på blomman kan det vara bra att lägga in den i blomman innan du virar åt.
Väljer du att använda en ståltråd eller blompinne så kan du med fördel fortsätta linda även den med blomstertejpen.




Om du väljer att göra blomman i foam så kan du nu med fördel värma lite på kanterna med en emossingfön eller motsvarande. Var försiktig!
Forma mjukt kanterna lite lätt bakåt medan de är varma.




Man kan med fördel dra lite lätt i spetsen samtidigt som man formar den bakåt.
Fortsätt arbeta med värme tills du fått fram den form du önskar.


Om du använder papper eller tyg får du mjuka upp kanten genom att gnugga/rulla kanten mellan fingrarna och sedan forma den runt till exempel en trästicka eller virknål.


Exempel på det färdiga resultatet

Nu är det din tur att testa och experimentera fram dina egna Kallor, pröva gärna att göra dem av olika material och storlekar.


Enkel mall till Kalla


Samtliga foton i detta inlägg av Bi

Länkar
Pysslotektet - Webbutik
Pyssloteket - Nyhetsblogg
Pyssloteket - Inspirationsblogg


Skrotbokens länkar

Mall - blomma, modell Kalla

Vi presenterar Pysslotektet - månadens sponsor mars 2011
Mars månads tävling " Glitter och glamour"

0 kommentarer: