Rallykurvor

on 11 februari 2011

av maxell

I det här inlägget inspireras vi av Rally och använder minsta möjliga antal raka kanter/linjer på våra alster.

Igår den 10e februari 2011 startade Rally-VM med Rally Sweden eller Svenska Rallyt på Färjestads travbana i Karlstad. Svenska Rallyt består av ett antal specialsträckor i skogarna i Värmland, Dalarna och Norge. å lördag den 12e körs en något annorlunda specialsträcka på Färjestads travbana. Rallyt avslutas söndag den 13e februari med målgång på stora torget i Karlstad.

Nu tutar och kör vi!

Vi inleder detta inlägg med Samaras layout om Tina Törner och sig själv. :) Tina kommer från den svenska rallyns metropol Värmland. Utöver att hon varit med och dansat i en känd svensk programserie är hon främst känd för att vara en av världens bästa kartläsare i rallysammanhang. Det här är alltså rally av världsklass!


Tina Thörner är häftig tycker jag, hon kör rally och så har hon sån härlig dialekt.
När hon hade varit med i Gokväll så satt jag och väntade på att få träffa henne, och hon blev jätteglad att få träffa ett fan.

I den här utmaningen skulle vi undvika raka kanter, jag är ju annars sån som har det mesta rakt, så det var svårt att få till nåt, men jag använde hörnrundaren till fotot,och mönstersaxen fick arbeta flitigt. Rubons snirklar sig fram på sidan, hjulet är från en större stickers som jag klippte ut det ifrån. Mina resestämplar kom till bra användning nu. Chipboardoarden har också rundade kanter. Rubriken är utstansad i qk.

Autografen scannade jag in och skrev ut.

Layout av Samara

Du missade väl inte Tinas - i det här sammanhanget - passande autograf? Den är rund som två rallyhjul. ;)

Med en sådan inledning är det bara att låta hjulen fortsätta rulla i rallyns och kurvornas värld.

Jag själv (maxell) är smått biltokig överlag, men just rally i sig har aldrig riktigt tilltalat mig. Visst kan jag fastna och se på dessa olika rallytävlingar som går och främst de som körs i vinterskogarna i Sverige, dvs svenska rallyt. Jag kan också fastna i att se på någon klassisk rallyfilm som Cannonball Run eller Smokey and the Bandit (svensk titel: Nu blåser vi snuten). Om jag ska besöka tävlingarna live föredrar jag dock en annan form av biltävling - dragracing. Rally som körs på en sträcka av 411,12 meter.


Att jag gillar färg och form är nog inte längre någon hemlighet. ;) Inom alla bilsporter är såväl färger som former en viktig ingrediens. Under sommarmånaderna försöker vi besöka någon av de dragracingtävlingar som arrangeras i vår närhet. En heldag med fart, rök, smuts, drivmedel, lukten av bränt gummi, hörselskydd på och - såklart - den där känslan som bara kan upplevas när du går omkring i depån och spanar in alla skyssta åk (och kanske byter några ord med teamet).

Kamera är ett måste på dessa tillställningar. Här har jag scrappat tre foton med olika viktiga ingredienser från en dag på strippen. Dessa foton är vanligen tacksamma att scrappa genom att färgskalan är både brokig och given. Jag utgick från färgerna på närbilden av en bil och kladdade loss på bakgrunden. Rubriken "Love Action" gjorde jag själv och skrev ut tillsammans med en matchande stjärna. I övrigt har jag använt mig av flera stämplar för att bygga upp en omgivning och även piffa till den målade bakgrunden. "Enkelt" och framförallt kul som i viss mån påminner om så kallade Art Journals. :)

Layout av maxell



Actionfyllda färgstarka närbilder
Layout av maxell

Från en layout där en klassisk rallyflagga förekommer till ett kort som inspirerats av samma flagga. Här är det verkligen rallyinspiration med såväl flagga som alla (rally)kurvor. Bi berättar...


Ett kort som fann sin inspiration i en målflagga. Du vet den svart-vit rutiga.

Detta fick bli en svart - vit tolkning som så långt möjligt inte har några raka kanter. I bakstycket är det förstås lite rak kant för att det vikta kortet skall sitta ihop.

Bilen har ett överdrag av Glossy accent vilket gör att lampans sken ger den en gul-brun ton vid fotograferingen.

Jag valde att låta "flaggans" mönster vara som det var och markerade bara de mörka partierna med en svart prick för att reducera den fyrkantighet som mönstret trots de böljande linjerna ändå ger.

Kort av Bi

Ett alster helt utan raka linjer! Genomtänkt, inte sant?

Från en form på ett kort till "samma" form på en layout...

Rallykurvorna används av ScrapLinda på en bilrelaterad layout om ett besök i lådbilslandet.


Jag har scrappat en layout i liggande A4, ett vitt cardstock som stomme. Klippte sen ut en härlig bilväg full med svängar, och ritade mittstreck med vit penna. Monterade en digistämpel färglagd med copics på bilvägen. En stor journalingstämpel agerar tillsammans med en primaförpackning och vitt och rött cardstock fotomatta. Både fotot och den röda och vita mattan klippte jag i kurviga former, så att det inte skulle vara några raka kanter. Gjorde min egen pebbles som håller fast två små biljetter i fotots övre hörn. Träd klipptes ut ur ett mönsterpapper och monterade på olika djup med hjälp av distanstejp.
Layout av ScrapLinda

Lådbilsrally! En sådan fin gammal tradition kan vi såklart inte utelämna i ett rallysammanhang. :)

Rally börjar numera vara en företeelse med anor. Tänk bara på hur många åk och förare som varit framgångsrika genom åren. Hur många känner du till bara så där? Fler än vad du har fingrar på handen bör du kunna även om du inte är rallyintresserad. Vi har nämligen en hel rad med framgångsrika och internationellt lända rallyförare som kommer från Sverige... Minst en kan du nog. En som bokstavligen gav sitt liv för rally...

Åken i sig bär på sin historia. En del åk finns bevarade och kanske också utställda. Några renoveras och tävlar någon gång ibland vid något speciellt tillfälle. Andra har ett naturligt sätt för att berätta sin historia och Mahlin78 hjälper till med sin layout.


Hösten 2009 var jag iväg till en bilskrot tillsammans med några vänner. Helt underbart besök! Tiden hade verkligen stått stilla. Hur har dess bilar använts? Privat bruk? Rallybilar? Tankar och frågorna var många, men svaren få.
Layout av Mahlin78

Jag kan inte annat än instämma med att det är något speciellt med att besöka en bilskrot. Det har jag gjort många gånger i mina dagar och jag minns flera detaljer som gjorde intryck på mig. Har du inte besökt en rekommenderar jag att du provar.

Ett annat ställe som verkar vara väl värd ett besök är Landskrona. Där finns Landskrona Citadell som har klara kopplingar till (rally)kurvorna med sina icke-raka linjer.


Landskrona Citadell har inte många raka linjer. Jag tycker om Landskrona och tycker att staden fått oförtjänt dåligt ryckte. Gör gärna ett besök där.
Layout av Missan78

Snart har vi snurrat färdigt i alla kurvorna. Ja, vi närmar oss målsnöret. Som avslutning vill vi ta med Cajabas layout även om den inte är kurvig. Den tar upp en helt annan rallyform...


Layout av Cajaba

Några kurvor är det där med bland annat swirls. Denna layout får mig (maxell) att osökt tänka på en annan rallyform som jag är väl bekant med - kundvagnsrally. Men... det sparar vi till en annan gång. :)

Om Svenska Rallyt
Svenska rallyts historia började för över 60 år sedan. 1950 kördes det första rallyt på svenska sommarvägar under namnet Rallyt till Midnattssolen. Under de första åren flyttades startplatsen runt i landet enligt en klassisk rallytradition. Det fanns alltid en samlingspunkt i Karlskoga och därifrån kördes rallyt till Kiruna. Rallyt delades upp i etapper med olika orter som skulle passeras. Var team fick själv hitta till den aktuella orten. Sträckan var totalt över närmare 300 mil och det fanns inte mycket utrymme för paus och vila. Synen på trafiksäkerhet var helt annan på den tiden. En syn som idag delas av vissa rallyn, men som inte förekommer inom den professionella rallysporten av idag.

1965 flyttades tävlingarna från sommar till vinter och döptes om till KAK-rallyt. Detta var början för dagens Svenska Rally. Väglaget gjorde att de svenska förarna vann under de första åren som rallyt kördes under vintertid. 1967 kördes rallyt med samma start och mål - i Karlstad. Sedan 1967 har rallyt körts med start och mål i samma ort med endast ett undantag som gjordes 1970. Notera dock att sträckorna ändå låg i Värmland. Det var nog här som Värmland lade grunden för att bli en riktig rallymetropol. :)

Från att ha varit öppet för amatörer med egna åk ökade proffesionalismen inom rallyt under hela 1970-talet. Det blev mer vanligt med sponsring inklusive reklam på bilarna samtidigt som sträckorna förkortades även om rallyt totalt kördes fortfarande kördes i cirka 200 mil. Dock fanns det ännu inget världsmästerskap och tävlingarna kördes hela dygnet runt.

Ett viktigt årtal i rallyns historia är 1981. Det var det året som finska Hannu Mikkola visade att även en utlänning kunde vinna det svenskaste av alla rallyn, det vill säga KAK-rallyt. Han vann med hjälp av en nyhet - fyrhjulsdrift - som tilläts delta i en egen grupp. Denna vinst innebar en ny fas för rallytävlandet.

Genom åren har oftast svenska och med tiden även finska förare kammat hem segern i det Svenska Rallyt samt dess tidigare motsvarigheter. Det dröjde ändå till 2004 innan det första icke-skandinaviska ekipaget vann. Året efter, 2005, vann till de norska fansens jubel den förste norrmannen.

1990 är ett annat viktigt årtal för Svenska Rallyt. Detta år ställde snöbrist till det för arrangörerna som fick göra sitt bästa av situationen. Efter det året förändrades tävlingarna bland annat genom att fler sträckor i Dalarna lades och under några år kördes en populär sprintsträcka på Lugnets Skidstadion i Falun.

År 2002 introducerades Uddeholm Swedish Rally som därmed ytterligare förändrade Svenska Rallyt. Karlstad är start och mål, men Hagfors blev centrum för rallyt. Hagfors flygplats agerade serviceplats och lockade publik. De flesta sträckorna avgjordes runt Hagfors och Hagfors Sprint blev en ny favorit för publiken.

2008 flyttades rallyt igen. Löfbergs Lila Arena blev högkvarter och Färjestadstravet seriviceplats. Året efter, 2009, tog rallyt uppehåll för att återkomma som Rally Sweden eller Svenska Rallyt år 2010. Förra årets rally var efterlängtad då det var en rejäl vinter och det trots allt är ett vinterrally. Sannolikt blir även 2011 ett lika uppskattat rally.

Länkar
Rally Sweden - officiell hemsida


Skrotbokens länkar

Några vintersportrelaterade inlägg
En krispig vinter full av aktiviter - Innehåller alster med inspiration från vintersporter - från 2011
Vintersport och fem cirklar - Innehåller alster med inspiration från vintersporter - från 2010

Några bilrelaterade inlägg
Skrotboken uttrycker kärlek - Innehåller en layout med dragracing
Money, money, money - Innehåller en layout med en bil
Ovan molnen där... - Innehåller ett kort med bilar som kör på en egenmålad väg
Bilfritt - Ett bilfritt inlägg från 2009
Gården där hemma - Innehåller en layout där gamla åk förekommer
Bilar och (h)jul! - Ett bilinlägg från 2008 som fokuserar på cirklar som symboliserar hjulen som rullar
Fristajlad fars dag - Att hitta scrapskatter i vardagen - Innehåller en altrad tavla där en bil förekommer samt en layout där en potentiell raggare förekommer

1 kommentarer:

snorsk sa...

Vilka härliga alster! Kul med mycket färg och form!