Höst med F

on 1 september 2013

av Birgitta/Bi

Bland årets dagar finns det många teman att fira, så även idag då vi kan fira både Fluortantens dag och Svampens dag. I Skrotbokens tappning blir det härligt höstinspirerade alster med fokus på bokstaven F.

För alla som växte upp under 60-, 70-, och 80-talet är "Fluortanten" ett välkänt fenomen. Under dessa år var fluorsköljning ett obligatoriskt inslag i skolan och den som varit med om det minns säkert än hur det kändes att sitta där med fluor i munnen under 2 minuters munsköljning. Jag vet att jag personligen INTE uppskattade det.

Fluortanten var ofta en tandsköterska eller tandhygienist som med uppsökande verksamhet skötte denna del av tandvården men hos gemene man blev det rätt och slätt fluortant som gemensam benämning. "Drabbade" blev alla barn i låg- och mellanstadiet.
Under 2000-talet har det på sina håll börjat återinföras men metoden att skölja med fluor är idag något omtvistad.

Höstinspirerat med F
September är den första höstmånaden och då passar det extra bra att uppmärksamma just detta inte minst med tanke på att det idag är Svampens dag.
Svampens dag infördes 2008 och firas alltid den 1 september i ett nordiskt samarbete som täcker Sverige, Norge och Danmark. Genom att följa länken nederst i inlägget kan du finna mer information om Svampens dag och vilka olika aktiviteter som arrangeras idag.

Svampar har det vetenskapliga namnet Fungi och då den kemiska beteckningen för Fluor är F riktade vi extra fokus på ord med F då vi skapade till dagens teman.
Vi låter svampar få inleda dagens alsterskörd, det är dock bäst att låta bli att använda just denna i matlagningen annars lär det gå illa, men vacker är den Amanita muscaria.


Jag älskar att gå i skogen och hösten är min absoluta favorit bland årstiderna. Naturen bjuder på så underbara färger. För mig innebär också hösten att plocka svamp, men kanske inte flugsvampar som pojken på mitt kort håller i.
Kort av cri_kee

Denna färgrika svamp leder oss vidare till de lysande höstfärgerna. Både Mahlin78 och Pippin har fastnat för dessa underbara färger och visst är det Fantastiskt?!


Jag hittade ett foto från september 2012 som jag valde att göra en digital layout av. Vi får så otroligt vackra färger på träden här. Hösten är en av mina favoritårstider.
Digital layout av Pippin

Jag (Bi) kan inte påstå att hösten är min favoritårstid precis men visst har den sina ljusa stunder även den. En sådan dag som Mahlin78 presenterar kan även jag hålla med om är något alldeles extra, men här i Skåne innebär höst ofta dimma, regn och en evig snålblåst och då är jag inte med på noterna längre. ;) Bäst att passa på och njuta av Mahlin78s dag istället.


Jag valde att scrapa ett foto taget i oktober 2012 - en helt underbar dag! Vindstilla, solsken och hög, tunn luft. Just denna dag tog vi en promenad i skogen och kommer fram till en glänta och får denna underbara vyn på vår näthinna. Fotografiet jag har använt är oredigerat.
Layout av Mahlin78

Visst är det otroligt vackert!
Vissa "skogspromenader" under hösten är mer målinriktade än andra. För den som har möjlighet och viss tur kan frysen få ett gott och trevligt tillskott inför vintern. Hozzan tar oss med på höstjakt, i vissa kretsar den viktigaste perioden på året.


Hösten är förknippad med älgjakt. Lyckan är ju när någon älg blir fälld.
Jag har färgat in bokstaven F och därefter doppat det i embossingpulver som jag sedan värmt med embossfön, för en rolig effekt.

Layout av Hozzan

Förhoppningsvis har dessa höstskildringar fått dig sugen på en sväng ut i naturen. Alltid finns det något att uppleva och kanske till och med något gott att plocka med hem. Om du inte har möjlighet att komma ut idag så kanske pysselhörnan får ett besök. Som alltid är du välkommen att visa ditt alster genom att lämna en direktlänk i kommentar till detta inlägg alternativt genom att mejla oss på Skrotboken.

Länkar
Svampens Dag


Skrotbokens länkar
Vi berättar om hösten
Höstens färger - Del 1: Höstens alla färger av maxell
Höstens färger - Del 2: Grön av maxell
Höstens färger - Del 3: Röd av maxell
Höstens färger - Del 4: Orange av maxell
Höstens färger - Del 5: Gul av maxell
Höstens färger - Del 6: Beige av maxell
Höstens färger - Del 7: Brun av maxell
Höstens färger - Del 8: Grå och svart av maxell

0 kommentarer: