av Birgitta/Bi

40 år sedan åkte min familj (6 personer i liten personbil) på bilsemester genom bland annat Danmark, Tyskland men med Holland som huvudsakligt mål. På varenda restaurang, krog och liknande som hade en jukebox såg vi barn det som vår främsta uppgift att promota en och samma låt - eurovisionsvinnarna ABBA med Waterloo. Idag skapar Skrotboken musikaliska alster med minst två trendiga dekorationer.

Idag den 6 april för 40 år sedan (1974) vann den svenska popgruppen ABBA eurovisionsschlagerfestivalen i den sydengelska badorten Brighton med låten Waterloo. Låten framfördes på engelska och med producenten Stikkan Andersson utklädd till Napoleon. Ett historiskt ögonblick på flera sätt då det dessutom innebar att Sverige vann sin första seger i denna årliga musiktävling. Denna vinst gjorde att Sverige året därpå för första gången fick arrangera tävlingen.

Jag minns att jag för en gångs skull tyckte att rätt låt vann och tro mig vi var stolta som få då vi tryckte igång Waterloo gång på gång i alla de jukeboxar vi kom förbi under vår semester. På den tiden var de vanligt förekommande så låten spelades dagligen. I retrospektiv måste det varit tämligen irriterande för alla andra men vi var stolta över att tillhöra vinnarlandet och gjorde allt för att få spela vinnarlåten.

Trendiga dekorationer
Under april kommer Skrotboken att visa alster med fokus på årets trender och idag är det dags att se närmre på de dekorationer som är i ropet just nu. De flesta är gamla kändisar som kommit tillbaka igen men det finns även en del nyheter. Stort i år både som dekoration och som mönster i olika pappersserier är nygamla dekorationer som gammaldags kamera, stjärnor, kasettband, pilar, hjärtan och chevronmönster men även nyare som räv ("What does the fox say? ..."), geotags, floppydisk och videospelskontroller.
Stjärnor har "alltid" funnits där men det finns de som anser att det mycket väl kan vara årets mesta motiv/form/dekoration.

Med en musikalisk twist på våra alster låter vi nu mynten trilla ner i jukeboxen och inleder dagens show med en layout av Mahlin78.


Jag har scrapat bilderna från Dregens rum på Hesselby Slott strax utanför Stockholm. Bilden på Dregen är vad som möter dig när du öppnar ögonen på morgonen. =) Jukeboxen på rummet var riktigt läcker och innehåller en skiva - Backyard Babies!
Chevronmönster har jag kommit att tokgilla, i kombination med pilar och stjärnor blir det riktigt snygga alster!

Digital layout av Mahlin78

Chewronmönstret gör verkligen mycket för att lyfta fram det tuffa i både Mahlin78 och Hozzans layouter.


Sommaren 2008 besökte BWO vår stad och lyckan var stor när min dotter fick ett signerat idolkort i sin hand.
Jag har gjort egen strukturpasta som jag kletat på svart cardstock genom att stryka den över en stencil. Därefter stänkt färg och utav de populära nyheterna som finns bland vårens trender har jag washitejp med chevronmönster, flair button, enamel dots dvs prickarna i ett slags plastmaterial, pilar, hjärtan, stjärnor och till sist en geotag.

Layout av Hozzan

Nederst i detta inlägg kommer receptet på den strukturpasta som Hozzan har använt sig av men nu dansar vi vidare i musikfestivalanda med glitter och stjärnglans.


Vem säger att less is more? Jag tycker om att ha mycket och många detaljer på mina kort!!
Temat musikalisk trend hjälpte mamma mig med hur jag kunde tänka. Vi kom fram till att det nog rörde sig om lite från hennes tid dvs runt 70- och 80- talen. Så det fick bli så.
Tamburintjejen kommer från KennyK och den är målad med Promarkers.
Detta var mitt första inlägg som gästinspiratör här på Skrotboken och snart kommer ett andra.
Tack för att du tittade!

Kort av Emmy



Här är en liten närbild på där jag skrivit 70s med Sticklers.
Kort av Emmy

Stjärna och många pilar finns med på Emmys kort samt en ...
"... dancing queen, young and sweet, only seventeen
Dancing queen, feel the beat from the tambourine
You can dance, you can jive, having the time of your life
See that girl, watch that scene, diggin' the dancing queen"
för att citera ABBA. Från en dancing queen till en annan ...


Då var det dags att visa upp mitt första bidrag som gästinspiratör!
Det blir ett kort denna gång där jag, till skillnad från min dotter, inte har använt så mycket dekorationer.
Då vi satt och klurade på vad temat kunde handla om kom vi fram att det kändes lite 70- och 80-tal över det hela. Lite disko kanske?! Denna käcka tjej känns lite disko-aktig, eller?! Henne hittade jag på coloring-book.info (där finns massor att hämta) och målade sen henne med distresser.

Kort av Carolina



På hjärttagen har jag skrivit U R Here med en 3D dekorpenna för att få ett litet lyft i texten.
Kanterna på papperna har jag skrapat med en edgescraper för att få en lite sliten och gammal look. Därefter har jag använt mig av distresser för att färga in lite.

Kort av Carolina

Ännu en sångstjärna bjuder Chruss på. Ett kort till den bästa av dem alla. ;)


Här har jag använt ett musikpapper med en tjej som sjunger samt noter. Till detta stansade jag ut 2 stjärnor varav den ena hamnar vid hennes ansikte.
En pil med chevronmönster under fullbordar det hela.

Kort av Chruss

Som utlovat ovan följer här receptet på Hozzans strukturpasta, mycket nöje.

Recept på struktupasta
1/4 kkp (drygt 1/2 dl) talk eller puder
1 msk skollim
1 msk vit akrylfärg
ev. lite vatten

Blanda puder, lim och akrylfärg till en tandkrämsliknande konsistens, späd ev. med vatten om det behövs. Förvaras i en lufttät burk.
Den torkar relativt snabbt på alster, naturligtvis beroende på hur tjockt lager man lägger men på ca 20 min så har det torkat.

Nedan finner du länkar till tidigare publicerade inlägg där dekorationerna bland annat bestått av pilar, stjärnor och hjärtan.

Länkar
Wikipedia om Waterloo (sång)


Skrotbokens länkar
Pilar och spjut av Bi
Stjärnjul av Mahlin78
When You wish upon a star ... av Bi
Gläns över sjö och strand ... av Bi
Låt hjärtat va med ... av Sam

0 kommentarer: