av Lillylva

Har du någonsin varit nyfiken på hur en transfer går till? Här stillar vi nyfikenheten med en tutorial eller vägledning.

Alla foton i detta inlägg är tagna av Lillylva.


Material som behövs

Akrylmedium
Pensel
OH-plast för att skriva ut den bild eller de bilder som du vill använda
Det du vill föra över bilden till - papper, tyg osv.



Steg 1

Skriv ut och spegelvänd valfri bild/text på OH-papper med InkJetprinter.




Steg 2

Smeta ut ett lagom tjockt lager (man får prova sig fram) med valfritt akrylmedium på den yta dit du vill föra över bilden (göra en transfer)- som papper eller...




... tyg.



Jag använder Liquitex heavy gloss/matte medium. Säljs på Claes Olson för en överkomlig penning om man är sugen på att experimentera.

De har också OH-papper där. Jag använder Pelikans papper.




Steg 3

Lägg ned bilden med den korniga sidan nedåt, gnugga försiktigt bort alla luftbubblor och låt torka en stund. Hur länge beror helt på underlag, hur tjockt man lagt med mediet och hur mycket tålamod man har...

Jag tycker det är bäst att lägga åt sidan och helt enkelt glömma bort transfern en stund så att man inte rycker i kanterna och förstör för mycket.




Steg 4

Drag försiktigt loss plasten och lägg åt sidan igen för att torka helt.




Tjusningen med transfer, tycker jag, är den där lite suddiga ej kompletta bilden, men det är som sagt en smaksak.



Jag har experimenterat en tid med det och kommit fram till att akvarellpapper eller likvärdigt med ej för grov gräng/struktur är det allra trevligaste att jobba med om man föredrar papper.

Annars blir det himla snyggt på tyg också... :)



Lycka till!

Skrotbokens länkar
Nyckeln - i forskningens tjänst... och vår! - ett inlägg med många alster där nycklar är med på ett eller annat sätt.

2 kommentarer:

Cissi sa...

Kul med nya tekniker. Måste ta mig till Claes Olsson och köpa medium, vill prova genast!
Det här blir så läckert.. nu kliar det i pysselfingrarna, men bäst jag återgår till arbetet.

Arvet sa...

Jag håller med, jag är så sugen på att testa denna tekniken.