Pang i bygget

on 20 september 2009

av Samara

I lördags, den 19e september, år 1975 visades det visades det första avsnittet av den otroligt roliga serien "Pang i bygget" med bland annat John Cleese på brittiska BBC. Vi uppmärksammar detta genom att skapa om byggen och använder byggrelaterade papper och dekorationer som hammare, spik, tumstock, brädor och så vidare.

Det finns många olika byggrelaterade scrapprodukter på marknaden. Här använder jag stickers på en layout om en ombyggnation.


Det största ombyggnation jag varit med om är 1977 när min pappa och farfar byggde ut sommarstugan. Två nya rum, en hall och en toalett tillkom. Resten av stugan byggdes också om så köket blev dubbelt så stort och en garderob blev en dusch.

Papperet heter Upsy Daisy Flower pop. Det mindre alfabetet kommer från Provo Craft. Jag gillar den här stämpeln från House Mouse, det är ofta det passar att låta honom stå lite fundersam på en layout.

Layout av Samara

maxell använder sig också av scrapprodukter med byggtema. Sedan blandar hon upp det med med riktiga byggprodukter på sin layout om ett nödvändigt bygge som utfördes vid helt fel tidpunkt på året.


Som husägare bygger vi lite då och då. Ibland frivilligt och ibland ofrivilligt.

De här fotona är tagna vid ett ofrivilligt bygge som pågick när det var helt fel årstid för att bygga saker utomhus, men det var tvunget att göras just då. Mitt i byggkaos fick grabben låna en borrmaskin och, som han själv uttrycker det, "borma" lite här och lite där...

Jag har såklart fäst fast en av alla de skruvar som vi drog åt i detta bygge. Den hänger i floss som sitter fast mellan två krokar. En rolig och passande detalj. Utöver det har jag använt mig av väggväv, några spikar och eltejp. Rubriken, som är en klassiker, har jag skrivit, ritat (i är en borr), färglagt och klippt/skurit ut. Jag tog också fram de bygginspirerade vellumpapper som jag visste att jag hade, rev ut detaljer för att få den vita frostiga kanten som matchar all snö på fotona. Slutligen är skruvbrads givna på en layout med det här temat.

Layout av maxell



Skruvade närbilder
Foton av maxell

Bi tar steget fullt ut med en layout som skapas med hjälp av i stort sett endast saker som återfinns vid ett bygge.


År 2007 startade vi projekt Lillstuga. Strax före midsommar rev vi det gamla trägaraget som var helt uppruttet pga av tidigare ägares byggfusk. Vi var nämligen rädda att nästa storm skulle ta med sig alltihop.

Vi rev och började bygga nytt - en ny liten polarstuga skulle på plats.
Om vi vetat då vad vi lärde oss under den sommaren hade vi nöjt oss med att riva och väntat med nybygget till ett annat år. Vi råkade ut för den regnigaste sommaren i mannaminne.

Vi kunde bygga en timma eller två sen fick allt täckas med presenningar. Till sist orkade vi knappt lyfta presenningarna mellan varven. HELA sommaren gick åt! Denna layout visar hur det såg ut efter en månad. Väggarna är resta och taket är påbörjat. Bakom maken som lägger tak ligger presenningen kvar. Regntunga skyar ovanför. Bilden är väldigt mörk men det speglar bara vår känsla inför hela bygget.

Det har tagit oss till i år för att riktigt uppskatta stugan. =)

Layout av Bi



Närbilder på de udda material jag använt till min bygglayout.

Förutom färg har jag använt en bit av nämnda presenning, spikar och skruvar från bygget och några metallbrickor som jag fäst med metalltråd.

Närbilder layout av Bi

Ibland saknar vi det vi egentligen behöver för att skapa med rätt tema. maxell visar att det går att lösa med relativt enkla medel.

Först ett kort med en passande illustration som är fri att använda för icke-kommersiella syften.


Det är garanterat fler med mig som fått hjälp med diverse renoverings- eller byggprojekt. Mitt kort är ett tackkort med en viss humoristisk underton. :)
Kort av maxell

Sedan ett kort där två fria illustrationer sätts ihop. Här använder hon även en annan ingrediens som är vanlig när bygget kommit en bit på vägen - tapet.


Även målare fyller år. Ett grattiskort där jag använt något som jag slarvat med att använda i mitt skapande på sista tiden - en bit tapet. Födelsedagar kräver glitter och såväl färgburken som grattis fick en omgång.
Kort av maxell

Länkar
TimTim Draw & Color Page - Illustrationer för privat bruk i icke-kommersiella syften

0 kommentarer: