av Birgitta/Bi

Undrar just om du firade Världsdagen för intellektuell äganderätt i lördags?
Jag gjorde det inte då jag var på scrapträff och fullt upptagen med att skapa nytt material. Med denna dag som utgångsläge har Skrotboken fokuserat på den sista av april månads trender och har skapat alster inspirerade av Project Life och använder också minst en symbol för copyright för att uppmärksamma upphovsrätten till konstnärliga verk.


Temat för Världsdagen för intellektuell äganderätt (World Intellectual Property Day) är i år "Movies – A Global Passion" detta med anledning av att det i år är 100 år sedan Charlie Chaplin skapade filmen "The Tramp". Bakom dagen finns organisationen World Intellectual Property Organization, WIPO, som sedan 1974 har varit ett fackorgan inom Förenta Nationerna. Denna organisation har upprättats för skapa ett skydd för intellektuell egendom över hela världen genom samarbete mellan staterna. Organisationen har ett nära samarbete med Världshandelsorganisationen (WTO).
Vad som skedde denna dag värden över kan du bland annat se på deras facebooksida, se länk nederst i detta inlägg.

Project Pages/Project Life
Hur kopplar vi då detta till skapande inspirerat av Project Life?
Jo, Project Life bygger på principen små kort/rutor/block som sammanfogas till en helhet - liksom filmrutor blir till en hel film. ;)

Egentligen är Project Life ett steg tillbaka till mer ursprunglig scrapbooking där enkelhet, mindre utsmyckning och foto, text och minnessaker stod i fokus. I dagens stressiga samhälle är det kul men ibland svårt att hinna sitta ner och göra en utsmyckad scrapbooking sida eller ett album och då kommer Project Pages som ett supersmidigt alternativ. Enkelt att förbereda och ett snabbt sätt att fylla album, antingen utifrån ett givet tema eller utifrån ett mer slumpartat val.

Många ser här möjligheten att skapa om mer vardagliga händelser och gör album med en sida/ett uppslag per dag, per vecka eller per månad.
Det är med andra ord inte så förvånande att denna trend har kommit för att stanna. Under våren har i princip alla märken släppt minst en serie anpassad för Project Life eller skapande med influenser av Project Life.

Grundprincipen är att små kort avsedda för journaling, dekoration och liknande samsas med fotografier i plastfickor i album. Det finns olika modeller av plastfickor; som har olika antal småfickor, och man kan i ett och samma album variera vilken sort man använder för att få fram olika effekter och för att kunna använda fotografier av olika format.
Det blir också allt vanligare att man kombinerar med att sätta in "vanliga" scrapbooking layouter i samma album som Project Life sidorna. Fungerar toppen som komplement till varandra.

Inspirerad av Project Life
Dags att ta en närmre titt på hur Skrotbokens inspiratörer har tolkat detta tema. Mahlin78 tänker i förväg ...


Jag har gjort en Project Life-sida med bilder från min senaste födelsedag. Den kommer passa fint in i det album jag ska framkalla i början av nästa år med mina PL-sidor från 2014.
Digital Project Life sida

Smidigt att skriva ut allt på samma gång i ett album samtidigt som arbetet får fortgå lite nu och då under ett år.
Det är en av de största fördelarna jag kan se med just Project Pages, att du kan förbereda innan och fylla på med material efter hand. Jag tänker framför allt på alla de babyalbum som säkert är fulla av en massa "hål".

Jag var duktig på att fotografera (trots usel kamera) och skriva små lappar med händelser men hann aldrig sätta ihop det till en enhet. Nu 14 år senare är det betydligt svårare att få ihop helheten - jag lovar! Tänk om jag hade ägnat en del av graviditetstiden åt att förbereda ett album med Project Pages då hade jag kunna göra noteringar om dagshändelser direkt i albumet och ta foton som passade in i sammanhanget. Dessa kan man alltid hitta tillbaka till med hjälp av datum på fotot. ;)
Ett litet tips på present till alla bekanta som väntar eller som just fått barn.

Modellen med Project Pages kan även anpassas till andra alster än album. Chruss använder till exempel en plastficka på sitt kort.


Jag har använt ett kort och stoppat det i en ATC-ficka och limmat på kortet. Temat är tebjudning så man kan ge bort en tebjudning och så kan mottagaren använda kortet som journaling ...
Kort av Chruss



Detaljbild med Copyright ;)
Kort av Chruss

Själv har jag (Bi) låtit mig inspireras inte bara av plastfickorna utan också av själva blockmönstret som uppstår när plastfickorna fylls.


Jag har valt att göra ett kort med tydlig blockindelning och sparsmakat med dekorationer, lite som mitt intryck av hur en Project Life-sida ofta ser ut.
Kort av Bi



Insidan av kortet med en plastficka och ett journaling-/hälsnings-/presentkorts kort, samt inflikat en närbild på den ritade copyright symbolen på framsidan.
Kort av Bi

Har du hoppat på trenden med Project Life? Hör gärna av dig via kommentar till detta inlägg eller genom att e-posta oss.
Har du liksom vi skapat alster som är inspirerade av Projet Life/Pocket Pages? Lämna en kommentar med en fungerande direktlänk till ditt alster. Delad glädje är dubbel glädje.

Med dessa små trendrapporter är nu april månad snart slut och det är dags att hålla helg. Jag/vi önskar er alla en fantastiskt fin Valborg och Första Maj helg! Hoppas ni får möjlighet att var ute i vår-/sommarvärme och att det blir rikligt med möjligheter till fotografering och insamlande av minnen till framtida dokumentation, om det så blir i form av Project Life eller "vanlig" scrapbooking/kortmakeri.

Länkar
World Intellectual Property Day - officiell hemsida
World Intellectual Property Day på Facebook


Skrotbokens länkar
Trendiga julkort i grafiska mönster av Bi
Direktlänk till alla trendrelaterade inlägg

0 kommentarer: