Money, money, money...

on 14 juli 2010

av maxell

Den 16e juli år 1661 utgavs de första sedlarna i Europa av Stockholm Banco, föregångaren till Sveriges Riksbank. Vi skapar kring pengar och har med någon form av sedel på varje alster.

Pengar är något som ständigt påverkar våra liv. Somliga har för mycket pengar, andra har inte ens så att det räcker till mat och husrum. I dagsläget är pengar högaktuellt i vårt lilla Sverige. Varslen har slagit och slår hårt, låneräntan är till mångas glädje ännu låg och lagom till sommaren behöver vi pengar för att ha någon form av semester utöver tak över huvudet och mat på bordet. Pengar har såväl positiva som negativa associationer och vi kan beröra alla infallsvinklar om vårt förhållande till pengar när vi skapar.

Badar du likt von Anka i pengar? Saknar du pengar? Har du äntligen lyckats köpa något som du sparat länge till? Drömmer du om högvinsten på den där lotten som du aldrig köper? Har du nyss fått löneförhöjning? Fick du restskatt i år? Har du gjort en riktigt bra investering? Har du förlorat pengar som du inte ville förlora? Leker barnen affär och har kassalådan full av pengar? Vad skulle du göra om du oväntat kommer över en viss mängd pengar? Vet du någon som verkligen skulle uppskatta en gåva i form av några extra slantar - vare sig det är en person eller en organisation som arbetar för att förbättra människors livssituation någonstans i världen?

Låt dig inspireras av temat pengar och använd någon form av sedel på det du skapar. Har du råd kan du använda en riktig. Andra kan klippa ur reklamblad och motsvarande. Tänk på att det är inte tillåtet att kopiera eller avbilda sedlar. Ett annat alternativ är att leta bland leksakerna (eller i leksakbutiken) efter till exempel monopolpengar.

Här kommer våra pengastinna tolkningar...

Samara inleder med en layout där hon använt leksakspengar för att skapa om en dröm hon har...


Jag har aldrig haft en ny bil. Mina "nya" bilar är alltid begagnade med mer eller mindre skavanker på och nu har jag bestämt mig att jag vill spara ihop till en fabriksny bil, som jag själv får välja färg och utrustning på.

Eftersom vår ekonomi är inte är så bra är det inte bara att spara pengar hur som helst, men jag kom på ett bra knep. Varje gång jag blir frestad att köpa en tidning, kläder som jag egentligen inte behöver, ytterligare ett läppglans och så vidare ska jag istället lägga undan pengarna. För har jag råd att shoppa upp de pengarna har jag råd att spara dem.

Jag började med det här i januari och redan har jag fått ihop över 8000 kronor. Det kommer nog att ta cirka 8 år innan jag har fått ihop summan, men den som väntar på nåt gott...

Jag skrev rubriken med bokstäver i plast. De hade egentligen små magneter på baksidan - antagligen för att använda på kylskåpet - men jag scrappar gärna med dem. Pengarna är leksakpengar jag fyndat på loppis. Tjejen klippte jag ur ett reklamblad. Jag tyckte att hon såg så drömmande och längtande ut. Några cardboard stickers fick bli både dekoration och extra text. Hjärtat har jag stansat ut med QuicKutz.

Layout av Samara

... och fortsätter med en annan layout där riktiga pengar används för att minnas just den platsen i världen.


Min layout handlar om Ryska marknaden i Tallinn. Eftersom den ska sitta i ett album med bara layouter från Tallinn så skrev jag aldrig ut orten i journalingen.

Jag har några 2 kroonsedlar över och använde en till att scrappa med, fast jag satte fast den med fotohörn så den inte ska bli skadad. Det kändes hemskt om jag skulle ha limmat fast en äkta sedel.

Layout av Samara

Efter det kommer vi till ett kort där Iselinn Sofie använt ett mönsterpapper med sedlar och matchat med en riktig sedel.



Jag valgte et papper med sedler på - så knytte jag fast en seddel.

Har anvendt edge shaper - jag elskar den! Og distressat rundt om. Krøllet pappert og rettet ut igjen og dro over med distress. Sen har jag tørrembossat det glansiga pappert med hjerte dekor. Motivet har jag tusjet. Båndet kommer från en gammal lampa!

Kort av Iselinn Sofie



Sedelrik närbild
Kort av Iselinn Sofie

Sedan följer ett par kort där pengar fästs för att ges bort som gåva.

Skberg74 har gjort små sedelfästen på insidan av sitt kort som ges bort till någon som sannolikt kommer att uppskatta presenten...


När barnen närmar sig tonåren är det ofta det är pengar som står på önskelistan, just det stod på dotterns kusins lista och jag valde att göra ett stafflikort där pengarna är med som dekoration.
Kort av Skberg74



Pengastinn närbild
Kort av Skberg74

Bollebygdsbo har en annan lösning för att fästa sedlar på insidan av kortet. Fiffigt.


En bild från insidan av ett grattiskort.

Jag löste det lilla "problemet" med att fästa sedlar så här. Rullade och vek ett papper. Klistrade fast detta inuti kortet och stoppade in sedlarna.

Kort av Bollebygdsbo


De första sedlarna
De första sedlarna tillkom efter en kris. År 1660 sänktes kopparinnehållet i kopparplåtarna som användes som betalningsmedel så mycket att alla ville ta ut dem. Syftet var att smälta ner plåtarna för att sälja vidare kopparen som var mer värd som handlesvara än som mynt. Banken som lånat ut pengarna var då tvungen att lösa det hela på något sätt. De så kallade kreditivsedlarna, som bestod av dels daler kopparmynt (daler kmt) och dels daler silvermynt (daler smt), började delas ut.

En Kreditivsedel, som hade ett bestämt belopp som motsvarade insatta pengar på banken, var räntefria skuldförbindelser. Kreditivsedeln avsågs lösas in mot kopparmynt när banken hade krävt in alla sina utestående lån. Sedlarna blev populära vid sidan av kopparmynten. Framgången var inte konstig med tanke på att ett kopparmynt kunde väga cirka 19 kilo styck...

Dessa banksedlar är de första som gavs ut i Europa i det avseendet att de var de första sedlarna som gavs ut på jämna belopp (1 000, 100, 50 och 25 daler kmt eller 100, 50, 25 och 10 daler smt), att beloppet var tryckt på sedeln, att alla sedlar var numrerade och underskriven av bankens tjänstemän samt att att innehavaren hade att fodra angivet belopp och att de kunde överlåtas till vem som helst.

Kreditivsedlarnas livslängd var kort. De blev snart oinlösliga eftersom även deras värde sjönk. Stockholm banco gick i konkurs 1664, Kredativsedlarna drogs in 1667 och banken avvecklades 1668.

Skrotbokens länkar
Antag att jag ekonomiskt oberoende - innehåller flera layouter med tema pengar och där pengar finns med
Hålkort med leksaker - kort med ficka på insidan som har plats för till exempel sedlar

0 kommentarer: