Färgfynd

on 20 april 2014

av Mahlin78

I dagens inlägg har vi inspiratörer smittats av guldfebern, med anledning av att det den 21 april är 280 år sedan Gallehushornen hittades. Med på våra alster finns även en touch av årets färg, Radiant Orchid.

Gallehushornen
Gallhushornen var två ornerade guldhorn från ca 400 e.Kr. Det första återfanns redan 1639 och det andra 1734, båda två på ungefär samma plats. Hornen blev skänkta av Greven av Schakenborg till Kung Kristian VI, som lät få hornen avbildade. De bägge hornen blev sedan förvarade i det Kongelige Kunstkammer, som natten mellan den 4 och 5 maj 1802 utsattes för stöld av guldsmeden Niels Heidenreich, som tog de båda hornen. Guldsmeden smälte ned båda hornen. Denna händelse väckte stor uppmärksamhet, och fick skalden Adam Oehlenschläger att skriva dikten Guldhornene.

Båda hornen var smyckade med figurer och ornament i relief, dock vet man inte vad dessa figurer skulle föreställa. Under åren har det presenterats en mängd teorier. Det mindre av de båda hornen hade inskriptionen "Ek hlewagastiR holtijaR horna tawido", vilket har tolkats som "Jag, Lägäst, Holtes son, gjorde (eller: lät göra) hornet", och har daterats till folkvandringstiden, åren 400 till 450. Man gjorde även några avgjutningar i gips som skulle skickas till en kardinal i Rom, men skeppet med gipsavgjutningarna förliste utanför Korsika.

Årets färg Radiant Orchid
Pantone, som är ett färgföretag, meddelade tidigare under 2014 att årets färg är Radiant Orchid. I över 10 år har Pantone´s "årets färg" (color of the year) påverkat grafisk design, mode och även tillverkningsindustrin, till exempel produkt-och förpackningsdesign. Färgen Radiant Orchid beskrivs av företaget som "En förtrollande harmoni av fuchsia, lila och rosa undertoner. Radiant Orchid inger förtroende och utstrålar glädje, kärlek och hälsa. Det är en fängslande lila, en som drar dig in med sin avväpnande charm".

Men vi inspiratörer nöjer oss inte med att endast jobba med dessa två färger på dagens alster, utan vi har även använt oss av några andra vårfärger. Exempel på dessa är Placid Blue, Violet Tulip, Hemlock, Freesia, Cayenne, Dazzling Blue, Sand, Paloma, and Celosia Orange.

Med all denna färginformation i minnet ger vi oss i kast med dagens färggranna alster. Dagens första alster passar äggstra bra med tanke på att det är påsk!


April månad är full av sprakande färger och påskägg! Det jag tänkte inspirera med är just ett påskägg, fast på mitt lilla vis och smak :-) Detta är egentligen ett "vanligt" ägg man kan köpa i vilken affär som helst, men som jag målat över med vit akrylfärg och sen sprayat med glimmer mist Iridescent Gold för att få en liten guldskimmrande yta. Spetsen färgade jag in med en lila stämpeldyna. Vårens trendfärger innehöll ju bland annat både lila och guld.
Påskägg av Carolina

Ett traditionellt ägg till formen, men utsidan har fått en riktigt snygg touch.


Blommorna och bladen har jag även här duschat med glimmer misten. Jag vet inte vad ni tycker, men visst får man en liten vårkänsla med dessa färger och fjärilar?!
Närbild på påskägg av Carolina

Ett tack-kort är alltid bra att ha till hands, särskilt i påsktider.


Jag har skapat ett kort i det närmaste radiant orchid jag kunde komma. Jag har lagt till celosia orange och sand, och washitejpen jag använt är i guldfärg.
Kort av Spacegirl

Ett kort som passar bra nu när vi går mot varmare tider.


Mitt nästa projekt jag tänkte förhoppningsvis inspirera med är ett nytt kort med en längtan till en varm solig vår. Jag riktigt längtar till vår och sommar! Att kunna slappa i en hängmatta precis som mitt motiv! Jag har färglagt med promarkers, som vanligt, och försökt gå efter vårens trendfärger. Mina promarkers har ju inte samma namn som trendfärgerna, men de jag har använt är Arctic Blue, Violet, Soft Green, Magenta och Pumpkin. I blomvalet har jag även där försökt att tänka så nära jag kunde.
Kort av Emmy



Vårens trendfärger innehåller även inslag av guld, så då tyckte jag att just detta papper passade alldeles ypperligt :-)
Närbild på kort av Emmy

Det härliga färgtemat fortsätter på nästa alster.


Jag har kladdat i min art journaling bok och det kan jag lova var ett tag sedan. Har använt mig av färgerna Radiant Orchid , Freesia, Celosia Orange, Hemlock samt guld. Jag har dessutom använt mig av min hemgjorda strukturpasta och stämplat, embossat runt kanten.
Art journal av Hozzan

Från härliga färgsprakande alster till ett mer avskalat, men ack så fin text.


Simple and clean blev parollen här. Det mönstrade innehåller färgerna Radiant Orchid, liksom kortbasen fast en nyans mörkare, Cayenne och Celosia Orange. Guldet är hörnstickers samt fjärilen.
Kort av Chruss

Slutligen ett digitalt alster från mig (Mahlin78).


Jag har gjort en digital layout med ett foto från när jag senast hade varit hos frisören. Färgerna var så läckra att jobba med och blanda framför allt! Just när man som jag jobbar digitalt är det svårt att få fram skiftningarna i färgerna, men mitt bakgrundspapper är guldfärgat, lixom den brad som återfinns strax ovanför fotot.
Digital layout av Mahlin78


När det gäller att använda färg inom mitt pysslande är jag ganska fri, vilket innebär att jag mer än gärna testar och utmanar mig själv. När det kommer till färg inom hemmets fyra väggar är jag betydligt mer försiktigt och kör på säkra kort, samma sak när det gäller mina kläder jag bär.

Länkar

Dagens länksamling ter sig lite annorlunda mot tidigare, då jag har valt att inte plocka ut enskilda inlägg, utan en hel kategori med inlägg. Tveka inte att kolla vidare i vår kategorisamling som finns i högra spalten

- Inlägg om färg
- Inlägg om nyheter och trendspaning


0 kommentarer: