av |Linda|

Den 1a september 1625 utbröt en eld i Kåkbrinken, Stockholm och en stor del av sydvästra Gamla Stan brann ner. Denna brand utgjorde starten för 1600-talets stora omdaning av Stockholm. Vi har valt att uppmärksamma detta genom att skapa om hur vi brinner för landets huvudstad.

Jag |Linda| är utflyttad Stockholmare och jag passade på att skapa ett minialbum om mitt kära Stockholm. I det här inlägget presenterar jag de första albumsidorna och framöver kommer del två i ett eget inlägg.


Denna utmaning kändes självklar för mig, utflyttad Stockholmare som jag är. Men det hela blev ett större projekt än vad jag trodde från början. Minialbumets sidor som visas i det här inlägg är bara början. Tanken är att jag ska binda ihop allt med en sida som handlar om hur jag brinner för Stockholm, mitt hem.
Minialbum av |Linda|



Scandic hotellet i Ritorp fyller mig alltid av känslan "nu är jag hemma".
Minialbum sida 1 av |Linda|



En av mina favoritplatser i Ulriksdal. Allén är så vacker alla tider på året.
Minialbum sida 2 av |Linda|



Jag får aldrig glömma hur jag känner när jag är hemma. På tagsen har jag skrivit om mina känslor för Ulriksdal.
Minialbum tags 1 av |Linda|



Ulriksdals slott, detta området har många minne för mig. Vi var ofta här med skolan samt att det är ett populärt promenadområde för oss i familjen. Sen ligger det extra varmt om hjärta för mig som är intresserad av svensk 1700-talshistoria.
Minialbum sida 3 av |Linda|



Dessa sidor handlar om Överjärva gård och påskmarknaden som de har där varje år. Vi besöker alltid de årliga marknaderna.
Minialbum sida 4 och 5 av |Linda|



Jag tror att titeln säger det mesta om denna sida. Fotot togs uppe på Överjärva gård vid påskmarknaden.
Minialbum sida 6 av |Linda|



Detta är en fortsättning på förgående sida.
Minialbum sida 7 av |Linda|

I väntan på fortsättningen av mitt minialbum visar maxell hur hon har valt att scrappa om något, med anknytning till vår huvudstad, som hon brinner för. :)


Min tolkning på detta tema var given. Jag valde att scrappa om en viktig person i vårt liv. En person som arbetar i den kungliga huvudstaden. En person som en gång tidigare i våra liv hamnade i den staden av olika anledningar. Vår relation är minst sagt glödande - för att inte säga att den brinner. Det handlar helt enkelt om "tOtaLlY WiCKed Passion" såväl i som utanför Stockholm... ;)

Jag använde mig självklart av favoritpapper som har eldtema och matchade med ovanligt få detaljer. Att skriva delar av journalingen runt eldflammorna gör att det inte behövs mer för att få en levande layout. För att få med än mer journaling har jag dolt den mer personliga texten bakom några andra papper.

Layout av maxell


Länkar
Wikipedia om den stora branden i Stockholm 1625


Skrotbokens länkar
Valborgsmässoafton - 30 april av Bi - Innehåller alster som använder ordet "eld" i någon form
Jag brinner för Stockholm - del 2 av 2 av |Linda| - Kommande inlägg

0 kommentarer: