Vi skapar med tyg

on 27 maj 2009

av Carola

Nu i den blommande månaden har sommarens kläder plockats fram. Så vad passar då bättre än att använda tyg i vårt skapande? Jag har utmanat alla som är aktiva i Skrotboken att på olika sätt använda tyg på sina alster - Antingen som hela eller en del av bakgrunden eller i form av dekorationer.


Tyger och mode går hand i hand och det har jag tagit fasta på när jag gjorde denna layout.

Som liten älskade Sam; liksom de flesta barn, att klä ut sig i allsköns munderingar och ha modevisning. Tyvärr hade vi en väldigt dålig kamera på den tiden (också) vilket innebär att fotona från förr oftast är av väldigt dålig kvalitet och är svårscrappade. Här får hon dock, trots dålig bild, tillfälle att visa upp sig på catwalken. Drömmen om Haute Couture och en egen stil lever fortfarande kvar. =) Dock har hon lämnat stadiet med skurhink och trumma på huvudet!

Tyg finner vi i de klädda bokstäverna.

Layout av Bi



Den här layouten bygger på tre ingredienser - tyg, trä och metall. Tyget utgörs främst av en bit tyg som jag skrynklade och sydde fast på sidan. Till det kommer en hel del tygband och spets i olika färger och former, en tygrosett som troligen suttit på något klädesplagg samt en bit filtband med ett stjärnmönster.
Layout av maxell



Skattbara närbilder
Foton av maxell



Jag tycker det är roligt att använda tyg och inte bara papper på mina layouter. Här har jag sytt fast på maskin en bit grönt tyg bakom fotot på fjärilen. Sen har jag gjort 3 blommor i tyg som jag dekorerat med gamla knappar. Blommornas stjälkar och löv skissade jag upp direkt på cardstocken, använde en syl för att göra hål och sen sydde jag med broderitråd.
Layout av Carola



På den här layouten använde jag tyg på flera sätt. Det är tyg som "mönsterpapper" varav ett är stämplat och det andra är i mer jutevariant. Båda används för att skapa en känsla av forna dagar. Tyg används också som ett litet litet papper på tagen och där satte jag i några öljetter i tyget. Tyg som dekoration utgörs av en sydd tygblomma (svart med "runda" röda sömmar), tyg eller filt för att klippa ut ett A till rubrik som jag sydde en söm runt och tyg eller tygband i olika former (till blomstjälk, svart ricrac och som detaljer på tagen).
Layout av maxell



Textila närbilder
Foton av maxell



Handklippta cirklar, blad, gräs och ett moln i tyg matchat med stjälkband och ritade detaljer, en bikupa och ett flygande bi är sommar. Lämpligt att ge till någon som går på semester eller till förskolefröken.
Kort av maxell



Skrotbokens länkar
Ge med hjärtat av maxell. Publicerad 14 januari - I inlägget visar Bi en layout med tygbanderoll.

0 kommentarer: