Linnea och Linné

on 13 maj 2009

av Sam

Idag är det inte någon vanlig dag utan det är också min allra bästa kompis Linneas namnsdag.

När en riktigt god vän ska firas måste man ju fira ordentligt så Linnea, detta inlägg är till dig! Det är dessutom Barnens Dag, i alla fall om man får tro Wikipedia. Jag med flera barn tycker att den skall in i almenackan igen och firas lika mycket som mors och fars dag, även fast mamma säger att jag har min dag jämt.

Det är ju så klart många fler som delar på namnsdagen, år 2006 var det det 6:e vanligaste flicknamnet men nu tror jag det har hamnat på en åttondeplats. Heter du Linnea är du alltså i gott sällskap.

Linnea är inte bara ett personnamn utan också namnet på en blomma. Eftersom vi är mitt i blommånaden maj så måste vi naturligtvis även uppmärksamma smålands landskapsblomma Linnea, Linnaea borealis, som har fått sitt namn av Carl von Linné.

Carl von Linné som levde på 1700-talet var en svensk botaniker med mera. Han var den som la grunden till hur alla växter skall delas in i grupper och som gav dem deras namn, typ. Kan inte förklara bättre än så tyvärr så vill du veta mer får du googla själv. =)

I år har jag dessutom blivit så gammal att jag har fått sälja majblommor för första gången. Bakar man ihop allt detta betyder det att alstren till mitt grattis-inlägg skall innehålla blommor, majblomma eller Linnea och gärna någon bild från en fauna, plansch eller liknande.

Mamma får inleda med sin layout om ett brev...


Ett brev betyder så mycket!
Det fick Sam erfara när hon var sjuk och hemma från skolan. Efter två dagar kom ett brev där det bland annat stod "Du är min bästa vän - jag saknar dig!"
Vilken gåva att få ta emot en sådan hälsning.
På layouten har jag använt en kopia av brevet men det riktiga finns i en ficka på baksidan.
En liten majblomma har fått bilda centrum i en av de stora blommorna.

Layout av Bi

Jag valde också att göra en layout. Min handlar om varför jag uppskattar min kompis så mycket.


Denna layout innehåller väldigt mycket symboler för vad Linnea betyder för mig. Allt det glittriga speglar hennes själ, hon är glad, snäll, omtänksam och rolig. Det gröna bandet som går genom det "brustna" hjärtat är en symbol för hur vår vänskap startade. Hon var den som lagade mitt hjärta när det hade brustit när en annan kompis svek.
Tja det finns egentligen hur mycket som helst att berätta men det får räcka så. =)
Ni hittar väl majblomman!?

Layout av Sam

Mamma igen...


Någon gång skall vara den första!
För en trädgårdsälskare som jag är det nästintill omöjligt att höra Linnea nämnas utan att också tänka på blomsterkonungen Carl von Linné. I ett försökt till hyllning har jag presterat mitt livs första ATC (Artist Trading Card).
Till den embossade blomrankan använde jag den enda stämpel jag har som åtminstonde med lite fantasi kan påminna om en Linnea.
På baksidan av kortet finns en bild av en Linnea, bilden är tagen ur en flora.

Kort av Bi

Därmed återstår bara att önska alla Linneor ett stort grattis på namnsdagen!

PS. Naturligtvis fick vi ett mega data haveri idag så det blev lite sent men grattis i alla fall! =)

0 kommentarer: