Dinosaurier och Jurassic Park

on 4 september 2009

av maxell

Den 3e september 1993 har den Oskarsbelönade filmen Jurassic Park svensk premiär. Vi skapar och använder minst en dinosaurie.

Det finns få djur som väcker fantasin på det sätt som dinosaurier gör. Både barn och vuxna förtrollas och häpnas över dessa jättemonster. När du går in på ett museum och ställer dig bredvid ett dinosaurieskelett känns de overkligt stora och kanske även lite läskiga.

Lika märkligt som att dinosaurier existerat är att de plötsligt försvann från jorden efter att ha varit dess härskare i flera årmiljoner. Vad var det som till slut satte stopp för dessa otroliga djur? Det är ett olöst mysterium.

Dinosaurierna lever i allra högsta grad ändå vidare. Vi hittar dem i böcker, filmer och i form av leksaker. Det bedrivs också en aktiv forskning av paleontologer för att lära mer och nya fakta tillkommer hela tiden. Det är helt enkelt spännande med dinosaurier.


Denna dinosaurie är gjord i trä och gjordes för några år sedan.

Vi ritade av konturerna från en bok och sågade ut dinon ur en spånskiva. Därefter målades den med vanliga akrylfärger.

Så här i efterhand tycker jag nog mest att den liknar en grön sköldpadda men jag var väldigt belåten då. =)

Trädinosaurie av Sam



Det behöver inte vara svårt att göra fina tavlor, som dessutom går att förändra lite då och då om man vill.

Till denna har jag använt en vanlig vit kakelplatta. Har man ingen över går det säkert att fråga i en kakelbutik om de har någon överbliven som man kan få gratis.
Även till detta alster kopierade jag bilden ifrån en bok om dinosaurier, jag läste rätt många sådana ett tag. =D

När jag ritat ut konturerna med tunn tuschpenna så tog jag vanlig svart fönsterfärg och fyllde i konturerna. Lät det torka innan jag fyllde i med resten av färgen. Det blir lätt att färgerna kryper över i varandra annars. Det behöver vara ganska tjockt med färg för den "krymper" när den torkar.

På baksidan sitter små "tavelkrokar" de är försiktigt faststiftade och limmade. Se den infällda bilden.

Kakeltavla av Sam



Min son är inget undantag när det gäller fascinationen för dinosaurier. Förra helgen vart vi bjudna på middag ute. Efter maten tog personalen fram en leklåda till grabben så vi fick fika "i fred". I den fanns det bland annat ett antal dinosaurier som lyckades roa både stor och liten. :)

Det busiga dinosauriepappret har jag haft länge och nu kom det äntligen till en passande användning. Jag lade till glitter här och där för att fånga upp den "glamour" som kommer av att äta ute, orsaken till varför vi åt ute samt den lycka som utstrålar vid lek och bus. Det är trots allt inte varje dag som man får ha leksaker på middagsbordet.

Layout av maxell



"Storslagna" närbilder
Foton av maxell



Denna sång sjöng vi väldigt ofta när Sam gick på dagis och var i sin mest intensiva dinosaurieperiod. Jag har gjort ett sångkort modell större som jag kommer att laminera. Det var enklare att fotografera innan även om färgåtergivningen blev riktigt kass - för korrekt färg se närbilden.
Sångkort av Bi



Sångbar närbild
Foto av Bi

0 kommentarer: