Trooping the Colour

on 13 juni 2010

av Birgitta/Bi

Igår lördagen den 12 juni, firades den Engelska monarkens födelsedag med den traditionella paraden för fanan; Trooping the Colour. Vi tar fasta på ordet colour och tolkar (i detta sammanhang) om det till färg och gör färgstarka alster dagen till ära.

Trooping the Colour (eg. göra parad för fanan) är en ceremoni som firats sedan 1805.
I begynnelsen bars bataljonens fanor nedför leden av soldater för att de skulle se och lära sig känna igen dem. Idag innebär Trooping the Colour också firandet av den engelska monarkens officiella födelsedag (drottningens egentliga födelsedag är den 21 april). Efter att den kungliga processionen anlänt och drottningen saluterats inspekterar drottningen trupperna. Gardesregementena marscherar fram - kompani efter kompani - i stramaste givakt, med knallröda vapenrockar och björnskinnsmössor. Drottningen leder sedan paraden åkandes i ett ekipage draget av hästar. Paraden består av över 1400 soldater, över 200 hästar och över 400 musiker.
Framme vid Buckingham Palace där drottningen stiger ut på balkongen avlsutas sedan paraden med att RAF flyger över och en kanonsalut avfyras ifrån the Tower of London, varefter trupperna marscherar åter igen.

Färgstarkt skapande
Idag frossar vi i färger. Starka, kontrastrika och härliga! Jag tror bestämt vi låter barnen leda oss in på rätt spår idag. =)


Jeg har laget et staffelikort i sterke farger til min fetters 20 års dag =)
Kort av Iselinn Sofie

Efter den lilla mjukstarten kastar vi oss rakt ut i färghavet.


För några år sedan var jag och mamma i Köpenhamn. På Strøget såg vi all världens tomtar samlade i en parad. Varje år har tomtarna en världskongress "Jul i Juli" och nu var de här. Av en tomte fick jag en ballongblomma.
När vi senare var på Zoo lossnade plötsligt hjärtat, som var själva blomman, ifrån stängeln och ballongen blåste ner bland kängurur och emuer. Jag blev helt förtvivlad - det var ju min tomteballong! Mamma gjorde ju inte saken bättre genom att bara stå där och fotografera medan jag var ledsen.
En emu kom fram och skulle nosa på den konstiga saken som kommit ner i deras hage. Hade jag orkat hade jag nog slängt mamma över räcket då för att rädda ballongen men till sist så vände den om och gick därifrån, mamma slutade fotografera och gick för att hämta en djurvårdare som kunde ta upp min ballong. Dels ville jag ha den tillbaka och dels ville jag inte att djuren skulle skada sig på den. Lugnet återställt. =)
En färgstark historia som förtjänar en färgstark inramning, eller hur?

Layout av Sam

Det är minsann inte bara barn som är så "vågade", det funkar minst lika bra när man skapar OM barn - se själva, visst är det läckert.


När Simon gick på 5-års ordnade förskolan en familjekväll då vi pysslade och dekorerade hushållsrullar med glitter, silkespapper, knäckformar och olikformade paljetter. Dessa hängdes sedan upp i taket i tamburen så att det blev en jättestor mobil, det blev så läckert.
Här har jag inspirerats av färgerna på de konstverk som vi bidrog med.

De mönstrade pappren som ramen till konstverken och bården uppe och nere har jag formklippt efter mönstret i pappret. Fotomattan på stora fotot valde jag att göra i rå kartong för att framhäva känslan och färgen i hushållsrullen. Den är av en riktigt kraftig kartong (5 mm.) som har varit som baksida på ett litet block med mönster papper, kortade av den något genom att dra ett streck med kniv och rev sedan bort överflödet så att det blev en rå kant.
Bakom fotomattan ett journailingblad som jag duttat pearl maker i två färger runt om. Dokumentation och datum på två tags som är fästa i kulkjedja, dekorerade med blingstenar. Stygnen som syns lite här och där är rubons. Självklart ramade jag in fotot på våra fina konstverk med ett band av paljetter... en liten dutt perl-maker är det i mitten på varje paljett.

Layout av Cissi



Färgstarka närbilder
Layout av Cissi

Flera barn i färgrik skrud!


Sonen testar kompisen Y´s clowndräkt och när jag hittade material från favvo tillverkaren BasicGrey och serien Cupcake, så visste jag direkt hur denna layout skulle se ut. Att skapa med starka färger var en riktig utmaning för mig och på denna layout är färgerna kanske inte så starka, men jag tyckte att det passade bra ändå! En tolkningsfråga, eller hur ;)
Layout av Sophie

Visst passar det bra med alla dessa klara färger när man ska skapa om barn - de är sådana färgstarka personligheter, oavsett om de är utklädda till clowner eller ej. Man kan vara färgstark även i andra lånta kläder såväl som de egna.


Dette er Lars-Magnus i min gamla trøya som mormor strikket til meg i 1973, haha
Mønster papperet er från Basic Grey, blommor från prima

Layout av Janniche

Janniche skall även få bjuda på ett härligt blommigt kort.
Har du förresten tänkt på vilka halsbrytande färgkombinationer naturen kan bjuda på ibland. Färger som inte borde fungera ihop som plötsligt ändå "gifter" sig och i rätt sammanhang ger en total harmoni.


Jag har anvendt mønster papper från en tidning.
Garnet kjøpte jag faktisk på marknad i Sverige - Röstånga sommaren 2007
Sen har jag satt fast raindrops med gluedots utenpå garnet
Jag har fargelagt med promakers

Kort av Janniche

Lite festligt att notera är att samma gröna färg som är på Janniches kort kommer igen i snorsks layout, det gäller förresten mycket av den övriga färgskalan också.


Jag använder ofta ganska klara och glada färger i mitt skapande, även om basen oftast är vit, svart eller kraft.
Till denna layout har jag försökt ösa på lite mer med färger. Solen blev till efter att jag hittade små spillbitar från vimpeltillverkning (se tidigare inlägg, Bi:s anm.) på skrivbordet, molnen låg också där i en liten spillhög. När jag sedan började leka med pearlmaker hade jag lite svårt att sluta...

Layout av snorsk

Vilken samstämmighet mellan mönsterpapper och kläder! Det får en nästan att undra vilket som kom först, klädinköpet eller pappret? Eller kan man ha sån tur? =)


Har valt papper i samma serie, men i kontrasterande färger, vilket är lite ovant för mig att jobba med. Jag brukar välja färger ligger nära varandra i färgskalan. För att ytterligare förstärka så blev det en del färgglada dekorationer. Roligt att testa nytt
Layout av Mahlin78

Att fånga upp fotots färger och mönster har även Mahlin78 gjort. Det uppenbara är vattnets blåa nyanser men jag ser även att linjespelet och färgerna på båtens linjer går igen i det randiga mönsterpappret, blommornas färg och den lilla randiga knappen.


Nyanserade närbilder
Layout av Mahlin78

Sista alstret ut idag bjuder Lillylva på. Här har hon lekt loss; riktigt ordentligt, med färger. Stämpeln i form av en krona får knyta ihop det hela genom att låta oss avsluta lika "royalistiskt" som vi började. =)


Pappret jag använt mig av är akvarellpapper, då det suger åt sig färg så bra. Färgen jag färgat in papperet med är vanliga distresser i minimisterflaskor, som jag sprutat på här och var. Det gör ingenting om "färgduttarna" blandar sig lite, det är bara trevligt. Sen har jag stämplat kronorna ungefär i centrum på varje "färgdutt" och klippt rent runt omkring. Sen är det bara att limma fast på valfritt cardstock, slänga på en liten hälsning, i det här fallet grattishälsningar, på någon av spillbitarna efter saxmassakern på arket.
Kort av Lillylva



Hjärtliga närbilder
Kort av Lillylva

Jag ber om ursäkt men på grund av att tiden inte riktigt räcker till så lägger jag inte in några "Skrotbokens länkar" idag. Det finns många inlägg som baserats på färg. Vill du se mer så hittar du dem enklast genom att klicka på etikett "Vi använder färg". Bara i år har vi avverkat monokromt rött, rött och vitt, blått och gult, blått och vitt, vitt i kombination med silver och guld, gräddvitt och grönt med mera, med mera. Ja, även denna lista kan bli hur lång som helst. Sök dig gärna vidare och hitta din egen favoritfärgskombination. Hittar du den inte?
Har du en favoritfärg vi missat? Skriv en kommentar till detta inlägg med din önskan så lovar jag att vi tar upp den vid första bästa tillfälle. =)

Länkar
Wikipedia om Trooping the Colour
Trooping the Colour, about.com Guide

0 kommentarer: