av Birgitta/Bi

Idag firas det stort i vårt kära grannland, det är åter syttende mai och Norges nationaldag och dessutom dagen efter den storslagna segern i Eurovision Song Contest.

År 1814 den 17 maj skrev kung Christian Frederik under landets grundlag och även om perioden som självständig stat den gången blev relativt kortvarig fick grundlagen behållas vilket i sin tur säkrade en stor del av inre självstyre i Norge under tiderna som kom.

Dagen firas med flaggor, 17 maj-tåg, med framför allt barn som deltagare. Flaggor skall viftas och sånger sjungas. En riktig folkfest!
En av de traditionella sånger som sjungs; förutom just nationalsången Ja vi elsker dette landet, är den sång som för många norrmän har blivit en inofficiell andra nationalsång Norge i rødt, hvitt og blått även om det under dagen säkert kommer att framföras en och annan "Fairytail" också.

Våra alster idag på syttende mai tar fasta på just färgerna rött, vitt och blått.

Först ut en relaxad layout av Sofia.


Skapa i Norges färger är lätt, jag gillar verkligen färgkombinationen och har scrappat färgerna förr, den här gången tänkte jag 17 maj=Fest och det blev en LO om när vi åkte på Spakryssning för att fira min väninnas födelsedag och det var en härlig resa med mycket party och även avslappnande inslag som massage och föreläsningar.
Layout av Sofia/Skberg74

Själv har jag (Bi) valt att ge bort ett litet paket...
en så kallad Magic Box, gjord i en för mig ny teknik som jag definitivt skall använda mig av flera gånger. Detta ger utrymme för många kul experiment.
Thank you Elaine for sharing!


"Ett litet rött paket med blåa snören" för att parafrasera den gamla sången. På utsidan en vanlig liten ask men så lyfter man på locket och då...
Magic Box av Bi



...öppnar sig en annan värld.
Nu har jag hållit denna väldigt enkel eftersom jag ville ha så mycket som möjligt i de norska färgerna och jag helt enkelt saknade material till något lyxigare. Verkligheten kom emellan så de planerade egentillverkade dekorationerna blev det dessvärre inget med

Magic Box av Bi


Länkar
Wikipedia - Norges nationaldag

0 kommentarer: