Porträtt i vintagestil

on 29 juni 2012

Marie/missan78

Detta inlägg är med anledning av att den 29e juni firas Camera Day i USA. Vi skapar valfritt alster i vintagestil där minst en porträttbild finns med.

Den 29 juni firas Camera Day, detta görs för att uppmärksamma kameran.
Det första fotot togs av Joseph Niepce 1827, han använde en Kamera Obscura. Man behövde då 8h exponeringstid. 1839 behövdes det bara 30 min exponerings tid.
Utvecklingen har gått väldigt snabbt och i dag har i stort sett alla en kamera med sig var de än går.

Camera Day
Detta är en bra dag att fira, att uppmärksamma kameran som vi så många gånger har haft glädje av. Vi glömmer så lätt bort hur det var för några år sedan, vad hade vi på oss hur såg vi ut i håret m.m. Tänk att vi då kan ta fram det gamla fotoalbumet för att se efter hur det var då.
Ta din kamera och ta några extra bilder i dag på Camera day.

Porträttbilden i fokus
Vi börjar med tre layouter.


Jag har många gamla foton på släktingar, men ofta vet jag inte så mycket om personen på bilden.
Det här är min pappas kusin, och jag vet inget om hur hon var, eller ens var hon bodde, så jag har bara en rubrik och ingen journaling.
Blått och brunt tycker jag passar så fint ihop, blommorna i pastell kändes verkligen 50 tal.
Pojken med haren fick komma med bara för att det också var vintagestil och jag ville ha nån sorts dekoration.

Layout av Samara

Tänk om vi ibland hade skrivit lite mer om de foton som vi tar, för att de som inte är med nu ska veta vad korten föreställer och vem. Vi vet dock att nästa bild är på en älskad mamma.


Jag gjorde en layout om min mor, som tyvärr inte längre är i livet. Hon var min bästa vän och jag saknar henne fortfarande mycket fast det gått snart 12 år sen hon gick bort.
Fotot är från hennes konfirmation.
Jag har dekorerat med spets, sammetsband, pärlor och andra dekorationer för att få fram vintagekänslan.

Layout av Pippin

I Kickens layout är det inte porträtt i traditionell mening - här får flera bilder utgöra porträttet. Som scrappare vill man ju gärna låta helheten berätta mer.


Jag har gjort en layout med bilder från olika biobesök! Jag älskar bio och går ofta på bio.
Bilderna är tagna med iPhone kameran och med hjälp av olika appar har jag lagt på filter på fotona för att få dem att se mer vintage ut. För att det skall se vintage ut har jag använt mig av mycket glimmer mist i olika bruna nyanser, mycket blommor, en stor fjärils charm och annat smått och gått.

Layout av Kicken

Nu två kort med fina porträtt på.


"Ett kort i vintagestil med porträttbild från ett mönstrat papper. Band, blommor och lite pärlor och så var det klart.
Kort av Hozzan

Hozzan har använt en färdig porträttbild medan Chruss har stämplat sitt motiv.


En fotostämpel stämplad på glossy papper som är infärgat med distressen vintage photo.
Lite spets, en swirl och passande bakgrundspapper.

Kort av Chruss

I dag är det så mycket enklare att föreviga saker på bild, men det är också större risk att förlora bilderna då vi oftast inte trycker ut dom på papper.
Jag minns spänningen som fanns förr då man lämnade in filmen och inte visste hur bilderna hade blivit, den spänningen finns inte i dag. Det betyder inte att vi ska låta bli att föreviga ögonblicken med en bild, utan tvärt om, ta så många bilder du bara kan.

Länkar
Holidayinsights
Examiner
The ultimate holiday site


Skrotbokens länkar
Med anledning av National Camera Day
- På upptäcktsresa av Bi - Inlägg från 2010 där vi skapat med foton tagna i samband med National Camera Day 2010
- Utmaning - Dokumentera en hel dag - Utmaning i samband med National Camera Day 2010

Med fokus på vintage
- Vintage Scrap för ett slitet utseende av maxell - Introduktion till Vintage Scrap från 2009
- Vi firar internationella familjedagen av Bi - Inlägg från 2011 som innehåller äldre porträttbilder
- Färgstarka böcker av maxell- Inlägg från 2011 som innehåller alster som skapats med vintageinslag
- En SPÄNNande historia med GUMMIBAND av maxell - Inlägg från 2011 som innehåller en vintageinspirerade alster
- Vi firar Valentin med hjärtliga alster, del 1 av Bi - Inlägg från 2011 som innehåller vintageinspirerade kort varav ett med en "porträttbild"
- Tutorial - Eget mönsterpapper av Linaspyssel - Tutorial från 2010 för att göra eget vintageinspirerat mönsterpapper
- Vinnare uppesittarkväll 1 och nya chanser redan ikväll - Uppföljning av tävling med inkomna alster i vintage
- Tävling - Julkort i vintagestil - Tävlinginlägg från 2010 med inspirationsalster i Vintage
-
Tävling - Vintage med julgran - Tävlingsinlägg från 2010 med inspirationsalster i Vintage
- Tävling - Tag i vintagestil med egeninfärgat papper - Tävlingsinlägg från 2010 med inspirationsalster i Vintage
- Tags och eget papper av maxell - Inlägg från 2010 som innehåller tags med egentillverkade papper i vintagetappning
- Skrivmaskinens underbara typsnitt av maxell - Inlägg från 2010 där skrivmaskinstypsnitt, som passar bra till Vintage Scrap, används
- Vi skapar eklektiskt med fokus på mångfald av maxell - Inlägg från 2010 med alster där Vintage Scrap ingår som en av flera stilar på ett och samma alster
- Med fokus på lås av maxell - Inlägg från 2010 som innehåller alster som skapats med vintageinslag
- Något som aldrig går ur tiden av maxell - Inlägg från 2010 som innehåller alster som skapats med vintageinslag
- Tutorial - Varm embossing: Crackled Glass Technique av Bi - Tutorial från 2009 som passar bra för Vintage Scrap
- Från en svunnen tid av maxell - Inlägg från 2009 som innehåller alster som går i Vintage Scrap
- Trendspaning - Senhösten och vintern 2008 av ikis - Innehåller alster som går i Shabby Chic med vintageinslag
- Föråldra en julklappsetikett av maxell - Tutorial från 2008 om att distressa och föråldra papper med hjälp av flera färger

0 kommentarer: