av maxell

Idag är det äntligen dags att följa upp vårens senaste teknikinlägg. Här visar vi hur kul det kan vara och bli när du färgar in ett garn eller snöre, lägger det i ett mönster mellan två papper och drar ut snöret under ett visst tryck.

Vi börjar med att fräscha upp minnet genom att visa påbörjade bakgrunder som gjordes för teknikinlägget (se länk sist i detta inlägg) och komplettera med slutresultatet.

Ett uppslag i min (maxells) ena Art Journal började relativt mörk för att sluta som en ljusglimt i tillvaron. Förhoppningsvis kommer vi alla också att uppleva det annalkande höstmörkret precis så... :)


Den vänstra bilden visar hur snöret lades ut för den andra dragningen. Den högra bilden visar hur sidan såg ut när snöret dragits ut.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell


Jag valde att jobba vidare med bakgrunden för att plocka fram hjärtmönstret som skapats efter att snörena dragits över sidan några gånger. Det är färg på färg på färg tills jag tyckte det räckte. :)

På det satte jag ett hjärtligt citat. Det behövs inte mer än så.

Uppslag i Art Journal av maxell


Hjärtliga närbilder
Uppslag i Art Journal av maxell

Något annat som också hör hösten till återfinns på nästa uppslag av mig (maxell). För mig är det standard att jag strax efter skolstart på hösten åker på en rejäl förkylning. Mycket riktigt sitter jag här nu med den... mitt uppslag vidgar konceptet och handlar om att hålla sig frisk både från ett individuellt perspektiv och ett samhällsperspektiv.


Den vänstra bilden visar hur snöret lades ut för den andra dragningen. Den högra bilden visar hur sidan såg ut när snöret dragits ut.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell


Även här valde jag att jobba vidare med färger. Färg på färg för att tona upp det hela. På det kom ett collage av bilder och text samt ritade och skrivna detaljer.

Alla detaljer fångar olika aspekter av temat som jag tar upp på detta uppslag...

Uppslag i Art Journal av maxell


Hjärnaktiverande närbilder
Uppslag i Art Journal av maxell

Från detta varma uppslag om något "kallt" till något riktigt värmande - värmande styrkekramar signerade frubard.


Framsidan av kortet. Snörmönstret finns på insidan - se nästa bild.
Kort av frubard


Det här var ju riktigt skoj!!! Har gjort flera prov, men det här blev det bästa resultatet.

Jag färgade in tunt bomullsgarn med distress stain och drog det mellan akvarellpapper. Superlätt och superfint resultat...

Kort av frubard

Visst är det lite drömskt över mönstret. Drömmar om kärlek, värme och kramar för att överleva hösten eller, som Martha gör med sitt kort, tänker på någon "bara för att..."


Jag fick en burk Glimmer Glam i present av en mycket god vän för ett tag sen och fick syn på den när jag funderade på vad mer jag kunde doppa snöret i. Även denna gång blev det på akvarellpapper. Ytan på Gimmer Glamen blev ganska blank så jag bestämde mig för att prova om det funkade som resist och det gjorde det. Så jag sprayade på med Moonshadowspraý och reultatet blev fanstasiblommor som jag moterade på ett kort.

Det var en rolig teknik som jag kommer utforska närmare i framtiden. Jag funderar redan på hur jag ska bära mig åt för att dra snöre på en canvas. :)

Kort av Martha

Mitt (maxells) tips för att dra snöre på en canvas är att lägga ut snöret eller snörena, lägga ett papper över och något som styvt som håller kvar dels duken under och dels pappret ovan. Det borde fungera. :)

Via Marthas fundering kring att använda tekniken på en canvas kommer vi osökt in på att resultatet är konst. Följande av Pyssellina visar hur det kan se ut med små kort...


Sånt här pyssel gillar jag, där man får kladda och greja och bli överraskad av resultatet. När jag gjorde dessa kort använde jag mig av steksnöre och färgade in dem med distressdynor och Adirondack acrylics (den blåa). Valde att göra små kort (3x3 inch) och att göra de väldigt enkla. Då passar de till nästan alla tillfällen och om man vill kan man lägga till något så de blir mer personliga.
Kort av Pyssellina

... medan Missan78 och Chruss visar hur det kan se ut med större kort.


Jag tyckte om detta sättet att måla, blev riktigt snyggt. Jag gjorde ett kort att skicka till någon, tycker nästan att figurerna som blev av snöret ser ut som blommor.
Kort av Missan78


Det här var fascinerande att hålla på med! Jag började tolka bilderna i ett kör så jag höll inte på att få något gjort.. Det här fick jag till att vara en dansare...eller om man la det på sidan, en som faller genom rymden/luften med fartstreck....

Kul var det!

Jag har använt rosa flytande akrylfärg (och snöre) med skimmer - vilket inte syns riktigt - och en liten hjärtebling.

Kort av Chruss

Chruss såg en dansare och det gjorde även Henrietta när hon antog Skrotbokens utmaning och skapade ett kort.


Jag tyckte detta var en rolig utmaning eftersom jag inte har några målarfärger eller distresser. Utan jag har använt färg som man målar möbler och dylikt med. Om man tittar noga tycker jag att den högra turkosa delen ser ut som en kvinna som dansar med böljande hår! Härligt hur gammal färg kan bli något så vackert!
Kort av Henrietta

När vi kommit hit noterar vi dels hur kul alla har med denna teknik och dels att det triggar tankar för att tolka det skapade mönstret. Vänd, vrid och se vad du ser. Du kan också försöka lägga snöret så att det skapar ett mönster du önskar. Det senare valde jag (maxell) att göra för mitt uppslag i min ena Art Journal.


Här målade jag en opreparead yta med glitterdabber i en färg. På det lade jag bomullsgarn som färgats in med samma typ av färg, men i annan färg och drog.

Jag drog samma garn några gånger över ytan nedåt sett och en gång uppåt sett. Mellan var dragning färgade jag återigen in garnet.

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell


Ja, jag eftersträvade blomstjälkar i mitt mönster och fortsatte med att fästa stjälkar i form av garn, utklippta och ritade blad samt blommor. Till det kommer moln i bakgrunden för journaling.
Uppslag i Art Journal av maxell


Gnistrande närbilder
Uppslag i Art Journal av maxell

I mitt (maxells fall) såg den gröna dragna färgen ut som blomstjälkar med blad. Även Martha såg blomblad. Dessa klippte hon ut och monterade i lager på lager på ett kort.


Jag började planlöst att leka med Stardustsprayer utan att veta vad det skulle bli. Färgerna valde jag för att det var vår utomhus och akvarellpappret var det som låg närmast:) Jag drog med ett halvgrovt snöre.

När det hade torkat såg jag att det såg ut som blomblad och klippte ut dem för att sedan montera dem i lager med 3D-gluedots.

Kort av Martha

Bi visade i vår tidigare publicerade tutorial (se länk sist i inlägget) några exempel där det hela såg ut som blommor. Här är ett exempel.


Den rosa tråden drogs rakt ut. Handen som drog ut den lila tråden svängdes från sida till sidan medan tråden drogs ut ur boken. Olika effekter uppnås.
Påbörjad bakgrund av Bi

Den tråd som inte svängdes ser i mina ögon mycket ut som en ståtlig blomma. Ytterligare exempel på blommor finns på Hozzans kort.


Super kul metod och kommer definitivt att göra igen.

Jag färgade in akrylgarn med akrylfärg och första försöket blev inte så bra då jag hade varit alldeles för frikostig med färg... därför drog jag samma trådar ytterligare en gång och då blev det detta resultat.

Kort av Hozzan

Lillylva har också dragit färgade snören och fått mönster som hon tolkat på ett kort.


Jag målade både med vattenlösligfärg och akrylfärg i guld med hjälp av en garnstump till det första och ett tunnare snöre till akrylen. Effektfullt som bakgrund. Sjukt längesedan jag gjorde detta! Kul!
Kort av Lillylva


Drömska närbilder
Kort av Lillylva

Ja, det är drömskt och mycket passande med en abstrakt form av en färg och en "molnform" av en annan färg.

Tänk dock på att alla mönster inte behöver tolkas. De kan få vara som de är - abstrakta och dekorativa. Vi avslutar detta inlägg med några sådan alster.


Oj så kul och annorlunda sätt att sätta färg på sitt papper! Jag började först med gul färg, men det blev totalt misslyckat så jag kladdade över hela cardstocken med den gula färgen. Gjorde ett nytt försök med svart färg istället och det blev bättre ...
Layout av cri_kee

Denna layout är även ett utmärkt exempel på att det går att använda det som inte blir som du tänkt eller vill att det ska bli. Lösningen är enkel - mer färg. :)

Den lösningen tog jag (maxell) till för mitt uppslag i en av mina Art Journals. Jag minns inte hur många lager det blev till slut och det spelar ingen roll. Det viktiga är att det blev ett färdigt uppslag.


Bakgrunden är ett collage med fastlimmade pappersbitar som sedan målats med olika färger. Därför är underlaget inte helt slätt, men det fungerar. Övre bilden: Jag använde ett ojämnt bomullsgarn som jag färgade in med röd posterpaint. Jag ringlade garnet på ena sidan av uppslaget, slog igen boken och drog ut. Proceduren upprepades varav några gånger gjordes utan att färga in snöret igen. Nedre bilden: Slutresultatet innan uppslaget läggs åt sidan för att torka. Den röda färgen ligger nära färgen på bakgrunden och därför blir effekterna väl tonade i varandra. På bilden har jag även målat kanterna med samma röda färg för att få allt att smälta ihop.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxelll


Mitt färgade collage fortsatte med än mer collage. Resultatet är ett påskcollage med detaljer som brukar finns kring påsk samt journaling kring vår påsk anno 2012.
Uppslag i Art Journal av maxell


Värmande närbilder
Uppslag i Art Journal av maxell

Alla ovanstående alster skapades redan i våras i samband med att vi publicerade tutorial och utmaning att måla genom att dra med snöre eller garn. De två senaste alstren är riktigt påskiga, men samtidigt går de även i aktuella höstfärger.

Även om hösten innebär att det blir mörkare och mörkare för vad dag som går är dess färger varma och glada. För att återknyta till inledningen av detta inlägg med en önskan om att uppleva höstmörkret ljust avslutar vi med ett passande kort från Pippin där hon använder flera färger och även garnstumparna som hon använt för att få sina mönster.


Det här var en riktigt roligt grej att kladda med! Jag doppade syntetgarn i olika färger och lade ut dem på akvarellpapper, från mitten och diagonalt ut. Jag använde fyra olika färger. Jag lät det torka och lade sedan två garner som ett kryss med guldfärg. Jag lät alltihop torka och stämplade sedan lite uppepå alltihop och duttade lite mer guldfärg. Sen hittade jag garnstumparna som hade torkat, och tyckte de såg så intressanta ut, så jag flätade ihop dem till ett band som jag använde som dekoration på mitt kort.
Kort av Pippin

Ja, alla löv som faller om hösten "reser sig igen"... och inom snar framtid publicerar Skrotboken ytterligare en tekniktutorial med utmaning.

Skrotbokens länkar
Relaterad tutorial
- Tutorial - Måla genom att dra snöre eller garn av Bi och maxell
Tidigare publicerade tutorials i denna inläggsserie
- Tutorial - Saran Wrap av Bi och maxell
- Tutorial - Saltmålning av Bi och maxell
- Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 2 av 2 av Bi och maxell
- Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 1 av 2 av Bi och maxell
- Tutorial - Sudda i svartvitt/gråskala av Bi, lillylva och maxell
- Tutorial - Sugrörsblåsning av Bi och maxell
- Collage - En teknik för Art Journal med mera av Bi och maxell

1 kommentarer:

Linapyssel sa...

Ohhh va massa fint!!
Kramar Lina