Bilfritt?

on 23 september 2009

av maxell

Igår, den 22a september var det den internationella bilfria dagen. Det här inlägget innehåller fira tolkningar av bilfritt och använder dekorationer som kan förknippas med bilar.

Med en son i huset är det nästan givet för mig att skapa till ett biltema. Det här biltemat är dock en utmaning. Vi är i stort sett beroende av tillgången till en bil så som vi bor (frihet med bil?). Sedan är vårt hus allt som jämt fullt av olika bilar - en förkärlek för en viss typ av leksaker som min son ärvt från mig eller i alla fall delar med mig. :)

Igår, på den internationella bilfria dagen, rörde vi i och för sig inte någon typ av bil. Det får ses som vårt allmänna bidrag till miljön, men det är inte det som jag fastnade för att skapa om och kring. När jag såg nedanstående foto kände jag att det var just det jag ville scrappa.


Det är inte överallt som du kan mötas av synen av en tejpad bensinpump som talar om att bensinen är slut. En sådan syn måste bara förevigas och även scrappas. :)

Jag har valt att skriva en allmän text om vårt bilberoende samt all denna bensin som behövs och ibland uppenbarligen tar slut. Den gröna färgen och alla blommorna anknyter såklart till tankar på miljön och den miljöpåverkan som alla bilfärder innebär.

Layout av maxell



I stort sett bilfria närbilder
Foton av maxell


När jag ändå var i farten passade jag på att skapa ett allmänt kort som är bilfritt. :)


Några skapar kort på beställning och ofta handlar det om att anpassa kortet till mottagaren. Här har jag associerat fritt från ett bilfritt tema och målat ett allmänt kort som kan användas i olika situationer.

Kortet kan fungera som grattiskort till någon som fyller trettio. Gratulationer till någon som nyss tagit körkort så här på höstkanten. Ett allmänt höstkort som gratulerar till något som mottagaren fått, gjort eller mottagit. Det kan också fungera som ett kort för att välkomna någon till världen - med barn på gatan bör alla bilförare vara uppmärksamma samtidigt som det är nya okända vägar som livet tar... :)

Sist kan jag konstatera att det är roligt att skapa så här fritt som det är att måla och bygga upp ett landskap. Har du inte provat rekommenderar jag att göra det. Du behöver inte ha konstnärstalanger för att skapa ett härligt personligt kort. Kladda med färg och se vad det blir. Eller låt barnen kladda och måla åt dig. Min son satt och målade en egen ritning på ett skepp medan jag gjorde detta kort och det är ett bra och mysigt sätt att vara kreativa tillsammans.

Kort av maxell



Målade närbilder

Notera speciellt den effektfulla strukturen på molnen. De målade jag med en något tjockare akrylfärg applicerat på ett finger som jag slumpmässigt duttade runt himlen.

Foton av maxell

0 kommentarer: